Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av turb00le »

Roligt at det laboreras lite med dessa bakvagnarna med...

Jag håller själv på lite med en mk2 vagn men har inte riktigt fått startat änn pga renovering av hus.

Jag tänkte göra så här:
-Använda medbringare från bmw 188 diff (krympa på en hylsa och svarva om så dom passar i volvo diffen)
-Slänga slungdiffen
-Sätta dit en 3:15 utv från en 1031 axel
-Sätta dit en lamelldiff från 240 (kan givetvis bytas ut mot en truetrac e.l.)
-Använda mk1 ans drivaxlar.

MK2 diffhuset borde ju tåla bra med påfrestningar? MK1'ans är ju skjit, alu...

Ang coils, varför inte låte bladfjädern sitta där? Om den kapas ner så att "fyrkanten" blir smalare så kan man köra med coils med endast en hjälpfjäder. Jag har på min bil volvos org sänkningssats, blir typ lite lägre änn en 940 med lesjöfors fjädrar.
Tänkte skippa nivåmat dämparna och klämma dit coils sen låta bladfjädern sitta.
Jag tror sänk fjädern finns ny på volvo änn.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Jag har ju gjort ganska exakt detta. Mk2 med 3.15:1 i utväxling, Eaton truetrac, borttagen bladfjäder, coilovers i org dämparfästen. Det blir lite maskinbearbetningar så man får inte vara rädd att svarva i nya eller dyra saker. Truetracdiffen har ju inga lagerytor för medbringarna som på en vanlig multilinkdiff och saknar givetvis spårringarna som behövs för att hålla kvar drivaxelmedbringarna.
Jag har köpt en original sänkfjäder, men varför ska man ha med den? Coiloverdämparen behöver knapast hjälp. Istället för fjädern fick jag dit avtappningsplugg på diffhuset som Volvo glömde att sätta dit.
//J
Senast redigerad av jre den ons aug 19, 2015 7:35 pm, redigerad totalt 2 gång.
Turbofemma
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jul 25, 2015 9:58 am

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Turbofemma »

Nu blev det avancerat fort :)!
Ja en svarv skulle man ha i källaren ;)

Jag har ju MK1 så har fjädrar med dämpare i så blir lite laborera med det.. men UNIballs låter ju rimligt så den kommer länkarmen kommer röra sig både innåt och uppåt..

Finns det sänkfjädrar till mk1?
Vilken bmw diff är det som har samma splines som volvo axlarna?
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Jo,

> Ja en svarv skulle man ha i källaren ;)
Har inte alla det? Jag har en i alla fall :)

> Finns det sänkfjädrar till mk1?
Sannolikt kan man använda fjädrar från nån annan bil tex tvåförti. Kolla och mät lite på Feltemas sortiment så hittar du något som passar. Det blir ju inte som att ha en coilover med ställbar ride height.

> Vilken bmw diff är det som har samma splines som volvo axlarna?
Ingen med stor sannolikhet.
Turbofemma
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jul 25, 2015 9:58 am

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Turbofemma »

Små frågor jag satt å funderade på för att hamna rätt på bollplanen lite (har ju inte plockat ner bakvagnen och skruvat i den än).

Kan man byta ut diffen i orginal mk1 diff för att byta utväxling och vilka passa isf? (jag ligger just nu på 4000rmp med t5:an i 110km/h ..kan inte köra så då det tar emot i mekarhjärtat :thumbdown:

Som mina tankar går kring bmw klump i multilinken:
* modifierar man medbringarna som bmw:n har för att passa med multilinkens drivaxlar? eller använder hela paketet med drivaxlar från bmw som man passar i ni längd? svetsa isf?

Vilka möjligheter har man och är jag i närheten av verkligheten? :whistle: :roll:

//Micke
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Oklart vad frågan gäller, men dum som jag är så svarar jag ändå:
Man kan byta diffen innuti en mk1 bakvagn och behålla mk1 diff-huset. Alla Dana30 diffar passar dvs tex 1031, 1041, samt lockers, torsen och andra LSD passande 940 & 740. Dock så passar inte drivaxlarna längre då utan modifiering. Diffarna passar inte heller helt utan modifiering.

Man kan också byta utväxling på den diff som sitter i orginal. Alla utväxlingar från 1031 & 1041 passar, men problem kan uppstå om du inte har samma medbringare på pinjongen. Vissa 960 hade CV-knut på kardanen och då blir det lite special.

Jag hoppas att ingen tror att en BMW-diff är på ngt vis bolt on i en Volvo. Om du inte är någorlunda duktig på att modifiera saker kanske man ska ägna tid åt annat istället.

Min bil gör ca 110 km/h vid 2100 rpm på 5:ans växel. 4000 rpm blir ju olidligt. Får jag gissa att du har fel växellåda?

Det finns väldigt många möjligheter att få sakerna att passa om du blandar delar. Jag har inte stoppat BMW-diff i min bakvagn så jag vet nog inte egentligen, dvs det mesta jag skriver i denna tråd är lite off topic. Pga alla möjligheter så kommer det ta mig för lång tid att gå igenom alla jag kan komma på, men visst är det fullt möjligt att modifiera medbringare. Du har väl svarv och svets? Du behöver kunna göra nytt bultmönster också. Dvs fräs med rundmatningsbord eller digitaler med den funktionen. Glöm allt vad gäller bolt on lösningar. Du måste börja tillverka saker själv eller lämna bort det till någon som gör det. Dessutom blir det rimligen en del chansningar.

Det finns ganska gott om längder på drivaxlar på olika BMW. Ganska få är tillräckligt långa för Volvo bakvagnen. Flera axelpinnar är ihåliga och ganska lätta därmed. Tror bara dessa finns till 210-diffen och då väger ju klumpen och knutarna rejält mycket mer. Bara klumpen är drygt 50kg vill jag minnas. Kolla på 740 (BMW E38) tror jag det var jag hittade bra delar på. Samt 540 känndes vettiga. Lite av problemet är att volvon inte har skruvade drivknutar i bägge ändar som tidiga BMW (endast E36, E34 & E38 mig veterligen). Det begränsar möjligheterna lite att mixa delar när drivaxlarna inte kan tas isär. Visserligen är detta också lösbart med svets, svarv å fräs.

Det är svårt att gå igenom allt i ett forumsinlägg. Om du har vägarna förbi hufvudstaden är du välkommen på ett studiebesök. Då kommer det vara lättare för mig att hjälpa dig.
//Jacob
Turbofemma
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jul 25, 2015 9:58 am

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Turbofemma »

Då är jag med lite lätt :) tack för detta! Och för inbjudan :thumbright:
Jag kör 5vxl zf låda med 1:1på femman och då min bil va en automat innan så är det 4:10 utväxling i diffen så det är inte alls optimalt.

Jag önskar jag hade en svarv och erfarenheterna/kunskaperna att kunna tänka i banorna i vad man då kunnat göra. Har bekanta som däremot kan hjälpa till med detta så vi får se hur det blir. Är ju som allt annat igentligen! Står man där med diffen så lossar lite.
Har för mig att BMW:n som har den zf jag kör med har 2:91 utväxling? Så känns naturligt att leta efter en sådan annars blir banor som Anderstorp och Mantorp omöjliga att köra :hihi:
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

En polare har vart med och googlat lite och sedan har vi läst ett par trådar.

210 diffen är ju exakt lika bred som mk1 diffen och samma "bultmönster" till drivaxlarna vilket gör att den borde vara smidigast att modda dit? Konstigt att detta inte framkommit tydligt tidigare i tråden :)

Nån som har erfarenhet i hur mycket effekt och misshandel bmws bakre kardan med hardyskiva håller för? Då jag kör med 53dz låda med aluhardy som reducerar bultcirkeln till volvos vore det kanske bra med lite dämpande delar..

//Frans
Turbofemma
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jul 25, 2015 9:58 am

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Turbofemma »

Jag läste lite att det finns en orginaldiffklump (1045) med 3:15 i utväxling (lamelldiff)
Hur är hållbarheten på dessa?
Var går gränsen då man riskerar köras metallsallad bak?
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Orginaldiffen i en Volvo multilink mk1 kallas 1045 av Volvo. Det är en så kallad slungdiff (näst intill identisk med 1041) lamellerna i dessa slits med tiden. De orkar inte bromsa tokmycket momentskillnad mellan bakdäcken då lamellerna är aningens små. Om man låser slungvikten blir diffen mer förutsägbar (tycker jag) men det sliter givetvis klart mer på lamellerna. Jag har sett spruckna 1041:or utan tokiga motoreffekter så de är långt från oförstörbara. Sannolikt dödas de av brunnslock och däckstuds.

3.15 är en mycket ovanlig utväxling som bara förekom på 1031 på volvo 240 mig veterligen. Denna utväxling är nästan för låg med en växellåda med 0.8:1 på femman (egen erfarenhet från brukskörning). På en låda med 1:1 på femman är det helt klart för hög utväxling tycker jag. Det motsvarar att ha 3.93:1 i bakaxelutväxling på en standardvolvo (med 0.8:1 på femman).
Turbofemma
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jul 25, 2015 9:58 am

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Turbofemma »

Fel av mig!! det ska vara 3:31 på den 1045 diffen

Ja jag har ju 1:1 på 5:an och Bakaxeldelar rekomenderar 3:54 utväxlingen då vilket också finns i 1045 varianten 6 bultad .

Testar jag den teoretiska uträkningen blir det:
6500rpm (iom 1:1 på 5:an blir det samma på kardan)/3,31= 1963 * hulomkrets 2,3m(235/35/19) = 3979 *60= 238783 vilket blir 270 kmh.

Eller räknar jag galet nu :?
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Ibland är inte allt som ståt på Internet sant... Ibland rekomenderar man de saker som man helst säljer...

3.31:1 är nog en trevlig utväxling tror jag (har inte testat än). Min idé om detta är att det är trevligt om man samtidigt har ca 0.8:1 på femman. Har man 1:1 på femman är 2.85:1 en mer rimlig utväxling. Denna finns dock inte till Volvos bakaxlar, så kanske är det därför Bakaxeldelar rekomenderar ngt annat? OBS! Inget ont om bakaxeldelar från min sida. Jonas är supertrevlig och mycket bra att ha med att göra. Mina varmaste rekommendationer att köpa sakerna man vill ha från dem!!! (Nej, jag är inte sponsrad av dem.)

Vet inte hur ofta du tänkt köra i 270 km/h? Det är få bilar som kommer upp i den hastigheten på Mantorp (eller ens någon stans). Jag har inte sett en enda en med den slutfarten på Mantorp. Är det inte lämpligare att räkna på hastigheter som är rimliga? Vad ska du ha bilen till? Är den gatreggad? Kör du med hörselkåpor hela tiden? Osv. Fundera på hur mycket du vill varva i 110 km/h tycker jag.

Det fanns 1045:or med 3.31 från fabrik. Jag vet inte vilka årsmodeller eller motoralternativ dock.

PS. Jag avslutar ungefär som jag började. Allt jag skrivit på Internet är förmodligen inte sant! Detta då jag oftast har skaffat mig min egna erfarenhet och uppfattning om saker och ting. Mycket gränsar till religiösa uppfattningar om hur jag vill att saker ska vara. Jag är dock inte sponsrad av någon och jag säljer inte tjänster eller delar normalt.
//Jacob
Turbofemma
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jul 25, 2015 9:58 am

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Turbofemma »

Jag det är som du säger ang rekomendationer den uppfattningen delar vi där :)

Jag gick i de enklare tankarna ang hastigheten, att ju högre sluthastighet ju lägre rpm vid motorvägsfart.
Men även att kunna nyttja turbons verkningsgrad optimalt.

Bilen ska gå som all around och jag vill ha en utväxling som funkar ok till det mesta både snabba små banor och längre snabbare banor samt motorväg (den är gatreggad).
Nu är det bara en massa växlande ;)

Ni som har i ordning på era bakaxlar med båda bmw klump och utan vad har ni för erfarenheter ang körbarhet med eran utväxling?

Ska bli spännande å se vart detta slutar :lol:
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av taz82 »

Om man bara vill åka sänkt bak för att det e snyggt så kan man göra såhär:
Hoppar in på en kant för att berätta att om man vill åka sänkt MK1 axel så kan man för en gat/bruksbil köpa Biltemas 67-311 fjädrar, blir ganska mjuk bak men funkar att välja höjd själv.
Dämpare kan man ta en 940 bakdämpare, slit ut centrumet som står på bärarmen ur den gamla stötdämparen, ta fram ett vasst borr/svarv etc. och jaga upp bussningen i 940 dämparen så den går att trycka i. Vips är bilen sänkt och fungerar som bruksbil bak.

Vill man ha lite tuffare dämpning bak så finns det förstärka Ford Scorpiofjädrar (kommer inte ihåg om det va fram eller bak), som är riktigt stiff...

Detta i kombo med bilstein sprint eller liknande med en lite mer seriös övning nämnd ovan vg. bussning blir fint :)
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av taz82 »

3.15 slutväxel vore väl bra all-around med en 6-växlad låda med 0.8 på 6an!

BMW 740 har väl 2.83 eller 2.93 med sådan låda så lite kortare växlar får man
Skriv svar