Funderingar angående maxxecu inkoppling

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Funderingar angående maxxecu inkoppling

Inlägg av niklas117 »

Tjena nu när semestern s art börjar hade jag tänkt o koppla i mitt maxxecu mini till min b230fk, som sitter i 940.

Men har några frågor innan jag börjar som jag tänkte försöka få besvarat som jag inte hittat några svar på när jag sökt runt.

Börjara med o lägga upp elschemat

Bild

1. Så en sak jag undrar är när man ska skarva ihop trigger kontakten,( tänkte klippa alla kontakter till spridare o givare från en annan härva o löda ihop) så är de ju som ett hölje runt kabeln (D3 på schemat) kan man skala bort de för o få fram de andra två kablarna så man kan löda ihop?

2. Mini har inte drivsteg för bblambda, jag har redan en inovate mtx-l, o på den står de ju följande :Bredbandslambdan är även enkel att koppla upp på din dator för loggning eller ändra ut signalen som är programmerbar mellan 0-5v
Inbyggd Direct Digital Wideband Controller minskar kablage och förenklar installationen (Ingen LC-1 krävs)
Betyder detta att jag inte behöver någon kontroller?? O kan koppla de på ex (Analog in 3/4)?

3. Tändni gen som jag vet de finns många trådar om men hade tänkte o köra org med fördelare tills vintern kommer iaf, men begriper mig inte på redigt om man måste skaffa något eller om man kan köra precis som de är med org spole/fördelare/modul?

4 på elschemat så är de ju bara säkring från +12v (15A) men brukar man inta ha betydligt mer avsäkrat??

5 en undran är längst ner till höger i schemat på (inkoppling relä) så ser man att plus går till ena stiftet men är skarvad precis innan som går till stiftet jämte???

6. Detta är en gatebil o kommer byta kaross under vintern så kommer bara orginal härvan ligga, men vad händer om säg jag har boxarna i kopplade så I org härvan kommer pumpen gå som vanligt då eller måste allt som bränslepump/kylarfläkt mm kopplas till nya sprutet. + får ecun varvtal från vr givaren eller måste man koppla in något från annat ställe?

Hoppas någon har lite svar på detta, finns de någon länk där detta redan besvarats så får ni gärna dela den för då har jag missat den!!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Funderingar angående maxxecu inkoppling

Inlägg av mattias »

Du har väl LH2.4 bränslebox och EZ116K tändbox i din 940 så antar det här nedan..
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm

1. Koppla ur både LH och EZK-boxen. Koppla in dig på triggern direkt i EZK-kontakten, slakta en gammal box om det är en bättre lösning, löd in på rätt pinnar och krympslang över.

2. Din Innovate MTX-L är en "wideband controller", den råkar bara vara en display samtidigt. Dra dess analoga utgång (det finns två) till ledig analog ingång.

3. Går bra driva original tändmodul.

4. Du får säkra av så mycket du vill, huvudsaken det finns säkring över huvud taget. Det är ofta onödigt att ha för mycket också. Endast en säkring för lambda, tomgångsmotor, och laddtrycks-ventil är inget ovanligt och de drar ingen större mängd ström tillsammans (<10A).

5. Relät behöver + till solenoiden (relä pin 86), därav skarven. Jag föredrar istället för att skarva den från +12V matningen (till relä pin 30) i schemat så tar du den från samma spänning (och säkring) som styrboxen. Då är du säker på att relät inte går att driva utan att styrboxen är på. Sen drar du styrjord till solenoiden (relä pin 86) från ledig utgång (spridarutgång eller GPO).

6. Du måste ta över styrningen av original bränslepump, det är två kablar (bredvid varandra) som ska jordas i LH-kontakten för tändboxen, pin 20+21.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Funderingar angående maxxecu inkoppling

Inlägg av niklas117 »

Okej tack Mattias de hjälpte mycket!!

En fråga angående triggern (D3) är de bara för o ta bort störningar?
de är ju bara två kablar från ecu, men är ju 3 stiftskontakt?

På org tändmodul är de väl 6 kablar in? Ska alla till ecun? För den modul på schemat ser lite simplare ut.

På pumpen där är de bara jorda de två som du sa o sen dra nytt med annat relä då? Hur kommer fläkten på kylen bete sig antar att den går på tempgivaren o då måste dras om med?

Sen blir de o mäta upp allt osv som du beskrivit så bra i en av de klistrade trådarna här :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Funderingar angående maxxecu inkoppling

Inlägg av mattias »

Ja skärm är bara för att få bort störningar från oftast tändsystemet och andra radio-störningar som kan påverka signalen från givaren.

Om du använder original-härvan behöver du inte bry dig om pinout på tändmodulen, det framgår ju vilken som är tändsignal i EZK-kontakten.

Alltså det jag beskriver använder original relä för pumpen. Du kan helt skippa den biten om du ändå ska ha ett separat relä för att driva pumpen (om det t.ex är en kraftigare pump som kräver bättre spänningsmatning med grövre kabel).
Fläkten drivs med pin 10/11 (low/high) på LH-kontakten, är bara följa anvisningarna jag länkat till.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Funderingar angående maxxecu inkoppling

Inlägg av niklas117 »

Okej tack så mycket kommer ge mig på detta i veckan så får hoppas jag de går utan allt förstora motgångar.!! Tack för all hjälp! :thumbright:
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Funderingar angående maxxecu inkoppling

Inlägg av niklas117 »

Hej igen jag har kommit en bit nu o gjort klart mesta av härvan, har bara två saker kvar vilket är tomgångsmotor och varvtalssignal

Tomgångsmotorn om jag förstått de rätt ska ha 12v och styr jord, så borde kunna dra 12v från batteri till relä till tomgångsmotor och sedan ta en GPO från elschemat ovan? Står i schemat att förbrukaren inte får dra mer en 1,5amp gör en tomgångsmotor de?

Sedan varvtalssignal ska kopplas in på GPO 8 men vart är de på instrumentbrädan eller på spolen? Kör med wasted spark spole med inbyggt tändsteg. Mvh
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Funderingar angående maxxecu inkoppling

Inlägg av mattias »

Ta samma spänning som till spridare och lambda. Ingen idé att ha en skog med reläer och saker som kan komplicera felsökning.
De flesta solenoider i tomgångs-ventiler/motorer drar inte mycket, kanske 0.5A så det är lugnt.

Varvtals-signalen ska gå från GPO8 direkt till varvräknaren.
Hur menar du? Tändspolen har inget med det här att göra. Högspänning är farligt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Funderingar angående maxxecu inkoppling

Inlägg av niklas117 »

Okej! Har nu dragit härvan mycket tacksam för all hjälp Mattias!!

Ja de är klart den ska :doh: var jag som tänkte lite fel o blandade ihop de med orginal då de sitter på spolen.
De sista jag har nu är fläkten, brukar folk koppla in på orginal relät (tvåläges) har läst att vissa kört med ett enkelt 70amp relä o styrt de med ecu. Vad är den vanligaste lösningen till kylfläkt?
ParadiseGarage
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 28, 2020 10:27 am
Ort: Grästorp & GBG
Kontakt:

Re: Funderingar angående maxxecu inkoppling

Inlägg av ParadiseGarage »

mattias skrev: Varvtals-signalen ska gå från GPO8 direkt till varvräknaren.
Bra hjälp från dig här. :) Har en 940 Polar som är daily driver som ska få Max ECU o lite annat. Vill ju att instrumenteringen ska funka så bilprovningen blir nöjda.

Varvtalssignalen från MaxxECU funkat att peta in direkt på stiftet för varvräknaren i instrumentklustret på en 940 menar du? Något särskilt att tänka på?

Och så har jag hittat motstridiga uppgifter om vad Continental (GM?) Flexfuel givare ger för utsignal och vad den ska matas med. Dokumentationen från MaxxECU verkar sakna detta. Letat som en tok... finns ju iofs risken att man blivit snurrig av allt letande.. :scratch: :read: :crashed: :shock:

Hur gör man med motorlampa (Lambda-lampa på Vofflo) osv? Fula? Använda ledig utgång?
Peter Lindberg - Partille
Skruvar på det mesta. Helst med snigelformad respirator.

Har en kanal på Youtube kallad ”The Paradise Garage”
https://www.youtube.com/channel/UCuWGub ... A_TFEY36Lg
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Funderingar angående maxxecu inkoppling

Inlägg av mattias »

Inga konstigheter med varvräknaren.

Flexfuel, vad är det som inte framgår här?
https://www.maxxecu.com/webhelp/wirings ... ensor.html

Motorlampa, ta en ledig GP out, för den ska jordas ner.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ParadiseGarage
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 28, 2020 10:27 am
Ort: Grästorp & GBG
Kontakt:

Re: Funderingar angående maxxecu inkoppling

Inlägg av ParadiseGarage »

"Flexfuel, vad är det som inte framgår här?
https://www.maxxecu.com/webhelp/wirings ... ensor.html"

Läst det där... på något sätt inte sett eller kopplat "5V pullup" i hjärnan. Eller så var det så att jag inte begrep att ECU gör det internt. Tack för hjälpen. :)
Peter Lindberg - Partille
Skruvar på det mesta. Helst med snigelformad respirator.

Har en kanal på Youtube kallad ”The Paradise Garage”
https://www.youtube.com/channel/UCuWGub ... A_TFEY36Lg
Skriv svar