Inköpslista Honda cx500

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Ni skulle lagt in laddtrycks-kurvan i samma diagram kanske man hade förstått mer.
Du har ingen bild på tändkurvan?
Eller ännu hellre en datalog från ett svep i bänken?
Ditt problem har nog inget med att du har få cylindrar att göra.. förlusterna är inte i den storleksordningen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

c7klxqk3j5ym77ae2fna8ik.jpeg
c7klxqk3j5ym77ae2fna8ik.jpeg (248.15 KiB) Visad 1726 gånger
i4g9u7qi24teg8p9xvwlqew1.jpeg
i4g9u7qi24teg8p9xvwlqew1.jpeg (278.69 KiB) Visad 1726 gånger
bi0ku6x9b3s9fyeewxv9ero8.jpeg
bi0ku6x9b3s9fyeewxv9ero8.jpeg (244.6 KiB) Visad 1726 gånger
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Konstigt att det är svårare att lägga in bilder än att turbokonvertera...
Såg att jag inte fick med varvtalet på bränslemappen, kan ta ett nytt om ni vill.
Är ju som man ser i tidigare länk en dipp mellan 4-6000 varv. vad kan det bero på?
Tycker att Lambda värdet på låglast är så fet att jag funderar på att höja så den går lite magrare.
Var nere i garaget nu och kopplade i usb kontakten men tyckte inte jag fick kontakt. Detta har hänt innan också. Vad kan det bero på? Nyladdat batteri!
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Det är bara att gå in i fullständig redigerare och lägga till bilagor, jag redigerade dina inlägg och fixade det så bilderna ligger direkt på forumet.

En laddtryckskurva är högst relevant att få se för att förstå mer av vad som händer. Även en lambda-kurva. Kan vara enklare att skicka en log-fil till mig av ett komplett svep full gas från låga varv upp till varvstopp..

Det finns ett par kommentarer till bilderna jag kan lämna men utan resten av datat från en körning är det inte lönt lägga ner tid på att skriva mer. Enda kommentaren jag kan ha är att det vore bättre att ha axlarna för varvtal och tryck (och spjälläge) vid lite mer logiska brytpunkter där de faktiskt behövs. Det är kanske inte lagt ner så mycket tid på det hela men jag hade nog arbetat genom det på annat sätt. Låg tändning på högre varv och tryck också. Men nu vet vi ju inte vilket tryck du kör på heller.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Tack, gör min läxa och återkommer...!
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

En fråga bara för att räta ut lite frågetecken!
När man bänkar, är det då lämpligt att köra i open loop först och få till blandningen i bränslemappen och sedan slå på closed loop
för att få motorn att justera sej efter inställt Lambda börvärde? Är inte closed loop överflödigt då egentligen? Eller korrigerar det efter flera saker? IAT,
EGT etc. Eller är det så man ska tänka att man sätter börvärden erfarenhetsmässigt i Lambdamappen för att lättare se att man ligger rätt i bränslemappen vid mappnoing?
Tänkte sätta dit avgastemp mätare så man inte famlar i blindo när man mappar. Finns det nån 0-5V förstärkare med nån form av IP klass med uttag för 2 givare?
Blev visst 5 frågor...;)
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Generellt med alla styrsystem som tillåter det brukar jag köra med closed loop inledningsvis eftersom motorn går så nära som möjligt den "lambda target" som korrigeringen styr det - vilket gör att jag slipper köra fler svep än nödvändigt för att hitta rätt i bränsle-tabellen. Closed loop för bränslet är i mina ögon mest avsedd för att efter motorn är körd i dyno se till att motorn går rätt på tomgång, låga varv och jämn landsvägs-hastighet.
Den "lambda target" jag sätter är baserat på erfarenhet och förändras så klart under tiden jag kör motorn i dyno när jag letar vilken bränsleblandning som motorn trivs med.

Det är mycket upp till den som mappar och vad man är ute efter att se i datat man loggar. Just MaxxECU (som du har och jag säljer) berättar hur fel du ligger till i bränsle-tabellen ("Total fueling target error") men den som mappar måste ju förstå om det beror på en korrigering kopplat till temperaturer, etanol-halt eller något man hittat på själv i en extra fuel table eller liknande. Closed loop kan hjälpa en att se hur mycket något påverkar, antingen medvetet eller för att leta en felinställd parameter/tabell.

Jag brukar sällan (efter mappning i dyno) ställa in att använda closed loop för motorer som körs hårt och med attack eftersom lambdan fladdrar på och rör sig mycket från target (acc-pump, motorbroms). Det gör det svårt/omöjligt för algoritmen som ska räkna ut korrigeringen att hitta rätt utan att det skjuter över mål eller släpar efter. Beroende på system så finns så klart parametrar som tittar på när korrigeringen ska vara aktiv, så ifall det är för mycket rörelse i tryck eller gasspjäll kan den tillfälligt slås av tills det lugnat sig tillräckligt (antal motorcykler eller tiondelar av en sekund) och då kan den användas överallt om man känner för det. Det ska inte användas som en ursäkt för en dålig mappning!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av super7 »

sylta nr1 skrev: fre mar 19, 2021 8:39 am Tänkte sätta dit avgastemp mätare så man inte famlar i blindo när man mappar. Finns det nån 0-5V förstärkare med nån form av IP klass med uttag för 2 givare?
https://motornord.se/sv/motorstyrning-e ... givare-aem

Denna givare kopplas direkt till insprutningen

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Satt och letade lite i maxxecu:et men det verkar inte som att street versionen stödjer EGT? Eller vad kan jag koppla in den som annars?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Ah, jag hittade! AIN 3 och 4!
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Får man besvära med en liten fråga till?
Blir avgastemperaturen hög även på låga varv och motorn spikar?
Vad jag menar är egentligen om man bara behöver ha koll på avgastempen och då uppstår inga spikningar?
Det väsnas ju en del i hjälmen så spikningar kan vara svårt att höra vid gatmapning (kör med laptop i ryggan och fjärrar skrivbordet,funkar fantastiskt).
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Fyller på med fler frågor...
Jag har ingen sån där frän snabbgas som Hobbex sålde för länge sen som gav "snabba riviga starter" utan måste vrida ganska långt på gasrullen.
I acc fuel enrichment filen har jag provat att gasa till snabbt och kommer upp till nästan 1000% och har således ställt den lodräta axeln på max 1000.
Min fråga är: vilken skalning kan vara lämplig på den axeln? Ska man som i tps axeln till bränslemappen vara tätare intervaller långt ner eller är en jämn fördelning att föredra? Finns det några bra tips med hur man går tillväga på ett smidigt sätt att justera "accpumpen"? Antar att loggning är en bra metod?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Jo en sak till:
Hur mycket är lämpligt att ladda med 10:1 i komp, 95 bensin. 4 ventilstopp, intercooler, 100 literhästar original, 10000rpm, COP spolar?
Laddar 0,8 nu och det verkar lira.
Förstår att det är svårt att svara på men...
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Koppla in något sätt att lyssna på motorn istället för att försöka gissa om det spikar, eller åk helst till någon som vill/kan/vet hur det ska justeras.
Avgastemperaturen är inte ett sätt jag någonsin använt för detta.. dyno och att lyssna på motorn (med utrustning och örat) är det som behövs.

Du måste logga för att ställa acc-pumpen. Se till att gasa på lite olika sätt och titta på var du hamnar på skalan "tps rate". Målet är att motorn hellre ska gå för fet än för mager och alltid svara bra... så klart. Skalan sätts efter vad du märkt fungerar (var hamnar du?).

Det är svårt vet hur fyllnadsgraden på motorn är men om du laddar 0.8 bar idag i hela registret och inte är spiknings-begränsad så låter det som motorn trivs rätt bra med mer tryck, men jag tycker din vridmoments-kurva såg rätt udda ut så jag hade gärna sett att man lagt ner mer tid på den i dyno.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Och där började turbon läcka olja...
Så då kan jag ju gå den enkla vägen och skaffa en lika dan (vet inte vad den heter just i skrivande stund men har suttit i en golf 1,9D eller en Transit). Funkar ganska bra, börjar ladda vid ca 4000, varvar 10000, 500cc. Inget märkvärdigt avgasmottryck.

Eller också skaffar jag en VNT turbo från en sprinter eller nåt med variabel area. Skulle en sån vara lagom stor?
GT22V verkar den heta.Eller är den för stor? 2,7 liter /150hk.
Vore inte det en bra idé när jag ändå har byxorna nere?
Då kommer ju lite följdfrågor som ett brev på posten:
Den är ju vacuumstyrd, dieslar har ju alltid en vacuumpump. Kan man göra på nåt annat smart sätt? Känner inte att det finns plats med så mycket mer grejer på hojen samt att generatorn börjar bli andfådd. Har ju dock en 3 vägs MAC ventil och en dubbelverkande wastegateklocka. Kan man göra nåt med dom?
Eller vet nån om nån liten eldriven vacuumpump?
Det verkar vara en ventil på Sprintern som pulsar vacuumet, kan man styra den med boostcontrollen i mitt Maxxecu street?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Skriv svar