Drivlina Audi Quattro

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Drivlina Audi Quattro

Inlägg av MatsN »

Letar lite lätt efter grejer till ett S1 bygge som gnagt i huvudet i över 10 år. Funderar över drivlinor som sitter i lite nyare bilar. Tex 2,5TDI Quattro, inte den mest effektstinna bilen men känns ändå som att låda/axlar tål en del pulver. Diesellådor används ju friskt i många byggen tänkte jag. Nordicaudi-forumet är ju dött numera så vet inte riktigt vart man ska hitta info.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Drivlina Audi Quattro

Inlägg av The »

Vad är effektmålet?
En b5/b6 1,8t drivlina verkar ju hålla för 300+ whp.
Annars är ju det uppenbara valet motor och drivlina från en s4/s6, men kanske drar iväg lite väl mycket i pris.

Personligen hade jag gått på en drivlina/växellåda från en bensinare, vet inte hur det är på audi men växellåda och slitväxel från en diesel blir ju sällan en bra match på en bensinmotor.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Drivlina Audi Quattro

Inlägg av Lillen »

Har du koll på om det skiljer i slutväxel?
VW & Volvo.
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Drivlina Audi Quattro

Inlägg av MatsN »

Håller som sagt bara på att kika runt nu efter delar så några mål är inte uppsatta. Men nåt 1000hk monster blir det inte utan den ska vara körbar på gatan. Effekten du nämner blir nog rätt vettig. Annars får man ju uppgradera.

Hittade en TDI i närheten men efter koll på utväxling får man nog backa. Utväxlingen lämpar sig mer för en salt flats bil med 0,56 på sexan bla. Diffarna ska va samma utväxling på verkar det som.
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Drivlina Audi Quattro

Inlägg av SevenEight »

En vanlig 01E från S4/S6/A8/S8/S2/RS2 är väl spot on? 4.11 i slutväxel. Ingen ide att satsa på nåt annat. 01A håller väl säkert och är billiga men de känns ju så jävla trist att växla med - typ som att tvåan aldrig riktigt går i...så inge kul med en sån. Nyare, 01X är säkert trevliga också, hel alu har jag för mig till skillnad från 01E som ju har mellanhuset i stålgjutgods. Men - tjorva inte till det. Det finns ju växelllänkage som funkar både för hängabnde och stående spak till 01E så inte ens det blir trassligt. 01E. Bara söka. Skiljer typ inget i utväxlingar. Finns en 5vxl 01E också och jag har för mig attd en har breda krugg på 1:an - 6:an på den 6 växlade är ganska onödig, den är liksom alldeles för låg, bilen får ju en osexigt hög teoretisk toppfart med det.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Drivlina Audi Quattro

Inlägg av Cassius »

Diesel lådorna är väl "populära" pga tillgången, de var vanligare med 6 pet manuell där än på bensinarna.

01X är en klart lättare låda, nästan lika kraftigt byggd som 01E (av vad jag fått fram är det väldigt små skillnader), men den är heller inte alls lika beprövad som 01E.

Vad du dock kan faktorera in är att de finns lådor med 50/50 delning (t ex 01E) och lådor med 60/40 delning (60% drift bak). De senare kan jag inte beteckningarna på, men dom kom först med RS4 B7 som har lite annat utseende mot motorn än 01E och passar således inte bolt on på en femma (inga jätte skillnader dock, så de går lösa). Däremot ska 2.0 TFSI ha samma bultmönster mot lådan mig veterligen som 01E, och från och med A4 B8 karossen har Quattro lådorna 60/40 split.

RS4 B7 lådan verkar stå pall för upp mot 1000hk utan konstigheter i alla fall så den är nog minst lika stark som 01E. Priserna är inga jätteskillnader heller, jag gav 10' för min RS4 låda, den hade då gått 12k mil.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Drivlina Audi Quattro

Inlägg av MatsN »

Hade glömt den här tråden. Bra med lite svar. Är iaf igång med bygget av karossen då jag hittade 2,5 bil i somras. Vad jag kommer börja med är drivlinan som satt i B3 Quattro. Ingen aning om hur mycket den håller? Är det diffarna eller lådan som smäller först? Kommer börja med standard 230 hk femma var tanken. Lär väl hålla för det eller?

Bild

Bild

Bild

Bild
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Drivlina Audi Quattro

Inlägg av MatsN »

Ingen som vet vad den håller?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Drivlina Audi Quattro

Inlägg av SevenEight »

Du har PM.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Skriv svar