K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av Cedric »

Denna lite oklara sammanställning florerar ju runt. 096 är det jag har i min, verkar räcka till ca 245 hästar i standardform, men lambda börjar bli lite snålt på maxvarv för en turbomotor. En bekant i england skickade sitt bränslehuvud till https://www.kmipetrolinjection.co.uk/ för en upputsning, han verkar få ut ungefär 275 hästar då, där nånstans verkar det ta slut. Trendab har ju den del gamla gubbar kvar i verkstan sist jag var där, så det är möjligt att dom fortfarande fortfarande sysslar med Kjet. Men med sugmotor blir det ju såklart lite besvärligare att öka effekten pga tryckfallet över plattan.

Sen finns ju v8 bränslehuvud från merca tex, men det känns lite besvärligt för såpass lite effekt, men klappan är ju större, och det klarar avsevärt mycket mer bränsle än vad du behöver.
Kjet.PNG
Kjet.PNG (323.34 KiB) Visad 2928 gånger
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: K-jetronic

Inlägg av fredde_vit_pv »

Är det uteslutet att åka med två bränslehuvuden?
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Emil_1988 »

Tack för alla svar! :thumbright:

Lite bakgrund: Det är en 240 voc som jag tänkt använda som vägbil tills vidare. Och eventuellt klassa om till en Appendix K så småningom.
Och då måste ju komponenterna vara det som satt original om det ska gå att homologera. Så jag kan inte byta till en annan mängdmätare.

Så jag måste helt enkelt få GLT sprutet att leverera mer soppa. Har labbat en hel del med system, styrtryck och olika pumpar för att det skulle bli optimalt med voc motorn. Men nu räcker det inte till, så då måste flaskhalsen sitta i slitsarna.

En brytare till kallstarten kanske vore nåt, men då skulle man ju ha en som slår till vid endast fullast i så fall.

Så jag behöver ett spruthuvud som har 4 utgångar och större slitsar/munstycken än GLT varianten. Alternativt skicka in på gnistning.

Hur ser Saab varianten ut? Har den 4 eller 6 utgångar?

PS: Alla säger 'sätt på förgasare' men det kommer inte på fråga 8)
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Emil_1988 »

0438 100 074 heter det från 240 GLT. Finns inte med på den listan. Men gissar att det stoppar runt 180hk.

Mvh Emil
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: K-jetronic

Inlägg av OttoB »

0280170416 är lite större kallstartventil.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av Cedric »

OttoB skrev: sön apr 11, 2021 6:04 pm 0280170416 är lite större kallstartventil.
Intressant, har aldrig sett nån info om olika flödeskapacitet på kallstartsventilerna. har du några siffror på det?
Porsche 924 turbo
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av nkro »

Den här tråden har jag glömt. På gamla goda tiden schimsade i alla fall ett fabriksteam systemtrycket till ca 7,5 - 8 bar. Schimsade man för mycket "stack" trycket iväg. Då backar man av lite. Kallstarten sattes på microbrytare på spjället. typ 60 grader öppet.
Niklas
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Cedric skrev: mån mar 29, 2021 2:56 pm Denna lite oklara sammanställning florerar ju runt. 096 är det jag har i min, verkar räcka till ca 245 hästar i standardform, men lambda börjar bli lite snålt på maxvarv för en turbomotor. En bekant i england skickade sitt bränslehuvud till https://www.kmipetrolinjection.co.uk/ för en upputsning, han verkar få ut ungefär 275 hästar då, där nånstans verkar det ta slut. Trendab har ju den del gamla gubbar kvar i verkstan sist jag var där, så det är möjligt att dom fortfarande fortfarande sysslar med Kjet. Men med sugmotor blir det ju såklart lite besvärligare att öka effekten pga tryckfallet över plattan.

Sen finns ju v8 bränslehuvud från merca tex, men det känns lite besvärligt för såpass lite effekt, men klappan är ju större, och det klarar avsevärt mycket mer bränsle än vad du behöver.

Kjet.PNG
Är det där bara Volvo? Jag har några huvuden, Golf GTI, SAAB, Ford, Volvo, kanske nåt mer.

Sålde ett från Merca v8 till nån här, för flera år sedan.
Användarvisningsbild
t-lila
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:23 pm
Ort: visby
Kontakt:

Re: K-jetronic

Inlägg av t-lila »

Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Std botten balanserad viktad toppen 405 typ steg 2 med måne7 kam o jo de finns tomgång😁
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad 😅
Bilagor
large_53875-480896.jpg
large_53875-480896.jpg (142.99 KiB) Visad 1393 gånger
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 773
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: K-jetronic

Inlägg av vebotrimmarn »

t-lila skrev: ons feb 08, 2023 3:47 pm Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Std botten balanserad viktad toppen 405 typ steg 2 med måne7 kam o jo de finns tomgång😁
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad 😅
ladda upp på youtube och länka hit :)
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av Cedric »

t-lila skrev: ons feb 08, 2023 3:47 pm Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Std botten balanserad viktad toppen 405 typ steg 2 med måne7 kam o jo de finns tomgång😁
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad 😅
Snyggt motorrum, har du nån koll på hur AFR/Lambdakurvan ser ut på fullast?
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
t-lila
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:23 pm
Ort: visby
Kontakt:

Re: K-jetronic

Inlägg av t-lila »

Hej
Nej ingen lamda kollar på stiften.
Den går lite fett.
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: K-jetronic

Inlägg av quattro »

Lite bakgrund: Det är en 240 voc som jag tänkt använda som vägbil tills vidare. Och eventuellt klassa om till en Appendix K så småningom.
Och då måste ju komponenterna vara det som satt original om det ska gå att homologera. Så jag kan inte byta till en annan mängdmätare.


Vänta lite nu, det där verkar du ha fått om bakfoten. Om vi pratar rally så kräver Appendix-K inte alls något strikt originalutförande.
AppK kräver det motorsportsutförande som Volvo på den tiden klassade in med FIA i sina homologeringshandlingar. Jag utesluter inte att det kan finnas något Grupp 1-utförande som innehåller K-jet men om du tittar på alla AppK Volvo240 som körs i rally idag så har dom dubbla Weber-förgasare. Utöver vad som står i homologeringsunderlaget får du dessutom använda utföranden och detaljer som man kan visa att de användes på rallybilar vid tiden 1979-1981, typ.

Pratar du bankörning - de berömda turbomatade "tegelstenarna" - så är det däremot riktigt att dom använde originalsprut och en relativt liten originalturbo. Men det fanns och finns bara en handfull såna bilar medan det bokstavligen dräller av AppK Volvo 240 rallybilar.

Finns massvis av information om detta och officiella styrande handlingar finns också tillgängliga. Dessutom har SBF utsedda besiktningsmän som hjälper dig med att tala om exakt vad du får använda och inte.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av nkro »

Just App K är intressant. Jag var och tittade på en saab 99 8V sugmotor Grp A för många år sedan. Den hade Ford kolvar. Tänkte direkt att här är det borrat och över 2 liter. Lämnade kvar den motorn.

Senare kom jag över en annan 8V sugmotor. Även där satt det Ford kolvar men bortslipat. Till min förvåning var det gamla gjutna V4a kolvar som inte dög till en V4a i rally.

I båda motorerna satt bränslehuvud från turbo motorn. Dom verkar kört så. Men många har nog åsikter om det idag.

/Niklas
Niklas
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: K-jetronic

Inlägg av quattro »

Just App K är intressant. Jag var och tittade på en saab 99 8V sugmotor Grp A för många år sedan. Den hade Ford kolvar.

Vad jag minns såg klasserna ut så här i grova drag:
SAAB 99 har man genom åren i Sverige mest kört i Std-A, i klass special och i klass Ekonomi. Standard-A var ganska strikt och bilarna som gick i den klassen fick inte väga mindre än 10 kg per hästkraft i originalutförande. SAAB 99 EMS passade in här och den hade ju K-Jet. Trimmning var inte tillåtet. Byta till förgasare var inte heller tillåtet. Dock fick man putsa till ritningsmåtten. I klass special körde man dels med turbomotorer utan restriktor och dels med sugmotorer med dubbla Weber. I klass Ekonomi körde man med helt otrimmade originalbilar med enkelförgasare.
SAAB 99 i GrpA var väl turbobilar som bla Blomquist, Ola Strömberg o Per Eklund körde med i internationella tävlingar. Vad som gällde för den vet jag inte men det måste i vilket fall ha styrts av SAABs inklassningshandlingar hos FIA. Och den borde ha haft krav på restriktor på turbon.

SAAB 99 med sugmotor i GrpA känner jag inte till, men det behöver inte betyda att det inte förekom. Men det var inte klass StdA du menade ??

SAAB V4 kunde man köra i klass Special. Det förekom många utföranden med olika cylindervolymer och förgasare. Oftast dubbla Weber med olika utförande på insugningsrör. Alternativet var att köra i Standard-B som i princip betydde helt otrimmat och minst 15 kg per hästkraft i orginalutförande. Putsa upp till ritningsgränserna var OK, tror jag. V4an var en vinnarbil i Standard-B.

I Grp-A, Standard-A och i klass Ekonomi skulle jag inte tro att Fordkolvar var godkänt i en SAAB 99. I klass Special fanns inga såna regler. Man fick borra till klassgränsen vilket för 99an betydde 2000 cc. I stort sett inget alls mao. Men kolvar, ventiler, grenrör, insugningsrör, kamaxel var fritt.
Skriv svar