Hej,
Har en AQ145 (B21) med K-jetronic insprutning, mao B21E. Motorn har elektronisk tändning 1-2-3 Ignition.
Problemen är att tomgången vandrar och för att överhuvudtaget få till en tomgång måste förtändningen vara ca 30 grader! Skall vara kring 10 grader... vid 10 grader är det stopp i maskin.
Kamrem bytt, position på vevaxel o kamaxel kontrollerad (även mot ÖDP).
Nya spridare med nya o-ringar.
Alla slangar och bälgar kollade för tjuvluft.
Vågen går lätt och är centrerad.
Styrtrycksventilen var sönder (elementet), bytt.
Bränsletryck inte kontrollerat, misstänker att detta måste göras för att komma vidare...
Motorn har vevhusventilation på ventilkåpan, vart skall denna slang gå för att påverka insprutningen minst?
Någon med liknande problem på en B21E?
Mvh Patrik
B21E med hög förtändning
Moderator: backeliten
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons jul 22, 2020 9:36 pm
Re: B21E med hög förtändning
Strobbat?
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons jul 22, 2020 9:36 pm
Re: B21E med hög förtändning
Hej.
Misstänker att du frågor om jag har kollat tändning med stroboskop?
Ja - går bäst på tomgång med 20-25 grader förtändning. Vid 4’ går vi utanför skalan som slutar vid 30.
Inga spikningar.
/Patrik
Misstänker att du frågor om jag har kollat tändning med stroboskop?
Ja - går bäst på tomgång med 20-25 grader förtändning. Vid 4’ går vi utanför skalan som slutar vid 30.
Inga spikningar.
/Patrik
Re: B21E med hög förtändning
20 - 25 på tomgång. Är det strobbat på tomgång eller är det över ett visst varv?
Man ställer väl max förtändning på högre varv och sen låter vakuumet bestämma tändning på tomgång? Om de nu finns sån på den fördelaren
Dör motorn när tändning sjunker bör man öppna gasspjället lite.
Man ställer väl max förtändning på högre varv och sen låter vakuumet bestämma tändning på tomgång? Om de nu finns sån på den fördelaren
Dör motorn när tändning sjunker bör man öppna gasspjället lite.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B21E med hög förtändning
då det är en K jet inblandad så ligger nog felet där oftast
försök få dit en BB lamda och kolla stiften då du kört lite så får du nog nå ledtrådar om vart felet kan va sen läs på nån natt om hur systemet fungerar på djupet så ökar chanserna till att du hittar felet. att kolla styrtrycket och system trycket är viktigt samt se till att det inte kommer luftbubblor med pumparna? fins en liten manual här och snack om systemets uppbyggnad http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 8&start=15
försök få dit en BB lamda och kolla stiften då du kört lite så får du nog nå ledtrådar om vart felet kan va sen läs på nån natt om hur systemet fungerar på djupet så ökar chanserna till att du hittar felet. att kolla styrtrycket och system trycket är viktigt samt se till att det inte kommer luftbubblor med pumparna? fins en liten manual här och snack om systemets uppbyggnad http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 8&start=15
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/