Ställa tändningen efter bromspapper?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Lurveen »

Hejsvejs! Har en audi coupe med 20v 7a motor. Kopplat in ett vems. Har absolut inte något intresse av att sätta upp den i bänken då jag bara ska köpa glass med bilen på söndsgar ungefär.
Men min fråga är om jag kan utgå från en bromskurva på orginal motorn? Låt Säga att orginal så ligger max vrid på 6200. Kan jag då använda det som referens och lägga mig på x?° tändning vid 6200 och ha varvstoppen strax efter. Eller är jag totalt ute och cyklar?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av whilliam »

Ta kontakt med nån som gör trimchip, de kan ge dig en lämplig tändkurva - bara att knappa in i tändkartan.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Allx »

Börja med 20 grader. Tycker du den känns slö så kan du öka lite i taget.
Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Lurveen »

Har lagt mig på 25°. Och 15° på tomgång. Tycker den går går okej nu. Är helt ny på det här. Kör på 95 soppa. Jag kanske ska vara nöjd med 25°? Finns kanske ingen mening att öka
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av whilliam »

Är det brytarspetsar och fördelare vi pratar om här? Har inte VEMS en riktig tändkarta? Om det nu finns en tabell med 12x16 celler (eller nåt åt det hållet) så känns det ju helt sjukt att skriva samma siffra i varje cell.

Vilken "halvduktig" mappare som helst, eller helst en som är van att göra chip-trimningar på distans kan ge dig en vettig tändkurva och jag tror att över 50% av dem kommer att göra det "pro bono"
Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Lurveen »

Nej nej, vag 115r spolar cop. Nej har inte 25 i alla rutor. Utan börjar på 15° och ökar successivt mot 25° :)
Vilket lamda bör man ligga på? Lamda 1 över hela registret eller lite fetare?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av whilliam »

Lambda 1 är inte till för motorer utan det är till för katalysatorer. Man lägger den på lambda 1 vid tomgång och förhöjd tomgång för att kunna köra igenom bilprovningen men vid lättlast (typ jämn hastighet, plan väg och landsvägscruising) är det lagom att ligga kring 1.088 och vid belastning kring 0.85 -0.89, möjligen kan man vilja kyla med lite extra bränsle vid hög belastning men aldrig fetare än 0.75
Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Lurveen »

Ah okej! Då har jag lite koll! Ska jag ut och prova lite! Tack för hjälpen
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Allx »

whilliam skrev:Är det brytarspetsar och fördelare vi pratar om här? Har inte VEMS en riktig tändkarta? Om det nu finns en tabell med 12x16 celler (eller nåt åt det hållet) så känns det ju helt sjukt att skriva samma siffra i varje cell.

Vilken "halvduktig" mappare som helst, eller helst en som är van att göra chip-trimningar på distans kan ge dig en vettig tändkurva och jag tror att över 50% av dem kommer att göra det "pro bono"
Vad är en vettig tändkurva då?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av whilliam »

En vettig tändkurva följer motorns VE eller vridkurva och ligger med försiktigare/senare tändning i områden med hög fyllnadsgrad. Den kan också ligga med en sorts "knix" vid tomgång för att stabilisera motorn mera och göra den mindre benägen för "kärringstopp" Det finns massor av små "smartheter" man kan göra med en tändkurva.

Har man bra koll på motorfamiljen/typen och brukar göra trimchip till aktuell bil så har man studerat både original tändkurva och andra "chiptrimmares" har man exempelvis ett chip gjort för 98 oktan eller V-power så kan man släppa värdena för den kurvan till T.S. och då behöver han bara plocka bort 2-3 grader tändning över hela registret.
(eller så sitter nån på en kurva för 95 oktan)

Ska man komplicera till det ännu mera så går det att "medla" med tändningen på höga varvtal, har man fetare blandning går det att lägga tändningen tidigare och tvärtom, magrar man av blandningen snyggt på högre varv så får man vackert vara försiktigare med tändningen (fetare blandning ger som huvudresultat samma sak som att ha senare tändpunkt)

Nu tolkade ju jag er konversation som att tändning låg "fast" - feltolkat av mig (men med den input som finns i tråden så är det ganska svårt att förstå att det låg som en stegvis stigande tändkurva)
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Allx »

Det jag menade med 20 grader är fullgas från typ 3000 rpm till varvstopp.

Jag har hittils bara kört en sugmotor i bänken och det var en E30 med orginal M20B25. Krävdes 30 grader platt på fullgas för att komma upp i orginal siffror. Den gav 160/220 på hjulen.

Prova 10 grader upp till 1200 rpm. Öka till ca 32 grader vid 2000 rpm upp till varvstopp. Från 30% till 100% tps interpolerar du till 22 grader. En bra början att justera in VE på.

Vid tomgång (800 rpm kanske?) kan du sänka lite till för extra styrka på tomgång.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Thunderbo1t »

Sänka för extra styrka på tomgång? Utveckla gärna det, nyfiken, inte kritisk.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Allx »

Sänka tändning = öppnare spjäll / mer dc på tomgångsmotorn.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag förstår att det händer om man sänker tändningen och vill behålla samma varvtal, men hänger inte med på att motorn skulle bli starkare?
Kanske den upplevs som starkare för att tändningen hoppar upp just vid tip in? Som sagt bara nyfiken på hur det fungerar i praktiken, å lite för att få min "analoga" motor starkare på tomgång.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Ställa tändningen efter bromspapper?

Inlägg av Allx »

Har du problem med motorstopp och att varvtalet gärna sjunker vid lätt belastning skulle jag prova sänka tändning och öka på spjället. Har man fördelare är det väl lite begränsat vad kan man köra på tomgång utan att påverka max advance uppe på varv.
Skriv svar