K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Den ska bara till returen sen hur du gör spelar ingen roll , min går via org ansl på bränsle huvudet / Peter
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Nu så.
Caddy igång, med 2L AGG botten och en portad JHtopp, lättat svänghjul, gamla GTIgrenröret och modifierad K-jet.
Kör med en BTR från Biltema, som verkar lite halvskum, inte alltid mätaren på den visar nåt tryck. 2,2-2,5 bar på styrtrycket. Misstänker dock att det är för lågt systemtryck, pumpen låter illa ibland osv.
Ska koppla in bredbandslambdan och kolla bättre när jag får tid. Säsongsjobbet är igång nu.
Ska fixa några spridare som ser fräschare ut också, samt packningar till spridarna. Vart man nu kan köpa det för ett överkomligt pris. Nån som vet?
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: K-jetronic

Inlägg av anglia-61 »

Såg att i nya numret av tidningen Retro Ford så var där en K-jetronic guide.
Har inte läst den själv.
Finns här bla. http://www.pressbyran.se/webbshop/produ ... rd/201406/
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Ja då måste man ju inskaffa en tidning , tack för tipset.
Jag brukar själv mest köpa Classic Ford / Peter
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Kan inte den här tråden klistras?
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: K-jetronic

Inlägg av gegge »

Det finns många exempel där skivan i luftvågen skrotats och armen länkats till axeln på de individuella spjällhusen. Resultatet blir ett väldigt grovt, men på höga varv fungerande system.

Som jag förstår det ligger tryckfallet på ca 110 mbar över skivan. Det innebär i runda slängar 10% av lufttrycket. Det blir som att köra turbo med -0,1bar. Om man på hög växel på en k-jet bil trampar gasen i botten vilket öppnar spjället och ökar vacuumet som drar skivan som i sin tur reglerar bränslemängden - men skivan tar 10% av luften. Hur mycket måste skivan lyftas för att inte vara i vägen och orsaka tryckfall? Kan man ta bort det befintliga spjället och dra gasvajern till skivan i luftvågen som då fungerar som spjäll istället? Man behåller orginalutseende på motorn men tar bort flaskhalsen. Om man sänker systemtrycket eller lägger brickor mellan arm och skiva?
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: K-jetronic

Inlägg av gegge »

Ny fråga:

Om luftvågen har ett tryckfall på 110mbar, dvs ungefär 10% av lufttrycket - hur ska man då se på flödet i toppen? Normalt mäter man flöde vid 28", men är då siffran vid 25" mer rättvisande för att få en uppfattning om toppens kapacitet?
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av speeds_ »

Lite funderingar på att turbokonvertera en 190E 2.6 med K-jet. Ingen märkvärdig effekt, mest för skojs skull. Men har verkligen noll koll på detta sprut.
Planen var att modifiera dit en progressiv btr och en bredbandslambda, men så enkelt kan det väl inte vara för att få det att lira?.

Tips och tricks mottages mer än gärna!
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av maxn51 »

Är inte så har på k-jet men har bestämt för mig att det inte går att montera btr på k-jet då bränsle tryck styrs mekaniskt och steglöst och även spriterna styrs av bränsletryck. Har dock en fundering på om man skulle kunna ta k-jet spridare till hjälp sprut igenom att styra dom igenom just en progressiv btr:) bara en fundering som nån gärna får förklara hur jag tänkt fel;)
Mvh
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Jag har en btr som styr styrtrycket på min trimmade caddy. Original regulatorn är bortplockad.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av maxn51 »

Okej tänkte inte att man kan styra styrtrycket dock blir det inte som på ett "vanligt" sprut
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: K-jetronic

Inlägg av G-son »

De K-jet som sitter original på turbomotorer är väl helt enkelt byggda så att turbon suger genom luftvågen? Om man gör så på ett sugmotorsprut bör det ju bli hyfsat rätt också eftersom luftvågen mäter mängden luft som sugs in och släpper på lagom mycket soppa till det.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av maxn51 »

Ja självklart borde man väll montera vågen innan turbon!:)
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av speeds_ »

Till Mercedes 300E finns ett turbokit vid namn TURBOTECHNICS, det monteras rakt på k-jet och skall lira kanon trots att turbon "trycker" igenom luftvågen. Dock kan jag inte hitta någon mer information vilka mer modifieringar som görs när detta kit används. Någon ide? Ser ut som det sitter en extra btr på en av bilderna.

Bild

Bild

Sen finns även Mosselman med motsvarande.

Bild
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: K-jetronic

Inlägg av Baxman »

Løsningen er like enkel som den er genial:

http://i15.photobucket.com/albums/a359/ ... eblock.jpg

Søkeord capri mfiturbo k-jetturbo
Skriv svar