Inköpslista Honda cx500

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Vet inte om jag är helt korkad men hur var det man gjorde i Maxxecu när man lägger in en inspelad logg så att man får in den i rutan under diagrammen och kan spela fram och tillbaka samtidigt som man kan se i diagrammen?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Ingen som vet? Alltså när jag är i offlineläge och usbsladden är ur så går det inte trycka på
Autoconnect/work onlineknappen. Ska det vara så? Vad jag egentligen vill göra är att få ner en sparad logg till fältet längst ner och kunna jämföra med olika tabeller ovanför. Har bara lyckats få fram detta av en slump en gång och hur jag än försöker så fattar jag inte hur jag ska göra :(
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Själva poängen med "Autoconnect/work onlineknappen" är att gå mellan offline- och online-läge, så den gör inget när USB-sladden är ur = du är offline vare sig du vill eller inte.

Om du har öppet aktuell konfigurations-fil från när log-filen var gjord i MTune, så kommer markören i tabellerna i MTunes huvudfönster att uppdatera position i tabellerna till den markör du har i fönstret där du tittar på log-filen.

Som du säger det vore trevligt att kunna öppna en log-fil i huvudfönstret, men inte absolut nödvändigt. Log-fönstret går att ha mindre och på sidan så man kan se var man är i tabellerna samtidigt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

sylta nr1 skrev:Mina spjällhus är ganska stora, dom är ifrån BMW 1100gs och det känns som att jag skulle behöva öka på acc enrichment:en lite men blir inte klok på skalningen på tabellen och hur man ska tänka angående den inställningen?
Den slutar på 800% har jag för mej. 800% vadå? Vet ju att man kan skala om men jag antar att det ska vara så.
Det står vad axlarna i tabellen heter : "TPS Rate % / sec"
TPS går bara mellan 0 och 100% men om du t.ex går från 10 till 70% spjälläge på 0.1 sec så ska blir det (70-10)/0.1 = 600% / sek.
Vad skalan ska vara beror på hur snabbt du ökar spjälläget (så klart) så du får justera efter behov.

Titta på reaktionen på lambda för att ställa in rätt tid för "hold" och "decay". Börja med standard (0.1 sek) och försök justera till tabellen.
Jämför i dataloggen vad aktuellt värde varit för lambda och "Fuel -> Acc enrichment", etc.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Fyller på med en fråga till:
Om man byter spridare till lite större, måste man mappa om då eller räcker det att ange den nya spridaren i sprutet? Är uppe på nästan 100% och 107 hk med 339cc spridare. 500 kubik vtwin motor
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Nästan bara att byta och ange de nya i sprutet. I bästa fall kan krävas lite putsning av VE-tabellen på låg last. Ibland även på hög last men då börjar man med det och skalar om hela tabellen så man inte börjar mappa om låg last och sen måste snygga till det igen.
Jag har sällan upplevt att det bara "fungerat", men alla har ju olika referens-ramar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Och en fråga till angående varvräknaren.
Jag har en kinavarvräknare som funkade innan styrsystemet monterades och satt på varvräknaren.
Sedan har den inte funkat och det känns ju lite väl slumpartat att den skulle pajja precis då.
Så jag undrar om jag har fel inställning i sprutet. Jag använder Simple (50%duty).
Alternativa sätt är user defined duty% eller user defined dwelltime.
Använder gpo 8 som spänningsmatning.

Kollar igen om nån vet innan jag eldar upp den nya varvräknaren
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Och dom andra alternativa sätten fungerar inte? Dwell time ska fungera bra också.
Se till att du provat både med 5V och 12V under inställningarna (tach ouput voltage).

Mät om du har spänning på signalen till varvräknaren.
Mät med signalen kopplad mot varvräknaren, men ta också isär och mät om du har spänning på varvräknarens ingång.
Du kan köra den i "test mode" (Outputs -> Tach Mode -> ...) och då faktiskt se på multimetern vad som händer, du kanske har ett läge där du kan mäta frekvens på en signal på din multimeter också. Inte så svårt att rigga upp en annan varvräknare bara för att testa heller så länge signalen är lätt att komma åt.

Sen kan du ha otur att faktiskt ha en varvräknare som behöver flyback-spänning för att trigga, speciellt om den tidigare fungerade och då satt kopplad direkt till minus på primären till en av tändspolarna. Löses enklast genom att koppla bara solenoid-delen av ett vanligt (helljus) relä till signalen så får den agera "tändspole".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Har inte hunnit greja med varvräknaren än men fyller på med en annan fråga ändå:
Mina spridare heter 0280158038 men hur hittar jag snäppet större?
Finns ju en massa listor men hittar ingen lista efter hur dom ser ut så att man får rätt typ.
Verkar ju som att mina bottnar vid 110 hk men jag tror att det kan bli nån kuse till.
Du kanske har några liggande Mattias?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Dina borde vara 330 cc/min @ 3 bar.
Kan vara svårt att hitta någon som bara flödar _lite_ mer, mest troligt mycket mer - men det ska ändå fungera bra.
Mät CC-avstånd på O-ringarna, du borde ha ~ 38 mm ?
T.ex Bosch EV14 på 870 cc är 2.6 ggr större men borde passa fysiskt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
rudarmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons sep 21, 2011 11:06 am

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av rudarmy »

S40 2,0t fas1 turbo spridare flödar ca 340-350cc @ 3bar
De heter siemens deka 9179379

Sen en bosch lista med spridare :
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=206623
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Oj vad jag har varit slö i vinter, har inte varit i garaget sen i november...
Men nu börjar det bli varmt utanför garageporten och suget har kommit åter!
Angående varvräknaren, menar du att jag ska koppla så att kabeln från sprutet går igenom styrströmsspolen på reläet och vidare till varvräknaren?

Om det är nån som är intresserad av att se lite bilder under byggets gång så kolla på sporthoj.com
Under hojbyggen så finns”cx500 café med turbo och Maxxecu”
Har gjort det lite som en byggtråd så att bilderna sparas till eftervärlden!
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av mattias »

Du ska koppla tändplus till ena sidan solenoiden i relät, den andra kopplar du till både utgången i styrboxen och varvräknaren. Så sitter varvräknaren original på en riktig tändspole. Fast med en relä-solenoid så finns bara en primär-sida, och ingen sekundär-sida som eldar iväg en gnista, men varvräknaren ser ingen skillnad.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Toppen, då fattar jag precis.
Tack för ett snabbt svar! (som vanligt) :thumbright:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Inköpslista Honda cx500

Inlägg av sylta nr1 »

Mera frågor:
Ang. MAC ventilen, är det samma inkopplingsprincip till en dubbelverkande intern klocka (som jag har)
som till en extern som alla bildscheman visar? Luftmässigt alltså!
Som jag förstår så läcker min ut lite på ”stångsidan” och flödet genom ventilen är ganska litet så det bygger inte upp trycket. Tänker att jag svarvar till en gavel med en packbox så borde det bli bättre men hur blir det med evakuering då?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Skriv svar