Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av Thunderbo1t »

Att det droppar efter du stängt av är nog svårt att få bort helt skulle jag tro, jag läste så dåligt att jag trodde det gällde bara med motorn igång :doh:
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

Jag är bara orolig över att de spär motoroljan eller att de börjar läcka i nån packning så de blir förgasarbrand hehe. Vill ju inte göra brasa av 544an
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag skulle inte vara bekymrad om det droppar lite, när jag stänger av min Plymouth med Holley förgasare en het sommardag blåser den ur hela accpumpen efter en stund, upptäckte det av en slump när jag lyft av luftrenaren, trots en isolerande fotpackning, allt kommer nog inte ner i tråget, det hinner väl dunsta bort lite också, hoppas jag. Om du har elbränslepump kan du köra förgasarna torr innan du stänger av, men det som är i accpumpen blir nog kvar så problemet kanske kvarstår, och ganska tidsödande att göra när man ska stänga av. Såg nån bild med elfläkt monterat i huven ovanför förgasarna, kanske hjälper?
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

fyfasen, nä då kanske man får leva med det då. nja jag har funderat på de där med elfläkt men skulle man göra det riktigt bra så istället för att blåsa bort värme skulle man försökt leda/suga ut den nånstans istället känns det som. Jag har ingen innerskärm på högersidan så den luft som cirkulerar i hjulhuset cirkulerar ju även vid förgasarna och grenröret. Har en tempgivare monterad vid förgasarna så ska logga och se hur varm luften är som motorn andas.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jag hade lite värmeproblem för länge sedan under huven på pv:n och B20. Byggde retursystem med genomspolning i banjobultarna med regulatorn på retursidan, klippte även ett stort ark värmetåligt packningsmaterial och styrde in mellan grenrör och förgasare. Hade även fläkt som aldrig stod still när motorn gick. //F
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av Jarmo Y »

David Ingvarsson skrev: mån jun 07, 2021 5:33 pm Testat större kulor (4,47mm istället för 3,97mm) + värmeplåtar men ikke, de droppar fortfarande lite när jag stänger av. :doh:

Knackade du till kulorna när de var på plats? Tätningsytan är inte så bra runt hålet under kulan.
Det har hänt att vevstake har krökt när man startar motorn pga förbränningsrum har varit full på bensin.

Också med läckande förgasarna motorn orkar inte lämna startlinjen riktigt på tävlingen. Jag märkte det första gången på en 200 hästars B230 folkrace bil. Provkörde det på asfalten efter bänkning och tänkte att det här måste vara en snabb bil. Orkade inte ens spinna på första växel.
Fixade de kulorna, fick de tät och provkörde igen. Det spann på 1 och 2 växel, kände som en helt annan bil.
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

Jarmo Y skrev: lör jun 12, 2021 8:56 pm
David Ingvarsson skrev: mån jun 07, 2021 5:33 pm Testat större kulor (4,47mm istället för 3,97mm) + värmeplåtar men ikke, de droppar fortfarande lite när jag stänger av. :doh:

Knackade du till kulorna när de var på plats? Tätningsytan är inte så bra runt hålet under kulan.
Det har hänt att vevstake har krökt när man startar motorn pga förbränningsrum har varit full på bensin.

Också med läckande förgasarna motorn orkar inte lämna startlinjen riktigt på tävlingen. Jag märkte det första gången på en 200 hästars B230 folkrace bil. Provkörde det på asfalten efter bänkning och tänkte att det här måste vara en snabb bil. Orkade inte ens spinna på första växel.
Fixade de kulorna, fick de tät och provkörde igen. Det spann på 1 och 2 växel, kände som en helt annan bil.
Nä de gjorde jag inte men har haft de i tankarna att man skulle smällt till kulorna eller på något sätt bearbetat/slipat in sätet för de ser grova ut. Jag ska testa knacka till dom.

Edit: rättade till ett stavfel.
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

ena förgasaren har jag nu knackat kulorna när dom låg kvar i sätet sen bytte jag till nya 4,49mm kulor. Fortfarande så blir de små droppar när man stänger av. antar detta är ett fenomen man får med förknasare(iaf när de heat-soakar som de gör på b20), gäller att ha igång motorn så oljan blir tillräckligt varm så ev bensin som letat sig ner går ur vevhuset när man stänger av hehe.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej det är inte gas reglaget som "små gasar" då motorn vibrerar på tomgång? annars är det kulora eller flotör nivån eller bränsletrycket, värme....
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

Jens Gustavsson skrev: mån jun 28, 2021 8:48 am hej det är inte gas reglaget som "små gasar" då motorn vibrerar på tomgång? annars är det kulora eller flotör nivån eller bränsletrycket, värme....
Har pillat med samtliga delar, kulorna har jag bytt till större/tyngre. flottörnivån har jag laborerat med och bränsletrycket har jag ställt lågt(0.10-0.15bar). grenröret är både målat och lindat + jag har värmesköldar under förgasarna. som sagt det jag stör mig på är att dom smådroppar när man stängt av. Jens det är plastflottörer i dessa och jag har ställt dom runt 14-16mm. Brukar Webrar/fajsare vad BOMtäta i accmunstyckena annars eller nån droppe kan förekomma när motorn är igång? Gasreglaget tror jag inte dummar sig, vajrarna har jag liite slaka + återfjädringen är bra/stark.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan va lite dålig passform så tätnings ytan mot kulorna inte tätar. har hört folk som försiktigt knackat på kulan för att få sätet tätt men vet inte om det är det optimala. såg på E bay tungsten vikter över kulorna men tror det är över kurs ska fungera. men sen det är förgasare nån liten droppe här och där är ok i små mängder haha.
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

Jens Gustavsson skrev: mån jun 28, 2021 8:24 pm kan va lite dålig passform så tätnings ytan mot kulorna inte tätar. har hört folk som försiktigt knackat på kulan för att få sätet tätt men vet inte om det är det optimala. såg på E bay tungsten vikter över kulorna men tror det är över kurs ska fungera. men sen det är förgasare nån liten droppe här och där är ok i små mängder haha.
jo med tanke på uppbyggnaden så kan man inte förvänta sig något annat än att de ibland inte är så värst optimalt :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av Jens Gustavsson »

då man tunar en motor i dynon eller i bilen med en BB lamda så får man ha två olika gränser vad som är bra då man jagar den perfekta mappningen med förgasare och eftermarknads insprut.

men jag gillar förgasare de har sin plats än i dag i en race motor.

en weber full race förgasare där man kan va nöjd om man ligger mellan 0.80 lamda till 0.92 då man drar från 4000rpm till 8000 på full gas. med insprutning så kan man ligga +- 0.01 från target lamda över hela registret då allt fungerar bra.
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av David Ingvarsson »

i PVn blev de förgasare för ljudets skull. tändningen styrs med ett maxxecu street, mest för att ta hjälp av det sen då jag tänkt köra med lite gas också.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Fajs 50ior, droppar ur acc munstyckena?

Inlägg av Thunderbo1t »

Hade inte detta låtit lika?
https://folkraceshop.se/dubbla-fajs-50-dcoe-spjallhus
Blev lite sugen själv på dem....
Skriv svar