Driva låg ohm spridare

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Driva låg ohm spridare

Inlägg av Jens.k »

Har idag ett Link G4 extreme. Det har 8 spridarutgångar och jag har 12 spridare. Sprutet har inte drivsteg för lågohm spridare så istället för att koppla motstånd har jag satt 2 spridare i serie för att öka resistansen till inom ramen för vad drivsteget ska klara vad gäller ström.
Kör jag spridartest så verkar det fungera men jag är osäker om det fungerar när motorn väl är igång visar lambda som att den går oerhört snålt så jag misstänker att nån eller några spridare inte öppnar.

Är det nån som kör med spridare i serie på det här sättet och kan svara om det fungerar eller borde jag skaffa externa drivsteg eller är det nåt annat som spökar?

Har inte kommit så långt i felsökningen men tänkte om nån vet att det inte fungerar så kan jag ju lägga ner direkt
Jens Karlsson
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Driva låg ohm spridare

Inlägg av Performance_seeker »

Utan egen erfarenhet av 2 seriekopplade spridare...tar jag risken att fundera lite...:

Ett tänkbart problem är spridarnas induktans. Induktansen visar sig som en tröghet för strömmen att komma igång genom spolen. Spänningen kommer direkt över spridarna, men strömmen släpar efter.
Så först har du eftersläpningen i första spridaren, och sen kommer eftersläpningen i andra spridaren, som troligen kommer att öppna senare än första spridaren. Det är ett ganska komplicerat förlopp, men det borde gå att simulera i ett kalkylprogram med formler för induktans etc.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Driva låg ohm spridare

Inlägg av Jens.k »

Jag har haft liknande tankar om möjligt förlopp vad gäller att de öppnar olika i serien. Jag tror jag får ge mig på att ändra i härvan och prova andra spridare. Blir inte det bättre är det ju en sak man kan utesluta om inte annat
Jens Karlsson
Skriv svar