Ställa tändningen efter bromspapper?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av whilliam »

20 grader "fullgas från typ 3000 till varvstopp" blir ju precis så som man kör med en gammal fördelare och brytare :hihi:
I dagens läge skulle man väl kunna säga att det är fel, även om bilen kommer att fungera.

Om man mappar bilen helt och fullt ut så bra som nånsin tänkas kan, så är det förmodligen inte samma siffror i nån av de olika cellerna i sprutets tabell - en total motsats till att skriva samma siffror på rad efter rad?

Ett modernt sprut har nånstans runt 200 celler för olika tändlägen medan man skulle kunna säga att en gammaldags fördelare har runt 10 "celler" - det borde finnas en anledning till att det moderna sprutet går att justera så noggrant och det är det jag menar med "vettig" tändkurva till T.S. motorkoncept.

På tomgång vill man väl snarare höja tändning vid 700-800rpm (från att ha haft ganska lågt, typ 5 grader vid 1000rpm) motorn blir inte svagare av tidigare tändning förrän den är EXTREMT tidig men den blir, gradvis, svagare av att ha senare tändning.

På detta sätt kan man hjälpa till att "låsa in" tomgångsvarvtalet så att den blir stabilare, samtidigt får man en motor som inte lika lätt orsakar "kärringstopp" när man smyger iväg på kopplingen,från stillastående.

Dina tankegångar med att låta tomgångsmotorn "rädda" dig från kärringstopp får du lov att förklara. I min värld går det inte ihop sig.

Testa att låta bilen stå på tomgång så skall du få se vad som händer med varvtalet (tomgångsmotor urkopplad) när du knappar in olika i tabellen.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Cedric »

Finns ingen funktion i sprutet för att reglera tomgången med tändnngen, finns ibland ? har det i min stenålderskärra från 1981 och det fungerar väldigt bra.
Porsche 924 turbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av whilliam »

Finns i många sprut, säkert de flesta men om man har tomgångsmotor som funkar bra så behöver man inte "hjälpa till" med tändkurvan.
Har inte sprutet separat tändmapp för tomgång så går det fin-fint att lägga det snyggt i den vanliga tändkartan (så som jag föreslår ovan)
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Allx »

whilliam skrev:20 grader "fullgas från typ 3000 till varvstopp" blir ju precis så som man kör med en gammal fördelare och brytare :hihi:
I dagens läge skulle man väl kunna säga att det är fel, även om bilen kommer att fungera.

Om man mappar bilen helt och fullt ut så bra som nånsin tänkas kan, så är det förmodligen inte samma siffror i nån av de olika cellerna i sprutets tabell - en total motsats till att skriva samma siffror på rad efter rad?

Ett modernt sprut har nånstans runt 200 celler för olika tändlägen medan man skulle kunna säga att en gammaldags fördelare har runt 10 "celler" - det borde finnas en anledning till att det moderna sprutet går att justera så noggrant och det är det jag menar med "vettig" tändkurva till T.S. motorkoncept.

På tomgång vill man väl snarare höja tändning vid 700-800rpm (från att ha haft ganska lågt, typ 5 grader vid 1000rpm) motorn blir inte svagare av tidigare tändning förrän den är EXTREMT tidig men den blir, gradvis, svagare av att ha senare tändning.

På detta sätt kan man hjälpa till att "låsa in" tomgångsvarvtalet så att den blir stabilare, samtidigt får man en motor som inte lika lätt orsakar "kärringstopp" när man smyger iväg på kopplingen,från stillastående.

Dina tankegångar med att låta tomgångsmotorn "rädda" dig från kärringstopp får du lov att förklara. I min värld går det inte ihop sig.

Testa att låta bilen stå på tomgång så skall du få se vad som händer med varvtalet (tomgångsmotor urkopplad) när du knappar in olika i tabellen.
Vi är nog inne på samma spår.. typ..

Genom att lägga tändningen på 0-5 grader gör att man behöver mycket mera luft. Om man då har 10-20 grader 200 varv under tomgång kommer motorn bli väldigt svår att få motorstopp med. Ställer man tomgången med säg 20 - 25 grader kommer inte 30 grader att rädda dig från motorstopp.

Litet missförstånd här kanske. Det är inte just tändningen vid tomgång som gör motorn stark utan det är de underliggande cellerna med mycket mera tändning som fångar upp varvet med hjälp av den extra luften som krävs för tomgång på 0 grader. Finns även funktioner i tomgångsstyrningen som lägger på tändning när varvet sjunker under idle target.

Kör man tomgångsmotorn i open loop kommer den inte reagera på att varvet sjunker. Den går på en inställd DC efter vattentempen.

Har man ingen tomgångsmotor måste man ha tomgången nära 0 grader och en clt/ign map på säg kanske 20 grader extra vid 0c och 0 grader vid 40c. Annars får man sitta och hålla gas tills motorn blir varm.

I min RB26 med 284 graders kammar har jag tomgången inställd på -5 till + 5 grader där den får gå i closed loop. Jag kan köra iväg på både ettan och tvåan utan att behöva röra gasen på 1000 rpm. Och då har jag drevsats där den gör över 90 på ettan.
Skriv svar