Heta avgaser och dead time

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Heta avgaser och dead time

Inlägg av Performance_seeker »

I V8an har jag avgastemperaturen på cylinder 5 att sticka ut lite. Jag har försökt korrigera det med inställningar men inte riktigt lyckats än.

Det leder mig till frågan, vad anser ni att dead time är på den här spridaren (Siemens Deka 875 short, FI 114700)?

Offset 0.64
Minimum linear PW 1.7 ms
Opening/Closing time 1.3 ms/ 0.7 ms
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
chybber
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm

Re: Heta avgaser och dead time

Inlägg av chybber »

Opening är ju deadtime
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Heta avgaser och dead time

Inlägg av Performance_seeker »

Enligt MegaSquirt-3 manualen är dead time "opening time" - "closing time" d.v.s. 1,3ms-0,7ms = 0,6 ms.

Då spridarna är nya för säsongen har jag kört med 1 ms dead time, och motorn går fint...men jag får väl prova med 0,6 ms och se kanske det blir ännu bättre!? :D
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Heta avgaser och dead time

Inlägg av Allx »

Det spelar ingen roll vad du kör för deadtime när motorn väl går. Den är direkt adderad på bränslemappen. När du startar motorn och batterinivån sjunker till säg 10v så vill man ha längre öppettider för att kompensera. Så det enda som blir om du ändrar från 1 till 0.6 kommer vara att du får öka bränsle i ve-tabellen.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Heta avgaser och dead time

Inlägg av dundersmurfen »

Jag har kört rätt många spridare i provaren och deadtime ligger nästan alltid mellan 0.9 til 1.7 ms. Tyvärr stämmer de ganska dåligt när man matar in det i spruten. Så istället så lägger jag motorn på typ 2000rpm och ändrar deadtime tills mappen blir relativt platt mellan vacuum och fullt spett. Det är säkert inte rätt att göra så men tycker det blir bäst så. Gillar inte diken å toppar i mappen, men ibland måste man göra mappen berg å dalbana pga pulser i bränslet eller turbulens i insuget. Gjorde en cool overlay på bränslekurvan och vridkurvan, detta var på en b230 med vass kam och singel spjäll, här är den bilden:

Bild

Sen påverkar skillnad i deadtime mest på tomgång och man kan finjustera varje spridare individuellt i dom flesta spruten, enklast är att använda en värmekamera och se tempen, dom är lite dyra kanske för att bara justera spridarna på tomgång kanske men jag lånar gärna ut fliren om nån relativt nära vill låna.
Ett annat mera bonnatrix är att lägga riktigt låg tändning så kan man få rören att glöda på tomgång och se skillnaden. Har man inte individuell justering av spridarna kan man fuska å sätta ett motstånd på dom som får mer soppa. Eller sätta en choke alltså en spole då kan man justera antalet varv runt en spik eller något. Detta är inget jag testat och kommer inte på något sätt att öka responsen på en individuell tyvärr, men om nån har ett förslag på hur man snabbar upp så hade det varit kul att höra
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar