Problem med bränsletryck Nuke btr

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Ozze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 14, 2006 7:51 pm

Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Ozze »

Hejsan alla glada

Jag har ett problem med mitt bränsletryck som jag inte riktigt blir klok på.

Info
2 x 044 pumpar som matar fram bränsle från catchtank via filter
Nuke fuelrail
Nuke btr FPR90
AN-10 slang tillopp och retur
Bosch 1300 cc spridare
Motec motorstyrning

Problemet är som följer:
Bilen snålar ur när den får laddtryck (sprdarna står 100% öppna vid ca 0.8bar) pga bränsletrycket ej höjs som det skall.

Har provat att köra pumparna och lägga på ett tryck på regulator som jag styr och då kan jag se att regulatorn ej är linjär...dvs jag kör med 3bar i grund tryck, lägger på 1 bar på regulatorn men bränsletrycket höjs bara lite drygt 0.5bar.
Har testat mätaren som sitter på regulatorn och den stämmer, har även testat mätaren som jagtittar på när jag lägger på tryck och den stämmer + dom visar exakt lika om jag kopplar dem på samma tryck ifrån kompressor från 0-6 bar är kontrollerat på mätarna.
Lägger jag på högre tryck så höjs bränsletrycket men fortfarande inte nog 2 bar tryck in på regulatorn ger mig 4,2-4,3 bar bränsletryck. Har provat att lägga på tryck så att jag får 8bar i bränsletryck och det flödar då fortfarande på bra ur returen bak i bilen så att pumparna inte skule orka har jag svårt att tro?

Har plockat isär min regulator men kan ej se något fel, membranet är helt och säte samt fjäder ser fina ut och ej skadade.

Någon som vait med om något liknande? Tips på vad jag kan/bör göra? Slänga den å köpa någon annan regulator?

Mvh & trevlig kväll
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av The »

Testa med en annan regulator, så ser du ju om det är regulatorn som spökar.

Nuke är ju så pass dyr att man borde kunna förvänta sig god funktion
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av OttoB »

Dum fråga, men är regu och slangar kopplat i rätt ordning?

Jag fick tänka lite när jag kopplade min AEM regu.
Ozze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 14, 2006 7:51 pm

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Ozze »

The:
Yes, det är min plan men måste låna fram en då jag inte har någon annan på hyllan tyvärr :/ men börjar misstänka regulatorn eftersom den beter sig som den gör och har svårt att se det ska tyda på något annat fel. Intressant att höra om någon haft något liknande problem. Vet att det har vart problem med membran som spruckit på dessa men då har bränslet läckt ut genom tryck/vakuum anslutningen och det gör det inte på min. Membranet är dessutom helt det har jag ju kollat.

OttoB:
absolut ingen dum idé, har faktiskt tänkt på det och kollat, tom dubbelkollat men dom sitter rätt. Har dessutom kört denna regulator tidigare på samma bil men med annan motorsetup (insuget skiljer) vilket gör att motorn nu får i sig luft på ett helt annat vis vilket gör att detta problem blivit mera markant
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Baxman »

Ozze skrev: Någon som vait med om något liknande?
Tips på vad jag kan/bör göra? Slänga den å köpa någon annan regulator?
Ja.
Ja. :thumbright:
Ozze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 14, 2006 7:51 pm

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Ozze »

Baxman:
Intressant bettede din sig lika? Vad valde du istället?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Kadett4wd »

Nuke regulatorn är känd för att ställa till problem.
Inspektera kulan och sätet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Pacman »

Nuke har gått ut med att de har problem med en särskild batch av sina regulatorer och de är snabba med att hantera klagomål ang dessa.
Mitt tips är att ta kontakt med Nuke och berätta om ditt problem.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Ozze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 14, 2006 7:51 pm

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Ozze »

Kadett4wd:
Har haft isär regulatorn men kan inte se / hitta något fel. Membran, kulan samt sätet ser helt och fint ut och har inga skador. Men vet helt ärligt inte heller vad jag ska titta efter.

Pacman:
Ska ta och höra mig för med Nuke och se vad dom säger, regulatorn är köpt någon gång förra året så borde inte vara någon av dom drabbade regulatorerna? Men ska absolut ta kontakt med dom och se vad dom säger

Mvh
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av whilliam »

Det är vassa kanter och rester från maskinbearbetningen (grader) på sätet. Har haft problem med flera av dessa.

Lite intressant är dock att du kört med den förut, då borde den ju funka nu också....

Har du samma pumpar som innan?
Sitter den i samma vinkel, tänker att kulan kan påverkas av jordens dragningskraft och hamna i ett läge så att den precis "tippar över" för ok funktion..

Att jag frågar om pumparna är för att de kan uppträda underligt om de tvingas till ett alldeles för lågt flöde (värst om de är strypta på inloppet.)

Att insuget skiljer kan ju knappast påverka regulatorn, den har ju funkat förr med alla olika upptänkliga vakuum o tryck så det borde den göra nu också.

En helt annan grej är ett mycket vanligt fel, spänningsfall till pumpar/pump, kolla spänningen direkt på pumpen.
Ozze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 14, 2006 7:51 pm

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Ozze »

whilliam:
Tack för svar på vad jag ska leta efter, ska ta isär den igen och syna av igen :)

Det är samma uppsättning som innan exkl smidd botten samt insuget. Körde med smidd botten och det gamla original insuget och då lirade det. Eller ja, det var nog knas redan då men iom insuget var en flödes restriktion för att få ur effekt ur motorn så märktes det nog inte att bränsletrycket inte stiger som det skall. Tänker helt enkelt att spridarna räckte till då med det lägre luftflödet/effekten i motorn.

Skillnaden i insug är M50B25 singelvanos insug till ett plenuminsug med trattar och bmw org spjäll.

Regulatorn sitter inte i någon konstig vinkel utan sitter med ställskruven rakt upp, kanske någon grad från spikrakt men vi pratar max 1-2 grader fel

Har mätt spänning vid pumparna och dom har bra spänning så inget kas där skille jag säga.

Har mailat Nuke Performance också så får se vad dom svarar


Mvh
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av whilliam »

Att du bytt insuget påverkar inte BTR på det viset som du är inne på. Det som blir (eventuellt) påverkat är mappen i sprutet, den är långt mycket känsligare och mer viktig för att bilen ska få rätt bränsleblandning än vad BTR är.

Kanske är det så att BTR alltid har varit "olinjär" och din gamla mappning har "svalt" det fenomenet så att du haft en ok gång på motorn.
Mappar du bilen igen så går den säkert ok nu också men du ska inte mappa den förrän du hittat felet med bränsletrycket.

En del spridartyper "kläggar igen" när de står oanvända, det kan också var värt att beakta.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Thunderbo1t »

Har du mätt spänningen på bränslepumpen när den jobbar mot laddtryck eller bara vridit på tändningen och mätt i kontakten?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Kadett4wd »

De problem jag sett var att kulan faktiskt blivit utsliten, inga vassa kanter.

Som att det varit nå blötjärn i kulan.

Kolla också så att kulan inte spänner i membranet på nån sida, den ska ligga centrerat och fint utan att dra i membranet då man drar åt, mao svårt att se.

Eller köp helt enkelt en annan regulator, rekommenderar fuellab.

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Problem med bränsletryck Nuke btr

Inlägg av Baxman »

Ozze skrev:Baxman:
Intressant bettede din sig lika? Vad valde du istället?
Jeg besöker han som driver den lokale Dynapack'en jevnlig. Vi er opptatt av å teste og måler både bensintrykk og returmengden ut fra BTR med trykkluft tilsvarende maks ladetrykk + 10% inn på BTR. Dette for å unngå å kaste bort tid på å begynne å mappe på en bil med ustabil og dårlig BTR og bensintrykk noe som ikke er så uvanlig som man skulle håpe.

På denne måten blir dårlige bensinpumper og dårlige BTR avslört og vi har avslört problemer med dritt fra Kina, Nuke og faktisk 1 stk. Malpassi.
Jeg husker godt Bilsports Turbocontainer. De valgte å bruke 2 stk. originale BOSCH BTR for å får höy nok kapasitet, men samtidig väre sikker på å unngå problemer. Vi har heller ikke sett noen problemer med Bosch BTR.

Her en god video.
Först monteres ett manometer på et T-stykke som simulerer at dysene går med 100% duty. Så justerer man bensintykket til önsket nivå mens dysene tar unna den bensinmengden de trenger.
Det er selvsagt slik det skal gjöres. Hva bensintrykket blir på tomgang er jo totalt urelevant og helt uinteressant.
https://www.youtube.com/watch?v=FDL7BlJLSd8&t=503s
Senast redigerad av Baxman den lör okt 24, 2020 2:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar