Sida 2 av 2

Re: Slir i Turbinen?

Postat: fre jan 08, 2021 7:27 pm
av zeke varg
Hej! Hur gick det med turbinen tillslut? Vad är det för storlek och spes på den turbin ni använder, och hur länge höll ni den under max last? Det tar ju ett tag för turbinen att låsa upp. Motorn når max varv långt tidigare än turbinen börjar nå sin bästa verkningsgrad. Såg ni något tydligt fall på rpm vid växling under max last?
Vanligt vill man se ett drop på 600 till 1000 rpm vid växling.

Re: Slir i Turbinen?

Postat: lör jan 09, 2021 10:40 pm
av Jens Gustavsson
speciellt i en hub dyno så är det svårt att köra med små race turbiner (håller imot så bra) . men kan fungera bra på banan.

Re: Slir i Turbinen?

Postat: sön maj 30, 2021 1:07 pm
av FrasseTurbo
Ursäkta att jag har missat att svara er!
Men det slutade med växellåds haveri efter mappningen. Körde en repa sen slutade lådan att driva helt, utgående axel bla. glappade som tusan. Tror någonting ledde till ett totalhaveri inuti.
Men jag kom över en PG :)
Men jag tänkte skapa en ny tråd angående den lådan för problemet har följt mig kan man säga!
Tack för all hjälp!

Re: Slir i Turbinen?

Postat: sön maj 30, 2021 6:08 pm
av Jens Gustavsson
en race converter fungerar inte som det är tänkt i en dyno den ska man testa på en väg eller dragrace bana. lätt att elda upp då det åker ut enorma energimängder i oljan.

spelar ingen roll hur mycket effekt som försvinner i chassy dynon kolla hur mycket bättre ET och sluttid du får på strippen då blir du nöjd :thumbright:

bättre att dyna en sån motor i en motorbänk.

mvh jens

Re: Slir i Turbinen?

Postat: mån maj 31, 2021 1:21 pm
av FrasseTurbo
Kan det vara så att värdena blir helt fel i en rullandelandsväg?
150km/h vid 7000rpm känns helt galet!
Men det kanske är som ni säger! :)
Tack! 😁

Re: Slir i Turbinen?

Postat: mån maj 31, 2021 2:46 pm
av Jens Gustavsson
ja det blir väldigt fel.

Re: Slir i Turbinen?

Postat: mån maj 31, 2021 4:58 pm
av FrasseTurbo
Så med andra ord är det ingen idé att räkna kardanvarv och jämföra med motorvarv för att få fram sliret?
Tänkte iom att det blir helfel med hastighet och allt?

Re: Slir i Turbinen?

Postat: mån jun 07, 2021 5:43 pm
av Jens Gustavsson
slir ser man på banan inte i dynon. mins då jag dyna vegan hos mattias med B18 den gav toppeffekt vid ganska höga rpm på vevaxeln och dyno pullet i vemsets logg sa 7000-8800rpm men enligt mattias så va alldrig motor varvet över 6800. 540 hk tror jag det vart och den gan nog ca 600 i det utförandet i motor bänken vid de 3 bar vi ladda??

bör tilläggas att över 401m målet så slirar min converter inte mycket alls men det är utan att räkna med däckets ökning av omkrets (de tar ut varandra ganska exakt vad jag mins)

Re: Slir i Turbinen?

Postat: mån jun 07, 2021 6:51 pm
av mattias
Det här måste man vara medveten om som dyno-operatör för det kan lätt slira kopiöst mycket om man försöker låsa bakaxeln på låga rpm samtidigt som motorn börjar bygga laddtryck. Jag försöker välja att starta på ett varvtal som är rätt så nära stall-varv, som är ett rörligt mål med olika laddtryck. Oftast försöker jag inte "låsa" dynon innan ett svep utan startar svepet manuellt så att accelerationen börjar direkt.
Kör man svängmasse-bänk (rullar) ska man låta rullen komma upp i hastighet innan man belastar för att minimera onödigt slir. Det är motorn som ska plågas och inte oljan i turbinen.

Re: Slir i Turbinen?

Postat: fre jun 11, 2021 8:44 am
av FrasseTurbo
Tack för alla svar!
Rev ner lådan förra veckan och det skramlade om turbinen så den var totalrasad. Hade tryck i lådan på tomgång så det verkar vara lugnt där.
Om jag tolkar det ni skrivit rätt så kan det vara dynon som mördade turbinen i detta fallet. Då det var rullar bilen kördes på och svepen var lite som en "vanligt" svep med manuell låda.
Turbinen är skickad på inspektion och jag ska ta ner sumpen på lådan och kika lite!
//Frasse