Grundläggande frågor styrsystem - givar antal, etc

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Grundläggande frågor styrsystem - givar antal, etc

Inlägg av Cassius »

Jag håller på att rita upp ett elsystem till bilen, och vill då få med mig motorstyrningens härva också. Men jag blir lite osäker på vad jag behöver och inte.. Jag vill t ex gärna ha en bulk head kontakt för att underlätta att slita motorn in och ut.

Motorn är en V8 med 8st LS spolar och individuella spjäll.

Vad jag hitills lyckats klura ut att jag behöver är följande:
Lambdasond (smal eller bred, lika många kablar ändå) - 4 kablar
TPS - 3 kablar Behöver jag en eller två?
Tändspolar, 16st kablar till boxen, 8st till ett relä? 8st till jordpunkt på motorn.
Hallgivare (kam läge) - 3 kablar
Trigger (missing tooth) - 2 kablar
Lufttemp givare (IAT) - 2 kablar
MAP sensor - 3 kablar
Vattentemp - 2 kablar
Spridare - tot 16 kablar

Vad har jag missat? Är det något mer som vore Bra att ha men som jag inte listat och inte är ett "krav"?

Utöver detta kommer jag köra en "Check engine light", bränslepumps relän, kylfläkts relä (för att slippa separat givare för detta, kommer även ha en tvångs-körnings brytare) samt varvräknare från ECU'n. Sen hade jag en tanke om att förbereda för NO2 om man av någon anledning som jag idag inte kan motivera skulle komma på det... Vad jag förstått har en del sprut en funktion som möjliggör att endast låta systemet vara operativt inom ett visst varvtalsområde.

Av alla dessa kablar sen har jag för mig att man vill separera en del från övriga, jag vet att jag läst någon guide om det men kan inte komma på var... Kan det ha varit triger signalerna man vill ha i en egen fläta och egen kontakt för att inte störa dom? Eller var det +12v till spolarna för att inte dom strömmarna ska störa annat?

Elsystemet i övrigt kommer bygga supp med delade jord och plus anslutningar för olika saker. Alla sensorer till motorn får t ex en egen jordpunkt separerad från övriga. All +12v för styrningar etc samma sak. Förbrukare får också egen jord/plus punkt för att minimera risken för störande strömmar. Jag planerar att handla in relän, busbars, kontakter etc snart så det är därför jag vill bena ut hela elsystemet först, jag har inte slutgiltigt bestämt vilket styrsystem jag kommer använda.. :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Grundläggande frågor styrsystem - givar antal, etc

Inlägg av super7 »

Lite tips på hur det är dragit till Motec

https://www.motec.com.au/filedownload.p ... docid=1222

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Grundläggande frågor styrsystem - givar antal, etc

Inlägg av Cassius »

Jag vet inte om jag blev jätte mycke klokare av de där.. :/ :)

Det schemat tolkar jag som att tändsystemet är helt separerat, det sprut jag tittat främst på är ett Link sprut där du har 8st IGN ingångar i boxen. LS spolarna har ju 2st styrkablar, en +12v och en jord. Jorden ska sättas i närheten av spolarna på blocket och sen jordas vidare till minuspol. +12v kommer jag dra till en busbar som matas av ett relä. Men frågan är om jag gör bäst i att separera +12v och dra det i en egen sträng redan från spolarna och i en egen kontakt på väg in i kupen? Eller spelar det kanske ingen större roll?

Jag tror jag missat en tomgångsmotor ovan med, det är BMW M3 E46 spjäll jag har och M3an har en 3-stifts tomgångsmotor.
Motorn har original två knacksensorer med, skadar ju inte att använda heller.

Ang. TPS så har jag ju två spjällaxlar, men jag gissar att jag klarar mig med bara en TPS ändå?

Sensor jord verkar på Link vara kopplat till ECU'n, kanske är så i fler fall med? Spridarnas jord antar jag kopplas till jordpunkt?

Motec härvan ser som sagt allt ut att vara draget till samma stam utom då tändningen. Skärmade kablar går tillsammans med allt övrigt. Är det klokt att separera även skärmade kablar i en kontakt, så dom är mer ensamma. Eller ska dessa helst dras o-skarvade hela vägen till ECU'n?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Grundläggande frågor styrsystem - givar antal, etc

Inlägg av Steve »

Du får nog plugga på lite mer
T.ex. spolarna har bara en styrning till boxen, plus har ju inget med boxen att göra och du behöver ju bara en som du sen kan förgrena i motorrummet
Samma med spridare, bara en plus som du kan förgrena i motorrummet. Jordar du spridarna på motorn står dom ju öppna hela tiden, dom jordas genom boxen
Vore ju dumt att öppna gasspjällen olika mycket så en tps räcker
Sensorjordarna är kopplade till ECU ja, och jorda blocket ordentligt mot kaross, sen jordar du ECU mot t.ex. topplock. Gör inte en massa konstiga extrajordar

Är kontakt genom torpedväggen så viktigt förutom i teorins värld och att ha nåt att visa på internet? Tar väl tre minuter extra att lyfta ur motorn om man måste koppla ur alla kontaktstycken och hänga kablarna åt sidan. Är en extra orsak till felkälla om man inte vet vad man håller på med(ärga, dålig kontakt, störningar, m.m.)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Grundläggande frågor styrsystem - givar antal, etc

Inlägg av Cassius »

Bra poäng ang. kontakterna Steve, jag inbillar mig dock att det hade varit smidigt att bara plugga ur på ett ställe så är de "klart", motorrummet på en Kadett C med V8 är ganska trångt :) Och anledningen till tråden är att jag försöker plugga på.. :) Tack för rättelsen om spridarna, jag som tänkte fel där.

Det sprut jag tittat på hitills är Link G4 Xtreme, jag har ett pin out diagram för den boxen som jag ritar efter. Så ifall jag påstår nått konstigt kanske det har att göra med hur jag tolkat just det pin out diagramet :)

Spridare, spolar, lambda har väl alla separat +? Eller är det något mer som går "bredvid" boxen i plus väg?
Triggersarna går vad jag förstått på +8v utgången? Hallgivaren (kam synk) går till en av trig ingångarna, jorden till "Shielded Ground"? Missing tooth har jag ännu bara sett med 2 kablar, signal och jord. Antar att den i så fall använder +8v och jordar i trig 2?
LS spolarna har 4 stift, i.o.m det inbyggda tändsteget (ignitern), +, -, singal samt signal jord. - Signaljord kopplas mot samma jordpunkt som övriga sensorer, eller ska denna separeras?
Tempsensorer har egen utgång, kopplas till signal jord? (Ground Out i detta fall)
Tomgångsmotorn på Aux kanaler
Knacksensorerna har knack ingångar.
Mapsensorn på analog volt ingång och +5v utgång

Hur långt bort på åkern är jag å cyklar? :)

Ang. jordningen så är tanken att inte lita på karossen som en "bra" jordpunkt. Visst, de blir lite extra kabelkladd men tanken var att ha bilens förbrukare och styrningar till reläer på en jordpunkt (eller busbar), sen motorns förbrukare antingen på samma eller på en egen och motorns givare, sensorer etc på en separat. Alla dessa kopplas direkt till minuspolen via kabel, förbrukarna kopplar jag nog mot kaross också, liksom minuspolen.
Samma tänk har jag för +12v. Förbrukare har två + punkter, Pol 30 och Pol 15. Styrningar, i de fall de finns behov (dock kommer väl all styrande ström i så fall via ECU'n?) en egen. ECU'n sen får också separat matning från batteriet direkt med en säkring på vägen (och ett relä).

Lambdasonden blir jag inte riktigt klok på dock.. ECU'n har en ingång för bredbandslambda, en för smalbands. Jord så klart, sen +. Jag tittade på benämningarna för en 4 kablad LSU 4.2, där har vi +, jord, 0-5 v output (in till boxen) och signal reference. Jag hittar inga bra förklaringar på vad jag ska göra med signal reference heller.. Sen finns det ju både 5 och 6 kablade lambdasonder med..

El är inte min grej alls.. Jag har nog lagt 40+ timmar på att försöka rita upp ett nytt elschema nu, en del börjar klarna men de tar lite tid när man aldrig tidigare orkat sätta sig in i det.. :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Grundläggande frågor styrsystem - givar antal, etc

Inlägg av super7 »

Tempgivare: Sensor Jord - Signal

Tomgångsmotor: +12v - 1 eller 2 utgångar från sprutet beroende på typ av tomgångsmotor

Mapsensor: +5v - Sensor Jord - Signal
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Grundläggande frågor styrsystem - givar antal, etc

Inlägg av Lövet98 »

Cassius skrev:Bra poäng ang. kontakterna Steve, jag inbillar mig dock att det hade varit smidigt att bara plugga ur på ett ställe så är de "klart", motorrummet på en Kadett C med V8 är ganska trångt :) Och anledningen till tråden är att jag försöker plugga på.. :) Tack för rättelsen om spridarna, jag som tänkte fel där.

Det sprut jag tittat på hitills är Link G4 Xtreme, jag har ett pin out diagram för den boxen som jag ritar efter. Så ifall jag påstår nått konstigt kanske det har att göra med hur jag tolkat just det pin out diagramet :)

Spridare, spolar, lambda har väl alla separat +? Eller är det något mer som går "bredvid" boxen i plus väg?
Triggersarna går vad jag förstått på +8v utgången? Hallgivaren (kam synk) går till en av trig ingångarna, jorden till "Shielded Ground"? Missing tooth har jag ännu bara sett med 2 kablar, signal och jord. Antar att den i så fall använder +8v och jordar i trig 2?
LS spolarna har 4 stift, i.o.m det inbyggda tändsteget (ignitern), +, -, singal samt signal jord. - Signaljord kopplas mot samma jordpunkt som övriga sensorer, eller ska denna separeras?
Tempsensorer har egen utgång, kopplas till signal jord? (Ground Out i detta fall)
Tomgångsmotorn på Aux kanaler
Knacksensorerna har knack ingångar.
Mapsensorn på analog volt ingång och +5v utgång

Hur långt bort på åkern är jag å cyklar? :)

Ang. jordningen så är tanken att inte lita på karossen som en "bra" jordpunkt. Visst, de blir lite extra kabelkladd men tanken var att ha bilens förbrukare och styrningar till reläer på en jordpunkt (eller busbar), sen motorns förbrukare antingen på samma eller på en egen och motorns givare, sensorer etc på en separat. Alla dessa kopplas direkt till minuspolen via kabel, förbrukarna kopplar jag nog mot kaross också, liksom minuspolen.
Samma tänk har jag för +12v. Förbrukare har två + punkter, Pol 30 och Pol 15. Styrningar, i de fall de finns behov (dock kommer väl all styrande ström i så fall via ECU'n?) en egen. ECU'n sen får också separat matning från batteriet direkt med en säkring på vägen (och ett relä).

Lambdasonden blir jag inte riktigt klok på dock.. ECU'n har en ingång för bredbandslambda, en för smalbands. Jord så klart, sen +. Jag tittade på benämningarna för en 4 kablad LSU 4.2, där har vi +, jord, 0-5 v output (in till boxen) och signal reference. Jag hittar inga bra förklaringar på vad jag ska göra med signal reference heller.. Sen finns det ju både 5 och 6 kablade lambdasonder med..

El är inte min grej alls.. Jag har nog lagt 40+ timmar på att försöka rita upp ett nytt elschema nu, en del börjar klarna men de tar lite tid när man aldrig tidigare orkat sätta sig in i det.. :)
Som du säger så har spridare, spolar, fläkt, lambda egen 12v matning

Till styrsystemet vill du ha en tändningsplus (pol 15) inte direktmatning från batteriet via säkring, men vissa styrsystem kan kräva både och som tex emu black så de får man kolla vad styrsystemet kräver. Sen ska du tänka på att så gott som alla styrsystem är jordstyrda vilket menas med att den skickar ut en jord signal. Så till tex reläna för soppapump och fläkt skickar styrsystemet ut en jordsignal så de är bara en kabel från styrsystemet till relät. Fick ett tips eller ett så här ska man inte göra och de är att bygla plusen på relät från pin 30 där matningen kommer till pin 86 som är ena sidan av spolen utan där ska man ha tändningsplus (pol 15) för annars kunde strömmen ta sig bakvägen in i styrsystemet om jag minns rätt. Så alltid tändningsplus (pol 15) på pin 86 sen kommer styrsystemets jordsignal (aktivering av relät) på pin 85

Missing tooth om du menar vev/crank sensor och de är en VR givare så ska den inte ha någon matning alltså ingen +8V utan de är signal, sensor ground och shield isåfall eftersom vr givaren skickar en impuls när den känner av metall (tänderna). På hallgivare har du en matning, signal och jord ingen skärmjord, de är vr givare som ska ha skärmad kabel där du drar skärmen till jord för att leda bort störningar. Så glöm de där du skriver att jord ska till Shielded Ground den ska till sensorground. Nu har du inte skrivit vilken v8 du kör men kan länka till en annan tråd på denna sida med hur olika trigger givare, spolar, lambdasond osv kopplas ( http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=97425 )

Sen tex som alla sensorer på motorn som clt, iat, map, tps osv så kopplas alla dessa till sensor ground som är en referens jord för styrsystemet INTE till någon annan jord. Likadant till tryckgivare, tps och liknande som vill ha 5V. Antingen kan du sätta upp kopplingsblock för både 5V och sensor ground någonstans i närheten av styrsystemet som du drar alla givare till som behöver 5v och sensor ground eller så grenar du av sensor ground och 5v till varje givare i härvan. Här är en bild och lite insperation på hur jag gjorde till en polare https://www.garaget.org/mypage/gallery_ ... ge=2680260

Angående spolarna om de är LS1 så tolkar jag de som att ett av stiften ska in på sensor ground enligt denna sida: https://www.hpacademy.com/forum/general ... oil-wiring

vart de lite klarare och något mer du undrar över? :)
Skriv svar