K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Liland
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tor aug 08, 2013 1:13 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av Liland »

Turbotechnics kitene benytter seg av et tillegsprut system med ekstra dyser styrt av trykkbrytere.
Bild


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: K-jetronic

Inlägg av gegge »

Råkade ut för en märklig grej.

Motorn var en orginal Porsche 924 med godkänd besiktning. Den motorn är numera högkompad, toppen portad, 4-1 grenrör och en 276 kam med 110 i nockvinkel. Tomgången är förhöjd till 1600varv, dels pga lätt svänghjul men även därför att tomgångsmotorn är kass.

Motorn går riktigt fint, jämnt utan protest från tomgång och kraftfullt från 2500varv hela vägen förbi 6500varv. Väldigt nöjd.

Men vid senaste besiktningen hamnade CO värdet på 6,3 med samma k-jet som tidigare. Helt orörd.

Beror det på liten nockvinkel? Tid-arean vid overlap och hygglig scavenge gör att färskgasen blåser rätt igenom motorn? Dvs det går inte att förbättra genom att sänka bränsleinblandningen utan att motorn går dåligt.

Kan man lösa det på annat sätt? Sänka tomgången, öka mottrycket och blanda i rejält med E85? Något annat?

EDIT: Motorn sög tjuvluft tidigare. Men ny bälg blev bränsleblandningen väldigt fet.
Senast redigerad av gegge den sön aug 30, 2015 9:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: K-jetronic

Inlägg av Thunderbo1t »

Färskgas ger lågt CO så den teorin går bort. Kanske luftvågen börjar gunga och fetar på tomgången med mycket överlap?
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Byt tomgångsmotor till att börja med. Jag har inte varit med om att lättat svänghjul ger högre tomgång.
Går den kall? Byt till andra stift? Hur ser stiften ut?
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: K-jetronic

Inlägg av gegge »

Stift lite sotiga, samma sak ovanför avgasröret. Jag har medvetet höjt tomgången, annars får man blippa på gasen när den är kall. Det ska fixas. Den tjuvstoppade lätt med låg tomgång.

Det märkliga är att k-jeten är orörd, dvs helt original och passerade besiktningen på original motor. Men flippar den ut, även om motorn går väldigt bra.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Det finns en COskruv som du kan ställa, det vet du va?
Funkar kallstartspridaren?

På min trimmade Caddy så finns det inga kallstartprylar kvar och styrtrycket är ställt med en bränsletrycksregulator. Funkar.

Har skaffat en B230E nu(300kr), så jag ska ta och kolla lite på Volvos K-jet. Det är underhållande(Inga krav på att bilen ska gå optimalt :) ) och billigt.
Vad kan k-jet på en B230E räcka till? 180hk?
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Emil_1988 »

Sitter och funderar på hur jag ska optimera k-jet sprutet på min 240 voc! Man får ju använda det nyare bränslehuvudet med justerbara utgångar. Någon som kan förklara hur jag justerar detta och om det är värt besväret? Sitter ett äldre k-jet på nu som ej är justerbart. Mvh Emil :roll:
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: K-jetronic

Inlägg av Amders »

Emil_1988 skrev:Sitter och funderar på hur jag ska optimera k-jet sprutet på min 240 voc! Man får ju använda det nyare bränslehuvudet med justerbara utgångar. Någon som kan förklara hur jag justerar detta och om det är värt besväret? Sitter ett äldre k-jet på nu som ej är justerbart. Mvh Emil
Du ska ha en laddare som ger 14v, detta är viktigt för annars blir värdet fel när spänningen sjunker.
Du tar spridarna i varsitt mätrör hänger upp mätskivan på fullt och kopplar på ett special kopplat relä på tändspolen.
På 30 sekunder ska du få samma värde på alla spridare, tror det var så nära 104 ml som möjligt men ej över.
Allt står i de gröna böckerna. Finns nog på nätet. PMa i annat fall.
Anders J
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Emil_1988 »

Okej tack för tipset! :) Vet du var man kan får tag på mätrör till ändåmålet?
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Emil_1988 »

Jag hittade på 'Humlegårdens Ekolager' :hihi:
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Emil_1988 »

Nu har jag provflödat sprutet! Fick Ganska olika värden. Testa 2 gånger för säkerhets skull och tendensen var lika.

1an: 100ml
2an: 101ml
3an: 109ml
4an: 111ml

Det blir ju 11% skillnad mellan 1an å 4an! Kan inte va bra! Nu är detta med den gamla mängdmätaren som inte är justerbar. Känns som det är värt att byta till den justerbara när det skiljer såpass väl?

Mvh Emil
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: K-jetronic

Inlägg av Baxman »

Her må det være noe som er feil. En enkel regel er at på en 6 syl. turbomotor er det slik at dysenes kapasitet i ml/ccm = hk potensiale.
Med kun 105 ccm i gjennomsnitt pr. sylinder så har du kun drivstoff til 105/6x4 = 70 hk -> 77 - 80 sugmotor hk. Er dysene (spridarane) gamle og dårlige?
Har du K-jet bensinpumpe?
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Emil_1988 »

Detta är på 30 sekunder nu då, så du inte tror att det var 60 sek!
Spridarna köpte jag nya ifjol och pumpen är rätt!
Det är ju skillnaden emellan som dom som jag tycker är för stor!
Bilen går ganska bra som den gör men jag vill se till att allt är optimerat!
:wink:
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: K-jetronic

Inlägg av Baxman »

Godt. Jeg målte mine til 220 ccm/min så da stemmer det bra, men på mine K-jet var alle dysene like. K-jet er så enkelt så det eneste forslaget jeg har er å gjøre ett forsøk med å slipe en trakt / kon form i bunnen på banjoskruene til de dysene som leverer minst.

Enig meg deg i at forskjellen er alt for stor slik det er nå.
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Emil_1988 »

Jag bytte till det nyare bränslehuvudet nu och efter lite justering så skiljer det ca 2% som mest nu :)

1an: 109ml
2an: 107ml
3an: 107ml
4an: 108ml

Det borde väl duga? :)
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Skriv svar