Problem med bränsletryck Nuke btr

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Thunderbo1t »

Bra tips där :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Kadett4wd »

Japp, turbocenter gjorde en fuelrail med dubbla oem bosch regulatorer, Det är nog enskilt den bästa idéen jag sett de gjort.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Ozze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 14, 2006 7:51 pm

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Ozze »

whilliam:

Jag har nog uttryckt mig klumpigt, beskyller inte insuget för det här problemet. Är helt med på vad du säger att problemet ligger i regulatorn. Tog med setup/skillnad mot tidigare bara för att ge er en bild på övriga delar i bilen.
Och det är just genom mappen som jag upptäckt problemet som du säger, gör mappningen själv och då mina spridare är "små" så snålar den ut eftersom spridarna nu måste gå på 100%, detta tackvare mitt nya insug. Men som du säger problemet med detta kommer från att regulatorn ej gör sitt jobb korrekt.

Ska helt klart ta en titt på spridarna med i flödestestaren men som du säger, regulatorn gör inte sitt jobb korrekt och där måste jag börja åtgärda problemet.


Thunderbo1t:
Har mätt spänning med pumparna och bilen igång, kommer inte exakt ihåg men vill minnas den tappade 0.2-0.5v från batteriet till pumparna, när pumparna var belastade.

Kadett4wd:
ska absolut ta mig en extra koll på detta och se, har haft isär den och inte kunnat tycka mig se något konstigt. Men då jag inte 100 vetat vad jag ska titta efter så är det helt klart svårt. Men med dina tips så har jag mer ingående att gå på och ska kolla en gång till. Ja får jag inte bukt på det så blir det helt klart en ny regulator, har hört bra om både fuellab samt aeromotive

Baxman:
Grymt, tack för bra info och väldigt smart av er att göra så.
Det är lite samma sak som jag gör just nu då jag försöker åtgärda mitt problem och kommer definitivt ta med mig detta till nya byggen. Smart/smidigt och snabbt test ni gör för att verkligen testa bränslesystemet innan mappning


Mvh & trevlig lördag på er där ute
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av whilliam »

Som jag tolkar det du skrivit så beror det inte på BTR eller insug att du måste driva ut spridarna till 100% (och det är därför jag tagit upp igenkläggade spridare och dålig strömförsörjning till pumparna, du måste mäta spänningen när du belastar pumpen till hög andel, typ 5-6Bar bränsletryck)

Att din BTR är dålig, det vet jag av erfarenhet, har dock inte sett några gamla som blivit så som Patrick skriver, har bara råkat ut för problem med nya.

Jag jämför gärna mot hur turbos fungerar, menar att ett bränslesystem inte alls ska behöva testas. Det handlar om tvärenkla grejer (medan en turbo är superkomplicerad att få att stämma i hela registret) som funnits sedan bilens barndom och ÄNDÅ tillverkas det fortfarande grejer som är undermåliga (visar hur dåliga grejer tillverkarna gör, fast de borde veta bättre)

Kan också rekommendera dubbla BOSCH standardregulatorer, massor av folk gör så häromkring (kör man med bara en så kan man få ett tryck som "rusar" på tomgång/lättlast)

Det tillverkas alltså fortfarande grejer som säljs som "fin-fina" för racing både spridare/turbos/regulatorer men egentligen är de t.o.m. sämre än en del som gjordes förr. Sånt här kräver erfaret och kunnigt folk för att ge goda råd när man ska bygga nån skojig bil (det är alltså inte att rekommedera att man sitter o bläddrar bland all reklam och köper hem sånt som verkar "häftigt")
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Baxman »

Ozze skrev:
Baxman:
Grymt, tack för bra info och väldigt smart av er att göra så.
Det är lite samma sak som jag gör just nu då jag försöker åtgärda mitt problem och kommer definitivt ta med mig detta till nya byggen. Smart/smidigt och snabbt test ni gör för att verkligen testa bränslesystemet innan mappning.
Mvh & trevlig lördag på er där ute
Värsågod. Vi har sett nok problemer til at vi måtte finne en lösning og folk flest forstår ikke hvor höye kravene faktisk er. Når de blir forklart hva som skal til, så nekter de for at det kan väre sant.

Fölgende er ikke 100% korrekt, men det funker for oss. :)
Med 4 x 1300 ccm dyser så skal du vel kjöre med, vi kan vel si 2,0 BAR ladetrykk?
Det betyr at dysene tar unna 5,2 L pr. minutt med 5 BAR trykk för BTR.
For ikke å miste trykk når dysene går for fullt så trenger man, i fölge våre tester, 40% overkapasitet i forhold til dysenes kapasitet og da er vi i 7,3 l/min. når man måler retur ut av BTR med stengte dyser. Det betyr at man må fylle en 1,5L flaske på kun;
60 sek. / 7,3L x 1,5L = 12 sekunder.
På tomgang med ca. 2,5 BAR bensintrykk öker returmengden, så man trenger en ganske seriös regulator. :)

https://gfb.com.au/products/fuel-manage ... or-detail/
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av PPRMicke »

Ozze skrev: ons okt 21, 2020 3:41 pm Hejsan alla glada

Jag har ett problem med mitt bränsletryck som jag inte riktigt blir klok på.
....


Om jag var dig skulle jag ta kontakt med Tor på Nuke
Skulle tro han han löser ditt problem med BTRen
/// Micke
Skriv svar