Nybörjare på VEMS med lite frågor

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

DLS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: fre dec 02, 2011 11:34 am

Nybörjare på VEMS med lite frågor

Inlägg av DLS »

Har haft VEMS i bilen i nått år nu o lär mig nya saker hela tiden när man pillar runt i vemstune:)
Hade problem förra året med att jag inte alls fick ut effekten jag räknade med tills jag hittade att min CLT/MAP table ströp min tändning rejält :)
Det jag saknar är en svensk beskrivning på hur man bäst mappar vems på väg (vet att rullande landsväg är att föredra om man ska få ut precis allt).
Jag har testat att mappa bilen både med live VE analyzer samt tune by statistics, vilken av dom är bäst att använda?
Eller är logga o manuellt gå in o justera det bästa sättet?

Tacksam för alla tips :D
PORSCHE 944 TURBO
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Nybörjare på VEMS med lite frågor

Inlägg av mattias »

Det finns några gamla skrifter i wikin men inget på svenska.
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=TuningSession

I grunden måste du gå genom alla inställningar och förstå vad de gör och påverkar. Åtminstone så du vet att något som inte är relevant är inaktiverat eller inte påverkar din tune. Det finns ingen väg runt det.

Jag som har navdyno använder i princip aldrig verktygen du pratar om i Tools-menyn, även om det ibland snabbar upp vissa förlopp när man mappar låg last eller om man vill få en snabb översikt från en stor datalog, oftast av en redan mappad bil.

När jag kör svep i dynon (eller på gata i sällsynta fall) använder jag log viewern hela tiden, och växlar fram och tillbaka mellan vyerna (korttangenterna syns i menyn View->Groups->). Ett tips är att ska pa dina egna grafer i logviewern så du ser det som är intressant (jo den är lite bökig att lägga till och redigera). T.ex praktiskt att plotta både aktuellt VE och "EGO corrected VE" i samma graf, då ser du vad du borde ha (med hög sannolikhet) för att hitta av "lambda target". Eller "MAP" och "Boost target" med samma skalning av värdet så du direkt ser om laddtrycks-styrningen reglerar som den ska.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
DLS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: fre dec 02, 2011 11:34 am

Re: Nybörjare på VEMS med lite frågor

Inlägg av DLS »

Tack Mattias för dom värdefulla tipsen :)
PORSCHE 944 TURBO
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Nybörjare på VEMS med lite frågor

Inlägg av Daniel-635 »

Tune by statistics är ett kraftfullt verktyg om man använder det rätt, speciellt om man är själv och mappar.

Men man får vara noga så man inte skapar felaktiga förutsättningar.
Sitter man på tomgång länge och meckar, startar logg och kör iväg blir det inte så bra. (Svårt att ha alla temp kompenseringar så korrekta)

Bättre då att köra så allt har normal temp, och inget sticker ut, slå på loggen och köra ganska långt gärna ett par mil.
På olika växlar och belastning.

Så får man ett bra underlag för det sista finliret, obs finliret, här snackar vi inte maxeffekt, där är loggar bättre.

Naturligtvis måste motorn vara så nära "korrekt mapp" att den går rent, inte misständer eller liknande.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar