Sida 1 av 1

Kardan (mellanaxel) experter sökes ;-)

Postat: tor nov 04, 2021 1:00 pm
av swede
Håller på med ett projekt Volvo 460 T5 AWD och tänkte jag skulle fråga era specialister om råd.
I en perfekt värld så vill jag att kardan går i en rak linje från vinkelväxel till bakaxel, tyvärr så är det inte möjligt i mitt bygge utan att göra mycket stora förändringar på hur bakaxelbryggan är fäst i karossen.
Så min fråga är: 4.6 graders lutning mellan vinkelväxel och bakaxel, är det för mycket eller kan man åka bus med det? Det är ju en Volvo så inga normala knutkors utan CV fram och CV bak och ett knutkors i mitten vid stödlagret.

20211104_122721.jpg
20211104_122721.jpg (96.09 KiB) Visad 1240 gånger
20211104_122840.jpg
20211104_122840.jpg (115.48 KiB) Visad 1240 gånger

Re: Kardan (mellanaxel) experter sökes ;-)

Postat: tor nov 04, 2021 1:00 pm
av swede
Har ingen aning om varför ena bilden blev upp och ner??????

Re: Kardan (mellanaxel) experter sökes ;-)

Postat: fre nov 05, 2021 10:54 am
av The
Det viktiga är att du har samma vinkel på bägge korsen

Re: Kardan (mellanaxel) experter sökes ;-)

Postat: fre nov 05, 2021 2:01 pm
av swede
The skrev: fre nov 05, 2021 10:54 am Det viktiga är att du har samma vinkel på bägge korsen
Bockar och tackar, har Googlat lite och upp till 7 grader är ok för biltillverkare. Men jag har ev kommit på ett sätt att få bakvagnen 20mm närmare karossen, isf får jag 20mm längre fjädringsväg och kardan vinkeln minskar. Både främre och bakre yoke är vågräta alltså 0 grader, så knutarna kommer att bli i samma vinkel.

Re: Kardan (mellanaxel) experter sökes ;-)

Postat: fre nov 05, 2021 4:27 pm
av Steve
Med CV är det väl inte alls noga?

Re: Kardan (mellanaxel) experter sökes ;-)

Postat: fre nov 05, 2021 4:33 pm
av swede
Steve skrev: fre nov 05, 2021 4:27 pm Med CV är det väl inte alls noga?
Jag tror inte det heller, men vill vara på den säkra sidan och därför frågar jag ;-)