bosch 2.4 expert? (VOC)
Moderator: backeliten
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
bosch 2.4 expert? (VOC)
finns det nån som är duktig på att förstå och justera sådana volvo org cup system på forumet? volvo 940 -91 B230FB
har vissa problem jag skulle vilja gå djupare i.
jag har problem med att jag får fel kod på knack sensor och på att det inte finns hastighets ingång (motorn sitter i en 240) .
vad händer då det blir fel på knack sensorn, går den in i nått fel säkert läge eller?
motorn går på lamda 1.1 på full gas nu, inte bra men det kan bero på att det är mixtrat i chippen också.
fins det nån grund teori om hur spruten fungerar?
jag har snackat med Inge Norgren som jobbat med Peugeot-systemen som är liknande, han sa att de jobbade med tre bränsle-mappar : en på tomgång, en på del gas och en fullgas mapp. allt styrt från tre lägen på spjället.
läge 1 tomgång är det rpm, lambda och fast mapp + tomgångs motor som bestämmer.
läge 2 är det flödes mätare och rpm och lambda som är huvud-parametrarna.
lägre 3 full gas kontakt på är det bara rpm+ mapp som bestämmer bränslemängd.
tändningen bestäms av rpm och av flödesmätaren (ingen undertrycks-givare)
har jag förstått grunderna rätt eller?
motorn går på lamda 1.0 och inbyggda smal bands lamdan reglerar på tomgång och lätta gaspådrag (med friläget inne) ser man om man kopplar in 0-1000mv mätarn på lamdan. (slår mellan ca 350mv och 750)
mvh jens
har vissa problem jag skulle vilja gå djupare i.
jag har problem med att jag får fel kod på knack sensor och på att det inte finns hastighets ingång (motorn sitter i en 240) .
vad händer då det blir fel på knack sensorn, går den in i nått fel säkert läge eller?
motorn går på lamda 1.1 på full gas nu, inte bra men det kan bero på att det är mixtrat i chippen också.
fins det nån grund teori om hur spruten fungerar?
jag har snackat med Inge Norgren som jobbat med Peugeot-systemen som är liknande, han sa att de jobbade med tre bränsle-mappar : en på tomgång, en på del gas och en fullgas mapp. allt styrt från tre lägen på spjället.
läge 1 tomgång är det rpm, lambda och fast mapp + tomgångs motor som bestämmer.
läge 2 är det flödes mätare och rpm och lambda som är huvud-parametrarna.
lägre 3 full gas kontakt på är det bara rpm+ mapp som bestämmer bränslemängd.
tändningen bestäms av rpm och av flödesmätaren (ingen undertrycks-givare)
har jag förstått grunderna rätt eller?
motorn går på lamda 1.0 och inbyggda smal bands lamdan reglerar på tomgång och lätta gaspådrag (med friläget inne) ser man om man kopplar in 0-1000mv mätarn på lamdan. (slår mellan ca 350mv och 750)
mvh jens
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör dec 11, 2010 5:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag kom på fler frågor
1 kan man höja varv stoppen?
2 kan man ändra så den bara går på lamda korigering under säg 2800rpm och väldigt lite last? skulle vilja ligga runt 0.85 på delgas för att få till rappheten vid gaspådrag.
3 kan nån göra ett chip ? där man först kollar vad jag har för chip, sen + antal % mer millisek soppa på rpm xxxx till xxxx på fullgas? vill ligga runt lamda 0.88 vid max vrid och 0.89-0.90 på max effekt.
1 kan man höja varv stoppen?
2 kan man ändra så den bara går på lamda korigering under säg 2800rpm och väldigt lite last? skulle vilja ligga runt 0.85 på delgas för att få till rappheten vid gaspådrag.
3 kan nån göra ett chip ? där man först kollar vad jag har för chip, sen + antal % mer millisek soppa på rpm xxxx till xxxx på fullgas? vill ligga runt lamda 0.88 vid max vrid och 0.89-0.90 på max effekt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Något är ju uppenbarligen gaiki i sprutet, den ska reglera mot lambda 1 från 0-2950rpm, sedan gå in mot mappens mappning.
Finns en firma som har chip till VOC boxar, http://www.mpre.se
Dom har höjda varvstopp och det kan dom som mappar LH2,4 oxå ordna.
Du har inte testat byta knacksensor bara?
Finns en firma som har chip till VOC boxar, http://www.mpre.se
Dom har höjda varvstopp och det kan dom som mappar LH2,4 oxå ordna.
Du har inte testat byta knacksensor bara?
Dänniz 073-8447664
har voc chip till lh 2.4 9 serien, tändning + bränsle varvstopp 8000rpm
Skumt e att monterar du bara bränslechipet så ökar inte varvstoppet likaså om du bara monterar tändchipet=likadant ´Måste ha båda chippen i boxarna.
Har monterat i flertalet folkracebilar å dom säjer att de går som faan Har även monterar i banbilar och e kännbar skillnad
men har inte mätt något själv.
Jag kan ju skicka dig chips om du vil utvärdera
Själv har jag inte tid för närvarande (arbetar på bromsbänken
Skumt e att monterar du bara bränslechipet så ökar inte varvstoppet likaså om du bara monterar tändchipet=likadant ´Måste ha båda chippen i boxarna.
Har monterat i flertalet folkracebilar å dom säjer att de går som faan Har även monterar i banbilar och e kännbar skillnad
men har inte mätt något själv.
Jag kan ju skicka dig chips om du vil utvärdera
Själv har jag inte tid för närvarande (arbetar på bromsbänken
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
HX52 vad är ändrat i de chippen? hur ser tänd kurvan ut och hur är den mappad på soppa sidan? nåra specciella spridare eller soppatryck? håll oss uppdaterad med bilder och info på bänken.
jag ska ringa tomas då jag inte fick tag i hen på fredag så får vi höra vad han tror då han har gjort iordning chippet.
ska byta knack sensor och se om koden försvinner.
ingen som har koll på vad som händer då inte hastighets pulsen är inkopplad? enligt kod papperna kan den bli skum på tomgång???
jag ska ringa tomas då jag inte fick tag i hen på fredag så får vi höra vad han tror då han har gjort iordning chippet.
ska byta knack sensor och se om koden försvinner.
ingen som har koll på vad som händer då inte hastighets pulsen är inkopplad? enligt kod papperna kan den bli skum på tomgång???
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag vill inte lura den, den får gärna sänka tändningen om man har tankat dålig soppa eller om den går så snålt så att den spikar.
frågan är om felkoden kommer av att den har spikat eller om givaren/kablar är trasiga?
frågan är om felkoden kommer av att den har spikat eller om givaren/kablar är trasiga?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jens Gustavsson skrev:HX52 vad är ändrat i de chippen? hur ser tänd kurvan ut och hur är den mappad på soppa sidan? nåra specciella spridare eller soppatryck? håll oss uppdaterad med bilder och info på bänken.
jag ska ringa tomas då jag inte fick tag i hen på fredag så får vi höra vad han tror då han har gjort iordning chippet.
ska byta knack sensor och se om koden försvinner.
ingen som har koll på vad som händer då inte hastighets pulsen är inkopplad? enligt kod papperna kan den bli skum på tomgång???
Har inte koll på vilka parametrar som e ändrade
Du kan få trimfilerna och org filerna så kan du jämföra själv,
kan skicka med div filer som öppnar mapparna
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
skicka gärna filerna mm så kan vi kolla på dem inte för att jag kanse förstår nått men
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Nu är ju Jens chef här
Men skulle en vanlig dödlig också få tag på lite filer?
Men skulle en vanlig dödlig också få tag på lite filer?
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
stöter du på spik så sänker den tändningen 10 grader och ökar sedan tändningen 1 grad per X antal vevaxelvarv tills den är uppe på "inställd" tändningn. träffar den på spik då så sänker den igen.
vad jag vet så sätter den inte felkod på spik utan om den inte får rätt signal.
tändningen kan du ju lägga på 3 grader genom å skifta kablarna te impulsgivarn
vad jag vet så sätter den inte felkod på spik utan om den inte får rätt signal.
tändningen kan du ju lägga på 3 grader genom å skifta kablarna te impulsgivarn
Jens Hedlund.
Har problem med min b230fb -91, tänd och bränslebox från MPRE.
Portad 531 med månen 7-kam och extraktor i grova drag.
Från tomgång (ca 1000 rpm) till 2000 rpm så bara böööar motorn, den verkar inte alls få så mycket bränsle som den behöver, men sen så går motorn så jävla bra.
Skulle jag höja bränsletrycket så går den väl fetare över resten av registret? vilket är onödigt då den går bra där.
Ganska irriterande då man åker sidledes och släpper gasen så motorn går ner på tomgång, när man sedan ska gasa igen bara hackar den eller så händer det inget, duttar man till kopplingen så motorn hinner hacka sig över 2000 rpm så går den bra igen. Men då har man ju tappat allt va som heter ställ
Kan filma imorgon så kanske ni förstår bättre.
Portad 531 med månen 7-kam och extraktor i grova drag.
Från tomgång (ca 1000 rpm) till 2000 rpm så bara böööar motorn, den verkar inte alls få så mycket bränsle som den behöver, men sen så går motorn så jävla bra.
Skulle jag höja bränsletrycket så går den väl fetare över resten av registret? vilket är onödigt då den går bra där.
Ganska irriterande då man åker sidledes och släpper gasen så motorn går ner på tomgång, när man sedan ska gasa igen bara hackar den eller så händer det inget, duttar man till kopplingen så motorn hinner hacka sig över 2000 rpm så går den bra igen. Men då har man ju tappat allt va som heter ställ
Kan filma imorgon så kanske ni förstår bättre.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Så fort någon säger LH2.4 så tänker jag direkt på "Sharky" (på Garaget.org)
Kanske finns andra på detta forumet som också är duktig på dom spruten, men det är inget som jag känner till!
Rent spontant, vad gäller knackgivaren, skulle jag kollat upp kablaget... Finns ju några kontakter att välja mellan, ingen felkoppling?
Alternativt byta givaren.
Jag är inte helt säker, men har en misstanke om att man måste radera felkoden "manuellt" för att veta om det man gjorde, verkligen gjorde nån skillnad (Koppla bort pluspolen en halvtimme funkar bra)
Vad gäller hastighetssignalen, skall det tydligen räcka att koppla in givaren löst i kablaget! Den behöver tydligen inte någon signal utan räcker med att den är inkopplad (Kan exempelvis ligga löst i handskfacket)
Ingen expert på nåt sätt! Så ta mina tips med en nypa salt
Kanske finns andra på detta forumet som också är duktig på dom spruten, men det är inget som jag känner till!
Rent spontant, vad gäller knackgivaren, skulle jag kollat upp kablaget... Finns ju några kontakter att välja mellan, ingen felkoppling?
Alternativt byta givaren.
Jag är inte helt säker, men har en misstanke om att man måste radera felkoden "manuellt" för att veta om det man gjorde, verkligen gjorde nån skillnad (Koppla bort pluspolen en halvtimme funkar bra)
Vad gäller hastighetssignalen, skall det tydligen räcka att koppla in givaren löst i kablaget! Den behöver tydligen inte någon signal utan räcker med att den är inkopplad (Kan exempelvis ligga löst i handskfacket)
Ingen expert på nåt sätt! Så ta mina tips med en nypa salt
David B
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Ps. Vill man ha tändningen ytterligare 3grader (utöver hallgivaren som står ovan) så kan du riva i tändboxen.
Jorda stift 18 för höja 3 grader, jorda stift 19 för att sänka 3 grader, och jorda båda för att höja 6 grader.
Jorda stift 18 för höja 3 grader, jorda stift 19 för att sänka 3 grader, och jorda båda för att höja 6 grader.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W