Open vs closed loop inställningar Maxxecu

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Open vs closed loop inställningar Maxxecu

Inlägg av sylta nr1 »

Hur ska man tänka vid mappning? Börjar man med att mappa hela registret i open loop för max effekt och sedan köra closed loop på låga varv och jämn gas för att få bränsleekonomi eller kan man lika gärna mappa motorn magrare direkt i dom rutorna? Vilket väl vore synd då tekniken ändå finns inbyggd...
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Open vs closed loop inställningar Maxxecu

Inlägg av mattias »

Du bestämmer i två tabeller var (varv och last) hur mycket den får berika och magra ur så den når lambda target. Det kan vara vettigt lägga den lite fetare i de områdena innan (closed loop) regleringen styr upp det hela. Jag tycker att man man normalt inte ska behöva mer än 5-10 % korrigering på låg last.

Det är ofta svårt att bli klar med en mappning för att man varit i en dyno, då det är många kompenseringar för temperaturer och annat som inte blir rätt förrän man kör på vägen i de olika väderlekar och situationer man använder motorn. Därför behövs closed loop för att se till att det blir riktigt bra på låg last. Men på hög last så tycker jag inte man ska vara beroende av att lambda-sonden är helt kry och med i leken, bättre köra open loop där och (efter dyno) se till att ställa in kompenseringar så motorn går likt i alla situationer man använder den.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar