Framdiff till s4 c4 2.2t?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
aan_87
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jan 27, 2020 9:00 pm

Framdiff till s4 c4 2.2t?

Inlägg av aan_87 »

Finns det att få tag på någon bromsad det diff för rimliga pengar till en 6-växlad låda?
Jag antar att svaret är nej och då blir följdfrågan -
Är det någon som har testat med stumma diffar runt om? Jag fattar såklart att den kommer att gå rakt fram om det inte är brutal körning med överstyrning men det hade varit intressant med input av någon som testat. Parkering och Sommarkörning blir ju inte heller så trevligt

Bilen ifråga ska främst användas på isen. Den har stum mellandiff och knapp för att låsa bakdiffen. Den lämnar 285whp och framförs på fräsha rallydäck - såkallade ”isdäck” men jag tycker att den driver ut alldeles för mkt i kurvorna, den är väldigt överstyrd och underhållande men det går onödigt sakta i snäva krokar då man står tvärsöver banan och gärna driver till yttern ur kurvorna. Öppnar jag bakdiffen så blir den istället understyrd vilket inte är så upphetsande.
Är det någon som testad kortnabb och 4wd?
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Framdiff till s4 c4 2.2t?

Inlägg av quattro »

DLI-teknik kan eventuellt ha. Dom har iaf till Audi 100/200. Kanske nån annan också. Pris typ 13-15000 gissar jag.
Quaife har också haft en del varianter.

Orsaken till att Audin har öppen framdiff är att det skall vara säkrare. Spinner alla 4 hulen drar det visserligen framåt, men det håller inte emot i sidled. Framhjul som spinner har lika dåligt sidgrepp som bakhjul som spinner. Då kanar hela bilen i väg i sidled.

Jag provade att åka med Quaife-diff fram till min Audi 80 quattro rallybil (turbomatad). Orsaken till det var precis den du beskriver, det spinner för mycket och drar för lite när man sladdar. Och visst vart det mycket bättre driv, men ibland kunde den plötsligt tappa greppet helt och fara rätt ut i diket bara. Åker man fullt på 3an i en sväng är det inte riktigt vad man önskar sig.

Med öppen framdiff spinner 3 hjul och det är det yttre framhjulet som håller kvar bilen på vägen. Med stumt överallt så kan du dra loss det med. Och då släpper det bara.
Men tror nog det kan funka på en isbil - där är det mycket lättare att åka med stor attackvinkel. Och det är det som behövs. Antingen det eller ställbar framdiff.

Stumsvetsar du alla diffar måste du åka tuffare, ställa upp den mer i förväg, större attackvinkel. Inte tveka. På asfalt lär den bli rejält bångstyrig, men det får man ta.
Skriv svar