val av styrsystem

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

350z
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 09, 2015 5:08 pm

val av styrsystem

Inlägg av 350z »

hej
har en 1993 mazda miata 1.6 turbo intercooler
som jag har åkt 1år med ett powercard för bränsle och en msd miata box för tändningen. men vill nu byta till nytt system. är det någon som har någon erfarenhet av dessa 2 system?
med me-221 slipper man göra egen adapter.

tavksam för tips


http://gzracing.se/motorstyrning/styrsy ... r-emu.html

http://motorsport-electronics.co.uk/me2 ... y-ecu.html
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: val av styrsystem

Inlägg av Mattias J »

Hejsan.
Vi är generalagent och utvecklare för EcuMaster har du några som helst frågor så besvarar jag dom mer än gärna.

Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Re: val av styrsystem

Inlägg av mbfidde »

ecumaster för bästa support och funktion!
Fredrik Salomonsson
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: val av styrsystem

Inlägg av David_B »

Uppar denna tråden för vidare funderingar om ME221 som GzRacing säljer..? Ingen som har provat dessa i sverige???
David B
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: val av styrsystem

Inlägg av David_B »

Okey. jag tar det som ett nej så här 1 vecka utan svar..
Får väl köpa en o testa själv. Megasquirt hade funkat också, men 12k är lite för mycket (exkl frakt tull o allt sånt)
David B
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: val av styrsystem

Inlägg av The »

12k för ett megasquirt?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: val av styrsystem

Inlägg av David_B »

1199 dollar på diyautotune, google säger 11658kr och 52 öre..!

Detta är priset för ett pnp system alltså..
David B
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: val av styrsystem

Inlägg av David Herbertsson »

Jag har väldigt begränsad erfarenhet, men kan ge ett råd utifrån det iaf..

Till min bil köpte jag ett Maxxecu Street. Med universal kabelhärva och BB lambda kostade det 8900 Kr.
Jag är el-analfabet, men pga. att alla kablarna är märkta hela vägen, bra dokumentation och support från säljaren så hade jag gjort klart kabelhärvan, monterat relä/säkringsbox på 3 dagar i lugnt tempo. Det mesta av tiden gick åt till att fundera på hur man ska dra kablarna på ett bra sätt osv. Har man tänkt ut detta innan och är mer förberedd så gör man antagligen installationen på en dag. Det var faktiskt riktigt roligt också :thumbright:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: val av styrsystem

Inlägg av David_B »

Har tittat på street själv, men det finns inget pnp vilket är ett minus och en anledning varför jag tittar på ME221

Således är tipset om maxxecu totalt värdelöst (ursäkta skånskan)
Jag undviker helst allt som innefattar klippa o klistra i elsystemet.... (det innebär inte att jag är El alfabet, bara att jag inte är intreserad av att bygga om elen i denna bilen)
David B
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: val av styrsystem

Inlägg av David Herbertsson »

Aha, ok. Då kan du ju kolla med Mattias J som skrev första svaret i denna tråden, har för mig att dom har tagit fram många av dom PnP adaptrarna som finns till ECUmaster.
Kanske fixar en till Miata med om intresse finns.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: val av styrsystem

Inlägg av möller »

Är ju inga problem att få tillverkat en plug and play härva sålänge man kan få tag på kontaktstycken och elschema.
Jag har gjort några stycken till Maxxecu, kan göra till dig oxå :)
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Re: val av styrsystem

Inlägg av nalletill1000 »

David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: val av styrsystem

Inlägg av David_B »

Endel intressanta alternativ där ja.
speeduino var ju åtminstånde billigt :) men då lockar faktiskt maxxecu mer.

Är det någon som vill kolla upp var man kan tänkas hitta kontakstycken? har inte nån större koll på var man köper sånt, men fick jag bara fatt i det kunde jag löda ihop en härva själv :thumbright:

Nu har ju jag nåt så ovanligt som en mx5 1,6 nbfl (dom flesta verkar va 1,8) så det skiljer ju ganska säkert rätt mycket jämfört med na modellarna!
Läste lite om pnp härvorna, och vad som framgick (om än lite halvluddigt) är att det är extrem platsbrist på en nb, dvs så finns det mycket lite plats för eftermarknads system där orginalboxen sitter..
Antagligen därför dom gjort som dom gjort med me221 där man helt enkelt ersätter själva kretskortet i boxen mot eftermarknads.. Med fördelen att alla orginal fästpunkter passar.

En annan fördel jag hittade som talar för att jag vill ha me221 i första hand är att dom har gjort egna mappar till dom olika motoralternativen, bättre startmapp får man nog leta efter 8)
David B
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: val av styrsystem

Inlägg av David Herbertsson »

fl står väl för Face Lift? Vad fick dom då jämfört med en "vanlig" FB, var det då VVT kom eller?
Då är det ju inte så mycket skillnad, möjlighet att styra VVT:n om den är elektroniskt styrd, är den mekaniskt styrd så blir det ju ingen skillnad alls?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: val av styrsystem

Inlägg av David_B »

Glömde bort denna tråden pga annat!!

Jag vet inte hur det är med VVT faktiskt, orkar inte ens gå ut o kolla i bilen om den har nåt sånt.. men finns det så är det elektroniskt styrd..

Är inte säker på vad du menar "vanlig FB" men jag antar det kan va nåt skrivfel o du menar NB?? fl står naturligtvis för facelift. Vet inte alls vad som skiljer, är inte påläst vad gäller dom olika modellerna.
Hur som så verkar det som det skulle kunna bli ett mastodont projekt både vad gäller tid o pengar om jag skulle vilja förverkliga alla planer, så vi får väl se vad som händer..

Än så länge har jag inte bestämt mig för nånting, det är svinkallt ute och garaget är oisolerat!!! Är för gammal för att stå ute o meka i kylan numera :doh: (eller så är det så att man bara blir blivit lat och bekväm med ökad ålder)
David B
Skriv svar