bosch 2.4 expert? (VOC)

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

bosch 2.4 expert? (VOC)

Inlägg av Jens Gustavsson »

finns det nån som är duktig på att förstå och justera sådana volvo org cup system på forumet? volvo 940 -91 B230FB

har vissa problem jag skulle vilja gå djupare i.

jag har problem med att jag får fel kod på knack sensor och på att det inte finns hastighets ingång (motorn sitter i en 240) .

vad händer då det blir fel på knack sensorn, går den in i nått fel säkert läge eller?
motorn går på lamda 1.1 på full gas nu, inte bra men det kan bero på att det är mixtrat i chippen också.

fins det nån grund teori om hur spruten fungerar?

jag har snackat med Inge Norgren som jobbat med Peugeot-systemen som är liknande, han sa att de jobbade med tre bränsle-mappar : en på tomgång, en på del gas och en fullgas mapp. allt styrt från tre lägen på spjället.

läge 1 tomgång är det rpm, lambda och fast mapp + tomgångs motor som bestämmer.

läge 2 är det flödes mätare och rpm och lambda som är huvud-parametrarna.

lägre 3 full gas kontakt på är det bara rpm+ mapp som bestämmer bränslemängd.


tändningen bestäms av rpm och av flödesmätaren (ingen undertrycks-givare)


har jag förstått grunderna rätt eller?

motorn går på lamda 1.0 och inbyggda smal bands lamdan reglerar på tomgång och lätta gaspådrag (med friläget inne) ser man om man kopplar in 0-1000mv mätarn på lamdan. (slår mellan ca 350mv och 750)

mvh jens
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör dec 11, 2010 5:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kom på fler frågor :)

1 kan man höja varv stoppen?

2 kan man ändra så den bara går på lamda korigering under säg 2800rpm och väldigt lite last? skulle vilja ligga runt 0.85 på delgas för att få till rappheten vid gaspådrag.

3 kan nån göra ett chip ? där man först kollar vad jag har för chip, sen + antal % mer millisek soppa på rpm xxxx till xxxx på fullgas? vill ligga runt lamda 0.88 vid max vrid och 0.89-0.90 på max effekt.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Något är ju uppenbarligen gaiki i sprutet, den ska reglera mot lambda 1 från 0-2950rpm, sedan gå in mot mappens mappning.
Finns en firma som har chip till VOC boxar, http://www.mpre.se
Dom har höjda varvstopp och det kan dom som mappar LH2,4 oxå ordna.
Du har inte testat byta knacksensor bara?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Om knacksensorn går in och varnar så skjuter den på soppa som fasen. Min bil gick rätt fint på tomgång, sen började den gå snålt på mellanregistret sen börjar det spruta lågor ur avgassystemet på fulllast :hihi:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Inlägg av HX52 »

har voc chip till lh 2.4 9 serien, tändning + bränsle varvstopp 8000rpm :)
Skumt e att monterar du bara bränslechipet så ökar inte varvstoppet likaså om du bara monterar tändchipet=likadant :? ´Måste ha båda chippen i boxarna.
Har monterat i flertalet folkracebilar å dom säjer att de går som faan :hihi: Har även monterar i banbilar och e kännbar skillnad
men har inte mätt något själv.
Jag kan ju skicka dig chips om du vil utvärdera
Själv har jag inte tid för närvarande (arbetar på bromsbänken :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

HX52 vad är ändrat i de chippen? hur ser tänd kurvan ut och hur är den mappad på soppa sidan? nåra specciella spridare eller soppatryck? håll oss uppdaterad med bilder och info på bänken.

jag ska ringa tomas då jag inte fick tag i hen på fredag så får vi höra vad han tror då han har gjort iordning chippet.

ska byta knack sensor och se om koden försvinner.

ingen som har koll på vad som händer då inte hastighets pulsen är inkopplad? enligt kod papperna kan den bli skum på tomgång???
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

du kan lura knacksensorn lite med att montera en plastbricka alternativt gummibricka bakom den.
Beroende på hur mycket du vill lura den.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vill inte lura den, den får gärna sänka tändningen om man har tankat dålig soppa eller om den går så snålt så att den spikar.

frågan är om felkoden kommer av att den har spikat eller om givaren/kablar är trasiga?
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Inlägg av HX52 »

Jens Gustavsson skrev:HX52 vad är ändrat i de chippen? hur ser tänd kurvan ut och hur är den mappad på soppa sidan? nåra specciella spridare eller soppatryck? håll oss uppdaterad med bilder och info på bänken.

jag ska ringa tomas då jag inte fick tag i hen på fredag så får vi höra vad han tror då han har gjort iordning chippet.

ska byta knack sensor och se om koden försvinner.

ingen som har koll på vad som händer då inte hastighets pulsen är inkopplad? enligt kod papperna kan den bli skum på tomgång???

Har inte koll på vilka parametrar som e ändrade :(
Du kan få trimfilerna och org filerna så kan du jämföra själv,
kan skicka med div filer som öppnar mapparna :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

skicka gärna filerna mm så kan vi kolla på dem :thumbright: inte för att jag kanse förstår nått men :hihi:
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Nu är ju Jens chef här :king:
Men skulle en vanlig dödlig också få tag på lite filer? :)
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

stöter du på spik så sänker den tändningen 10 grader och ökar sedan tändningen 1 grad per X antal vevaxelvarv tills den är uppe på "inställd" tändningn. träffar den på spik då så sänker den igen.

vad jag vet så sätter den inte felkod på spik utan om den inte får rätt signal.

tändningen kan du ju lägga på 3 grader genom å skifta kablarna te impulsgivarn ;)
Jens Hedlund.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Har problem med min b230fb -91, tänd och bränslebox från MPRE.

Portad 531 med månen 7-kam och extraktor i grova drag.

Från tomgång (ca 1000 rpm) till 2000 rpm så bara böööar motorn, den verkar inte alls få så mycket bränsle som den behöver, men sen så går motorn så jävla bra.

Skulle jag höja bränsletrycket så går den väl fetare över resten av registret? vilket är onödigt då den går bra där.

Ganska irriterande då man åker sidledes och släpper gasen så motorn går ner på tomgång, när man sedan ska gasa igen bara hackar den eller så händer det inget, duttar man till kopplingen så motorn hinner hacka sig över 2000 rpm så går den bra igen. Men då har man ju tappat allt va som heter ställ :thumbdown:


Kan filma imorgon så kanske ni förstår bättre.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Inlägg av David_B »

Så fort någon säger LH2.4 så tänker jag direkt på "Sharky" (på Garaget.org)
Kanske finns andra på detta forumet som också är duktig på dom spruten, men det är inget som jag känner till!

Rent spontant, vad gäller knackgivaren, skulle jag kollat upp kablaget... Finns ju några kontakter att välja mellan, ingen felkoppling?
Alternativt byta givaren.

Jag är inte helt säker, men har en misstanke om att man måste radera felkoden "manuellt" för att veta om det man gjorde, verkligen gjorde nån skillnad :doh: (Koppla bort pluspolen en halvtimme funkar bra)

Vad gäller hastighetssignalen, skall det tydligen räcka att koppla in givaren löst i kablaget! Den behöver tydligen inte någon signal utan räcker med att den är inkopplad (Kan exempelvis ligga löst i handskfacket)

Ingen expert på nåt sätt! Så ta mina tips med en nypa salt :hihi:
David B
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Ps. Vill man ha tändningen ytterligare 3grader (utöver hallgivaren som står ovan) så kan du riva i tändboxen.

Jorda stift 18 för höja 3 grader, jorda stift 19 för att sänka 3 grader, och jorda båda för att höja 6 grader.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Skriv svar