Vems v3.3 trigger signal VR

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Greggers
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre mar 22, 2019 8:22 pm

Vems v3.3 trigger signal VR

Inlägg av Greggers »

Tjena,håller på att installera Vems med får ingen trigger signal (inget alls på trigger log) sensorn är orginal VR med 60-2 trigger på svänghjul (standard lh2.4 sensor 1389399)
har mätt 3.48v på signal från vems EC36 pin27 det med sensor urkopplad, cirka 0.108v med sensor påkopplad(är det rätt för en VR sensor?)
skärmad kabel som skärm är jordad ihop med sensorjord vid boxen (skärm endast jordad i ena änden av kabeln)
har även testat plocka ur sensorn och viftat med en mejsel vid sensorn utan reaktion. :doh:

All hjälp skulle uppskattas enormt. :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vems v3.3 trigger signal VR

Inlägg av mattias »

Triggerloggen kan misslyckas helt (inte spela in något) om man drar runt på startmotorn när man redan gått in i menyn och öppnat fönstret för triggerlog. Boxen kan starta om och gå ur triggerlog-läget när spänningen dippar initialt. Har man bra batteri och inga tändstift monterade så brukar det gå bra, men beror också på hur bra batteri- och jord-anslutningar är mellan motor, chass och batteri.
Jag brukar sätta muspekaren på "Record .. " i menyn och trycka först när jag ser "RT Rate" ticka på i status-raden längst ner, då har spänningsdippen passerat och VemsTune har åter fått kontakt med styrboxen.

Kolla så du har varvtal, om rpm = 0 hela tiden när du drar på startmotorn så har du allvarligare problem misstänker jag.

Mät hur mycket ström styrboxen tar. Är det mer än 150 mA så kan det vara så att +5V regulatorn är överbelastad och VR-kretsen inte får spänning.. oftast pga P259-kretsen (som driver lågeffekt-utgångarna) har börjat gå sönder (vilket den gör utan att man ens använder utgångarna, den tål inte mycket).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Greggers
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre mar 22, 2019 8:22 pm

Re: Vems v3.3 trigger signal VR

Inlägg av Greggers »

Nu lyckades jag få trigger signal. boxen var configurerad att använda HALL på både primary och secondary trigger, lödde om boxen enligt vems Wiki till primary trigger VR och nu får jag signal som sagt men verkar inte stämma så bra. precis när jag börjar dra den på starten så går RPM upp till ~360-370 rpm därefter 50-55rpm så länge jag drar den på starten men det känns väldigt lågt, ska det inte vara närmare 150 iallafall?.

Kör med vems "4cyl 60-2" val i trigger inställningarna på Orginal lh2.4 trigger system (orginal sensor och triggerhjul på svänghjul. funkar det?

triggerloggarna kan jag inte se nåt på då min box har för gammal firmware (1.1.18)
Tidigare låg RPM på 0rpm hela tiden viket är förståeligt då boxen inte ens var gjord för VR :doh:

nu efter boxen är omlödd mäter jag endast ~0.10V ur boxen på signal (EC36 pin27).
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vems v3.3 trigger signal VR

Inlägg av mattias »

Du måste uppdatera styrboxen, det fungerar inte alls med VemsTune. Många värden visas fel.

Du kan antagligen bara köra 1.2.10, de senare kräver uppdaterad bootloader (något jag kan fixa om du skickar hit boxen).

Du vet om boxen har den gamla bootloadern om det står "n" före serienr i alla filer som sparas , både log och config.
Det stär "u" om det är nya bootloadern, då kan du köra 1.2.38 eller till och med 43 om du vill.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Greggers
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre mar 22, 2019 8:22 pm

Re: Vems v3.3 trigger signal VR

Inlägg av Greggers »

Uppdaterade styrboxen till senaste som gick (med den gamla bootloadern) och nu funkar allt som det ska, stabil och bra trigger signal utan störningar.

Nu återstår mappning så är bilen tillbaka på vägarna.

Tack så mycket för hjälpen Mattias! :D :thumbright:

*Edit, bilen går men tänder bara på 1&4 cyl inte 2&3 Vad kan det vara? Har tändspolen kopplad på EC36 Pin 35 enligt kopplingsschemat. i vems ställde jag in pin35 som den enda tändutgången.
*Edit nr2. Fick det att lira nu.
Skriv svar