Start Strategi-Automat, Transbrake, Turbo & Lustgas

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Start Strategi-Automat, Transbrake, Turbo & Lustgas

Inlägg av jezackrisson »

Hej,
Efterlyser råd angående strategier för bästa möjliga 60". Det är också en fördel om strategin medger justering av så få parametrar som möjligt för att anpassa effekten utifrån däck och underlag.
Förutsättningarna är en 2,3L-16V motor med en Borg Warner S400SX3 och lustgas. Drivlinan består av automatlåda med transbrake. Bilen lämnar 745hk på bakhjulen vid 6000@2bar (utan lustgas). Planen är att använda lustgasen för att snurra igång turbon i starten.

Med transbrake aktiverad och utan lustgas så orkar motorn upp till ca 2000rpm och inget laddtryck. Detta ger för lite effekt i starten.
Med transbrake aktiverad och med lustgas så kommer vi upp till runt 5000rpm (fortsätter att stiga sakta) samt 2bar laddtryck. Detta ger för mycket effekt i starten.

Så min utmaning är helt enkelt att få till en stabil mellanväg, vet ju aldrig hur länge man blir ståendes på startlinjen så önskar stabila starter oavsett om man stått i 1 eller 5 sekunder.

Kör Vems-insprutning så har möjlighet till olika funktioner som att aktivera lustgasen vid givna varvtal/laddtryck/TPS, backa avtändningen stegvis (anytrim), wheel speed som input för att aktivera/deaktivera launch control, closed loop-laddtrycksstryning osv.

Har just börjat laborera med lustgasen så alla tips för ett logiskt tillvägagångssätt vore uppskattat.

Vänliga hälsningar//
Johan
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Start Strategi-Automat, Transbrake, Turbo & Lustgas

Inlägg av Allx »

Tänker mig typ såhär; Launch och TB + gas, launch på 4000 - 4500 och 15? grader tändbackning på 300 rpm där även gasen stängs av. Försvinner laddtrycket när gasen stängs av kanske det hjälper att backa 10 grader till på tändningen. Nån mer med input på detta?
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Start Strategi-Automat, Transbrake, Turbo & Lustgas

Inlägg av Pro-Mille »

Jag körde med lustgas på min Cheva föra att kunna stalla det fortare.
Gasen gick in vid 3000rpm och ur vid 4800rpm, launch varvtal ställdes till 5400rpm.
Utan gas så kunde jag stalla skapligt fort till 4000rpm men segade efter det.
Du har en meny där du kan välja mellan vilka varvtal lustgasen ska vara aktiverad med transbrake.
Körde även transbrake via sprutet, via ett relä som skickade 12+ till transbraken.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Start Strategi-Automat, Transbrake, Turbo & Lustgas

Inlägg av Kadett4wd »

boost mot hastighet?
Om du har noll hastighet så öppnar du wastegaten vid önskat launchladdtryck?
Sen då hjulen snurrar rampar du upp laddet i önskad takt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Start Strategi-Automat, Transbrake, Turbo & Lustgas

Inlägg av whilliam »

jezackrisson skrev:
Med transbrake aktiverad och utan lustgas så orkar motorn upp till ca 2000rpm och inget laddtryck. Detta ger för lite effekt i starten.
Med transbrake aktiverad och med lustgas så kommer vi upp till runt 5000rpm (fortsätter att stiga sakta) samt 2bar laddtryck. Detta ger för mycket effekt i starten

Vänliga hälsningar//
Johan
Det är smart att ha så högt laddtryck som möjligt och så sen tändning som man bara vågar (med tanke på uppvärmning av avgasventiler, grenrör turbin m.m.).
Anledningen är att turbons turbinhjul fungerar som svänghjul och högt laddtryck är lika med högt varvtal på detta, energin som är upplagrad i turbon kommer att ge motorn en viss effekthöjning när tändningen läggs tillbaka till "ordinarie nivå"

Vad jag försöker förklara är att om du upplever att motorn ger "för mycket" effekt i starten så kan du kanske backa tändningen så att du kommer ner till rätt effekt.

Utöver knep med lustgas så kan man trixa med konvertertömning och/eller låta anpassa konvertern hos någon kunnig.
Motorn går också att anpassa för bättre starter, både med o utan gas. Viktigt är då storlek på plenum (Helmholzresonans) samt längd på insugsrunners och kamaxelutformning.
Turbon går också att "trixa" med, lämnas den till nån kunnig så går det att få upp laddtrycket utan att använda gas, givetvis inom vissa gränser, man kan inte "trolla" hur mycket som helst. På samma sätt som man lämnar iväg konvertern kan man alltså lämna iväg turbon och få den att funka inom ett bredare register.

Vill du "spara" på gasen men ändå få så bra "turbostart" som möjligt?
Redan på 70-talet skrev David Vizard om tester med att injektera i kompressorn. Ett hål borras med början i det svarta området, detta borras snett ner genom kåpan enligt det röda streckade så att det hamnar mitt i den "köttigaste biten" just där syns en röd ring och för att komma dit borrar man från kåpans framsida, var man även sätter en nippel för anslutning.
Man låter sprutet styra igång gasen vid lämplig nivå, exempelvis full gas och 0.15 bar ladd samt stänger det igen vid t.ex. 0.9bar på detta sätt får man gasen att vara/räcka så länge som möjligt.
Bild
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Re: Start Strategi-Automat, Transbrake, Turbo & Lustgas

Inlägg av jezackrisson »

Tack för era tips och råd. Tycker att det låter som ett bra nästa steg att börja backa av tändning för att minska effekten i starten. Tyvärr så havererade konvertern efter en stunds testande så nu är det paus i provstarterna för ett tag. Innan haveriet så kom vi ner till balans runt 3000rpm @ 0,6bar med transbrake aktiverad. Wastegaten går inte lägre än så. Detta var också för mycket effekt (på gatan). Nästa steg blir att plocka bort tändning i det området med hjälp av launch som sedan stängs av när hjulen börjar rulla.
Skriv svar