K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Cedric
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av Cedric »

Denna lite oklara sammanställning florerar ju runt. 096 är det jag har i min, verkar räcka till ca 245 hästar i standardform, men lambda börjar bli lite snålt på maxvarv för en turbomotor. En bekant i england skickade sitt bränslehuvud till https://www.kmipetrolinjection.co.uk/ för en upputsning, han verkar få ut ungefär 275 hästar då, där nånstans verkar det ta slut. Trendab har ju den del gamla gubbar kvar i verkstan sist jag var där, så det är möjligt att dom fortfarande fortfarande sysslar med Kjet. Men med sugmotor blir det ju såklart lite besvärligare att öka effekten pga tryckfallet över plattan.

Sen finns ju v8 bränslehuvud från merca tex, men det känns lite besvärligt för såpass lite effekt, men klappan är ju större, och det klarar avsevärt mycket mer bränsle än vad du behöver.
Kjet.PNG
Kjet.PNG (323.34 KiB) Visad 477 gånger
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2233
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: K-jetronic

Inlägg av fredde_vit_pv »

Är det uteslutet att åka med två bränslehuvuden?
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Emil_1988 »

Tack för alla svar! :thumbright:

Lite bakgrund: Det är en 240 voc som jag tänkt använda som vägbil tills vidare. Och eventuellt klassa om till en Appendix K så småningom.
Och då måste ju komponenterna vara det som satt original om det ska gå att homologera. Så jag kan inte byta till en annan mängdmätare.

Så jag måste helt enkelt få GLT sprutet att leverera mer soppa. Har labbat en hel del med system, styrtryck och olika pumpar för att det skulle bli optimalt med voc motorn. Men nu räcker det inte till, så då måste flaskhalsen sitta i slitsarna.

En brytare till kallstarten kanske vore nåt, men då skulle man ju ha en som slår till vid endast fullast i så fall.

Så jag behöver ett spruthuvud som har 4 utgångar och större slitsar/munstycken än GLT varianten. Alternativt skicka in på gnistning.

Hur ser Saab varianten ut? Har den 4 eller 6 utgångar?

PS: Alla säger 'sätt på förgasare' men det kommer inte på fråga 8)
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Emil_1988 »

0438 100 074 heter det från 240 GLT. Finns inte med på den listan. Men gissar att det stoppar runt 180hk.

Mvh Emil
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: K-jetronic

Inlägg av OttoB »

0280170416 är lite större kallstartventil.
Cedric
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av Cedric »

OttoB skrev: sön apr 11, 2021 6:04 pm 0280170416 är lite större kallstartventil.
Intressant, har aldrig sett nån info om olika flödeskapacitet på kallstartsventilerna. har du några siffror på det?
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 441
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av nkro »

Den här tråden har jag glömt. På gamla goda tiden schimsade i alla fall ett fabriksteam systemtrycket till ca 7,5 - 8 bar. Schimsade man för mycket "stack" trycket iväg. Då backar man av lite. Kallstarten sattes på microbrytare på spjället. typ 60 grader öppet.
Niklas
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1584
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Cedric skrev: mån mar 29, 2021 2:56 pm Denna lite oklara sammanställning florerar ju runt. 096 är det jag har i min, verkar räcka till ca 245 hästar i standardform, men lambda börjar bli lite snålt på maxvarv för en turbomotor. En bekant i england skickade sitt bränslehuvud till https://www.kmipetrolinjection.co.uk/ för en upputsning, han verkar få ut ungefär 275 hästar då, där nånstans verkar det ta slut. Trendab har ju den del gamla gubbar kvar i verkstan sist jag var där, så det är möjligt att dom fortfarande fortfarande sysslar med Kjet. Men med sugmotor blir det ju såklart lite besvärligare att öka effekten pga tryckfallet över plattan.

Sen finns ju v8 bränslehuvud från merca tex, men det känns lite besvärligt för såpass lite effekt, men klappan är ju större, och det klarar avsevärt mycket mer bränsle än vad du behöver.

Kjet.PNG
Är det där bara Volvo? Jag har några huvuden, Golf GTI, SAAB, Ford, Volvo, kanske nåt mer.

Sålde ett från Merca v8 till nån här, för flera år sedan.
Skriv svar