Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

jag vet inte, det är lite skrot som hänger i en förgasare likaså de är lite extra soppa som flyger runt i tid o otid som ger diverse ljud både där fram å där bak :hey:
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av Thunderbo1t »

Ja ljudet är är för jäkla gött, åkte B20 4000 mil med 2x45 DCOE och kam med så mycket överlapp att innerskärmen blev fuktig av bensin om man körde utan luftfilter, tror inte riktigt jag skulle orka med det nu :hihi: Fast gärna som "rekreationsfordon" :lakrits:
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

De blev litet "öppet slut" gällande droppandet. jag vet inte om de blev bättre eller sämre men de funkar i dagsläget, ingen förgasarbrand än..

Fredde nämnde "värmeproblem" och jo.. de blir varmt runt insuget och förgasarna på b20in. Körde bilen i rullandelandsväg hos Erland. Vi körde utan huv/ front då de är flippfront och jag hade inge kalluftsintag till trattarna som satt utan filter. Intill tratten för cyl 4 hade jag en tempgivare för insugstemp som visade runt 65 grader har jag för mig Bjarne sa?

Anledningen till att trattarna kördes utan filter va för jag hade bara snabbt o lätt beställt och monterat "sockfilter" små filter som träs rätt över tratten. Dom va skit, snodde dom 13-16 hk ??

Har efter detta pillat in nån form utav värmeduk under insug o förgasare och najat fast den med rostfri ståltråd, monterat en luftburk och gjort ett kalluftsintag som ett STORT filter drar sin luft ifrån. IAT visa senast vid provkörning 27 grader med yttertemp runt 20 har jag för mig.
IMG_1982.jpg
IMG_1982.jpg (265.25 KiB) Visad 1832 gånger
Edit: Lade upp en bild på motorrummet.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av blackadder »

Att det inte brinner måste ju ses som en framgång

Jag ser gärna fler bilder på bilen, verkar rolig.

Jag har läst att det bästa på B20 är separata spjäll, typ Weber, istället för ett gemensamt.
Hur blir det med ett gemensamt filter? Blir det samma som att man hade haft singelspjäll?

/Peter

David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

Det är inte så mycket att se tyvärr. det är en dovhjortsbrun pv ifrån 1961 med plastskärmar bak o ett takräcke. Kromlister har nån av tidigare ägare slitit av likaså så har dom spacklat ihop skärmar med karossen. flippfronten är sned och ganska spacklad också. bilen har nog 3 olika dovhjortsfärger :hihi: lite ful men men hade den varit fin så hade man ju aldrig trimmat den.

Gällande spjällen så beror de nog på vad man ska använda bilen till som styr, främst hur elak kamaxeln blir skulle jag tro :scratch: spelar nog ingen roll med filtret, jag försökte få dit ett så stort som möjligt, försökte även hitta något märke som verkade ha sämre rening/täthet på sina filter så de inte snor så mycket effekt.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av fredde_vit_pv »

snyggt! precis som du gjort hade jag gjort en "pappskiva" av packningsmaterial och tryckt in mellan grenrör och förgasare/insug fäst med plåtskruv på rambenet. nästa sak som gjorde stor skillnad var (funkar bara om man kör med retursystem vilket är nästan ett måste)
var att sätta banjoanslutningar med dubbla anslutningar och köra soppan genom förgasarna innan regulatorn vilket gör att soppan spolar och kyler
hela tiden istället för att gå tillbaka direkt från regulatorn innan förgasarna. hoppas du förstår min konstiga förklaring😊
ser att du har dead end anslutning på gasarna men vet inte om du har retursystem!?
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

mjo jag förstår vad du menar, anledningen till att det mycket riktigt inte är ett returnerande bränslesystem är att.... jag va för lat och tyckte de va smutt att bara dra fram 1 slang :whistle:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av fredde_vit_pv »

😄Ok, det går ju att ändra om det blir ett problem.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av Jens Gustavsson »

fränt bygge! vi vill gärna se mer av det!! sån luft burk kan ge många hk imot att köra med filter över grenröret men det kan sänka werber ljudnivån lite. på RC bilar av värre sort kör man oftast filter av papp modell för att undvika få damm i motorn men nu är inte en B20 lika känslig och du kör nog inte i sånt damm heller.

mvh jens
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

Jens Gustavsson skrev: tor sep 30, 2021 5:34 pm fränt bygge! vi vill gärna se mer av det!! sån luft burk kan ge många hk imot att köra med filter över grenröret men det kan sänka werber ljudnivån lite. på RC bilar av värre sort kör man oftast filter av papp modell för att undvika få damm i motorn men nu är inte en B20 lika känslig och du kör nog inte i sånt damm heller.

mvh jens
Jo när Bjarne sa 65 grader insugstemp tyckte jag inte de va så farligt innan Erland o Bjarne började trolla med siffror och kom fram till att ca 20 hästar sprungit bort :shock: Så jag kan leva med lite mindre weber ljud om de går att få tillbaka några hästar med luftburk och lägre insugstemp.

Bilen kommer brukas till att köra å köpa glass med och köra lite dragracing så de blir inte så dammigt .
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av Erland Cox »

Du är välkommen tillbaka att bromsa med luftburken.
Kan testa gratis för att jag är nyfiken på effekten.
På en Opel som jag körde gjorde värmeisolering mellan grenrör och insug 7 hästar.
Din skilde 8 hästar från repeterade varmkörningar mot att vänta till kylvattentempen var 60 grader och sen dra ett snabbt pull.

Erland
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

Kommer gärna ner nån helg igen om möjligt. Lite ostadigt väder bara. Mailar dig så ser vi om de går att planera in något.
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

Två små filmer på youtube länkar jag till. Det är ifrån helgens återbesök hos Erland, Bjarne medverkar och sköter det tekniska :thumbright: Längst ner ser ni 3 olika effektkurvor med datum och klockslag. Skillnaden mellan 221hk och 229-230hk är en luftburk och kalluftsintag. 221 hk är utan huv/flippfront och inget filter medans 229-230hk är huv stängd med luftburk, duk under insug, kalluftsintag och ett luftfilter.

https://youtu.be/fiNg9_XoLrA

https://youtu.be/J-QIti8Lhaw

b20effektkurva230.png
b20effektkurva230.png (139.59 KiB) Visad 1524 gånger
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av Matti johansson »

Dra acc munstycken stenhårt, är det löst draget kan det lävka!

Skickat från min H8324 via Tapatalk

David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

Matti johansson skrev: tis jan 04, 2022 11:52 pm Dra acc munstycken stenhårt, är det löst draget kan det lävka!

Skickat från min H8324 via Tapatalk
De är ju dom !minstaste! aluminiumbrickorna som man drar ihopa likaså dom där små munstyckena vågar man ju inte stå på så handleden kroknar :lol: har för mig jag försökte fila ner teflonbrickor så dom passa men de är så litet allting så jag misslyckades.
Skriv svar