M47 växellåda baklänges?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Zuxztah
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jun 18, 2021 12:55 pm

M47 växellåda baklänges?

Inlägg av Zuxztah »

Halloj alla glada! Inte helt säker på om detta passar detta forum, men det involverar en växellåda från en bil, så borde va okej?

Har skaffat mig ett litet projekt och är i tankarna att bygga en svarv, med elektronisk gängmatning där mitt största problem för tillfället är att lösa ”växlar” för spindeln/chucken.

Växellådan kommer att drivas av en 5hp elmotor med frekvensomriktare och använda växlarna för att bibehålla vridmoment och så högt varvtal på elmotorn som möjligt på lägre varvtal av chucken

Har kommit över en m47 OD låda, äldre lådan i ”gjutjärn” och har rensat lådan från OD och modifierat gavlarna för endast ingående och utgående Axel kommer att användas,

Mitt problem är att jag vill kunna använda lådan med både höger och vänster rotation på ingående axel för att ändra rotationsriktning till chucken..

som vi vet är det inte bra att belasta snedskurna drev i fel rotationsriktning, men frågan är om det kanske kan funka? Med eventuella modifikationer (axial lagring i båda axelriktningar i lådan) om axlarna är styva nog att inte separera.

Alternativt att bygga en separat vändlåda på utgående axel,
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: M47 växellåda baklänges?

Inlägg av MrCrankyface »

Med tanke på den låga effekten(relativt mot vad bilmotorn hade levererat) så är iaf min magkänsla att det inte borde vara några problem.
Kan säkert låta mer när du kör växellådan baklänges då anläggningsytan på dreven säkert inte är lika insliten men i övrigt är det enda "problemet" med snedskurna drev att du får en axiell kraft.
Men rimligtvis bör du få denna "bakvända" axiella kraft även om du motorbromsar i en bil.
Zuxztah
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jun 18, 2021 12:55 pm

Re: M47 växellåda baklänges?

Inlägg av Zuxztah »

Lite så jag tänker också, dock kan rätt höga vridmoment uppstå på utgående axeln vid lägre varvtal, ska prova och se, håller det så gör det
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: M47 växellåda baklänges?

Inlägg av Jens Gustavsson »

tänk på att ingående axeln i m47 behöver ett "utramnings lager" det som sitter i mitten av växelådan.
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Re: M47 växellåda baklänges?

Inlägg av Dez »

Inte uttrampningslager, stödlager eller även kallat svänghjulslager. Lika som det sitter i svänghjulet original.
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: M47 växellåda baklänges?

Inlägg av Misse »

Jag har en svarv med bilväxellåda, med elmotor som körs åt båda håll. Inga missljud på nåt sätt.
Hur länge det håller vet jag inte, den 5,5 meter långa svarven stod redan här på plats och ingick i husköpet när jag flyttade hit för 19 år sen...
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: M47 växellåda baklänges?

Inlägg av The »

Dez skrev:Inte uttrampningslager, stödlager eller även kallat svänghjulslager. Lika som det sitter i svänghjulet original.
Pilotlager
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar