Vems i 940 med fungerande farthållare, klimatanläggning osv?
Moderator: backeliten
Vems i 940 med fungerande farthållare, klimatanläggning osv?
Jag är lite sugen på att montera VEMS i min nästan original 940 men jag vill att klimatanläggning och farthållare och liknande ska fungera intakt.
Är det någon här som har gjort det tidigare?
Kan ni dessutom rekommendera nån generell guide till montering av VEMS i 940?
Är det någon här som har gjort det tidigare?
Kan ni dessutom rekommendera nån generell guide till montering av VEMS i 940?
Re: Vems i 940 med fungerande farthållare, klimatanläggning
Varken farthållare eller klimatanläggning påverkas av att du styr motorn med annat system.
Det är inget komplicerat över en B230F(K/T). Fyra spridare, wasted spark coilpack om du vill då triggern medger det (60-2 på svänghjulet), tomgångsmotor, kanske laddtryck-styrning om det är turbo, och du behöver givare för insugstemp, spjälläge (original duger ej, behöver linjär ej av/på) och en bredbands-lambda-sond.
Du kan ta signaler från original LH2.4-kontaktdon för att få spänning till nytt huvudrelä för motorstyrningen, varvräknare, styrning av bränslepumprelä, etc.
Det är inget komplicerat över en B230F(K/T). Fyra spridare, wasted spark coilpack om du vill då triggern medger det (60-2 på svänghjulet), tomgångsmotor, kanske laddtryck-styrning om det är turbo, och du behöver givare för insugstemp, spjälläge (original duger ej, behöver linjär ej av/på) och en bredbands-lambda-sond.
Du kan ta signaler från original LH2.4-kontaktdon för att få spänning till nytt huvudrelä för motorstyrningen, varvräknare, styrning av bränslepumprelä, etc.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Vems i 940 med fungerande farthållare, klimatanläggning
Hur funkar original varvräknare om man byter till coilpack med wasted spark.
Lh2.4 har ju bara en spridarutgång, delas kablarna upp till spridarna i härvan nånstans nära boxen eller är det bara en kabel från original härvan ut till spridarna?
Har i tankarna har att försöka riva ut lh 2.4 i min övrigt original 940 till nästa år. Men jag vill behålla alla funktioner som original soppapumprelä. Förutom det som är bättre. t.ex. sekventiell styrning av spridare(ska funka med bara 60-2 hjul om jag förstått det rätt?),boost controll osv.
Har sett att det finns adapterhärvor att köpa, men tror jag försöker dra nytt istället eller klippa in mig i orginialhärvan vid boxen.
Lh 2.4 Pin 34 speedometer signa,l kan man dra den till en hastighetsingång på vems för att logga hastighet och andra bra funktioner?
Lh2.4 har ju bara en spridarutgång, delas kablarna upp till spridarna i härvan nånstans nära boxen eller är det bara en kabel från original härvan ut till spridarna?
Har i tankarna har att försöka riva ut lh 2.4 i min övrigt original 940 till nästa år. Men jag vill behålla alla funktioner som original soppapumprelä. Förutom det som är bättre. t.ex. sekventiell styrning av spridare(ska funka med bara 60-2 hjul om jag förstått det rätt?),boost controll osv.
Har sett att det finns adapterhärvor att köpa, men tror jag försöker dra nytt istället eller klippa in mig i orginialhärvan vid boxen.
Lh 2.4 Pin 34 speedometer signa,l kan man dra den till en hastighetsingång på vems för att logga hastighet och andra bra funktioner?
Re: Vems i 940 med fungerande farthållare, klimatanläggning
Original varvräknare behöver en annan signal direkt från styrboxen när du kör wasted spark.
LH2.4 har bara en kabel som jordar spridarna, så du får bygga eget kablage om du vill styra sekventiellt (kamsynk eller inte så blir det bättre).
Har inte provat med hastighets-signalen men det borde fungera.
LH2.4 har bara en kabel som jordar spridarna, så du får bygga eget kablage om du vill styra sekventiellt (kamsynk eller inte så blir det bättre).
Har inte provat med hastighets-signalen men det borde fungera.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Vems i 940 med fungerande farthållare, klimatanläggning
Fortsätter i den här tråden istället för att skapa en ny. Har kamsync bak på toppen istället för fördelare. Hur mkt vinner man på separata spolar istället för en wasted fire spole.
Kommer man få störningar om spolen/spolarna hamnar väldigt nära kamsyncen. Tanken är att ha den på torpeden och hamnar nog relativt nära kamsyncen då. Sprutet är ett Link g4+ monsoon
Alternativ1, separata spolar och kamsync sekventiell styrning av tändning/spridare.
Alternativ2, wasted fire spole fortfarande med kamsync och sekventiell styrning av spridare.
Alternativ3, skippa kamsync och bara köra vevtrigger.
Bilen kommer bli en sommarbrukis och inget effektmonster. Men jag tröttnade på att lh2.4 alltid gick bajs på låglast och kökörning och utan felkoder
Edit: Hittade nog det jag sökte nu, en spole som kan köras som sekventiellt på en fyra
https://www.h2mracing.se/motordelar-tun ... ar-c-4322/
Kommer man få störningar om spolen/spolarna hamnar väldigt nära kamsyncen. Tanken är att ha den på torpeden och hamnar nog relativt nära kamsyncen då. Sprutet är ett Link g4+ monsoon
Alternativ1, separata spolar och kamsync sekventiell styrning av tändning/spridare.
Alternativ2, wasted fire spole fortfarande med kamsync och sekventiell styrning av spridare.
Alternativ3, skippa kamsync och bara köra vevtrigger.
Bilen kommer bli en sommarbrukis och inget effektmonster. Men jag tröttnade på att lh2.4 alltid gick bajs på låglast och kökörning och utan felkoder
Edit: Hittade nog det jag sökte nu, en spole som kan köras som sekventiellt på en fyra
https://www.h2mracing.se/motordelar-tun ... ar-c-4322/
Re: Vems i 940 med fungerande farthållare, klimatanläggning
För den nyfikne så har jag nu startat bilen med Link g4+ och den går fint. Kör med wasted spark på tändning och sekventiellt på spridarna med kamsync. Hastighetssignal in i sprutet fungerade också genom att sno från pinne 34 i lh 2.4 kontakten. Samt att jag kopplade även in lambdalampan i instrumenthuset som en check engine lampa så den funkar som vanligt. Lite små krux och bara fulmappad än så länge. En sak är att jag måste hålla gas när jag ska starta bilen varm innan tomgångsmotorn tar över.
Re: Vems i 940 med fungerande farthållare, klimatanläggning
Jag hör till de nyfikna så jag bevakar din tråd på 940-klubbens forum med besatthet:)
Det är nån liknande installation jag är ute efter också men det känns som en lite för stor utmaning för mig så jag får kanske sikta in mig på att köpa tjänsten av någon.
Det är nån liknande installation jag är ute efter också men det känns som en lite för stor utmaning för mig så jag får kanske sikta in mig på att köpa tjänsten av någon.
Re: Vems i 940 med fungerande farthållare, klimatanläggning
Tänk på att stora elfläkten till motorn styrs via LH2.4-boxen bara så det lär lösas om det hivas.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Vems i 940 med fungerande farthållare, klimatanläggning
Om man inte vill ha extra funktioner så tycker jag det går fint att mappa lh2.4 och EZK. Har det så i bruksbilen och är nöjd
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl