Misständning vid varv över 3000RPM Saab NG9-3 03
Postat: fre nov 06, 2020 6:23 pm
Hej!
Har ett väldigt udda och irriterande problem med min NG9-3 03. När jag varvar över 3000RPM och släpper gasen så börjar den misstända på en cylinder och detta varierar varje gång, brukar börja precis innan den kommit till tomgången. Fungerar felfritt på tomgång och om man "gubb" kör den och håller sig under 3000 varv.
Är B207(2.0t) motor i den och första symptomen var att spjällhuset bara dog påväg hem en kväll. Fick bytt spjällhus men då började detta underliga problem istället. Har nu hittat på senare dar att man skall "koppla" in den genom att hålla ner gaspedalen och sakta lätta på gasen hela vägen upp, stänga av starta igen så skall det vara kopplat. Tänkt att kolla detta i eftermiddag och se ifall det gör någon skillnad. Blev ingen skillnad efter jag "parat" det.
Utöver spjällhuset så skulle jag säga att jag bytt varenda sensor, givare inom tändning och bränsle sidan. Kollat så att allting får korrekt med ström, att det är rätt tryck i grejerna. Dom felmeddelanden jag får är P0300,301 302,303,304 vilket är Missfire on Random/eller en av cylindrarna. Har bytt alla spolare och tändstift så tänker mig att det är något elektroniskt.
Är Maptun Steg6 (Biokonvertering) på den och varit i kontakt med Maptun, så skickat ett fungerande ECU + mitt nuvarande och så har dom gjort en kloning, samma problem tyvärr. Även testat att byta oljepump och kollat oljetrycket men det är som det skall vara. Har en orginal 1.8t samma modell som funkar som jag tänkt plocka lite allt möjligt från spolare, sensor och testa mig fram lite då den stått på Stemeck ett tag så jag känner bilen igen.
Tar emot all hjälp, tips och trixs som ni kommer på. Känns som jag bara står och trampar just nu så minsta lilla är uppskattat. Ser ni något uppenbart jag kanske missat eller någon information som saknas meddela gärna så uppdaterar jag!
MVH Viking.
Har ett väldigt udda och irriterande problem med min NG9-3 03. När jag varvar över 3000RPM och släpper gasen så börjar den misstända på en cylinder och detta varierar varje gång, brukar börja precis innan den kommit till tomgången. Fungerar felfritt på tomgång och om man "gubb" kör den och håller sig under 3000 varv.
Är B207(2.0t) motor i den och första symptomen var att spjällhuset bara dog påväg hem en kväll. Fick bytt spjällhus men då började detta underliga problem istället. Har nu hittat på senare dar att man skall "koppla" in den genom att hålla ner gaspedalen och sakta lätta på gasen hela vägen upp, stänga av starta igen så skall det vara kopplat. Tänkt att kolla detta i eftermiddag och se ifall det gör någon skillnad. Blev ingen skillnad efter jag "parat" det.
Utöver spjällhuset så skulle jag säga att jag bytt varenda sensor, givare inom tändning och bränsle sidan. Kollat så att allting får korrekt med ström, att det är rätt tryck i grejerna. Dom felmeddelanden jag får är P0300,301 302,303,304 vilket är Missfire on Random/eller en av cylindrarna. Har bytt alla spolare och tändstift så tänker mig att det är något elektroniskt.
Är Maptun Steg6 (Biokonvertering) på den och varit i kontakt med Maptun, så skickat ett fungerande ECU + mitt nuvarande och så har dom gjort en kloning, samma problem tyvärr. Även testat att byta oljepump och kollat oljetrycket men det är som det skall vara. Har en orginal 1.8t samma modell som funkar som jag tänkt plocka lite allt möjligt från spolare, sensor och testa mig fram lite då den stått på Stemeck ett tag så jag känner bilen igen.
Tar emot all hjälp, tips och trixs som ni kommer på. Känns som jag bara står och trampar just nu så minsta lilla är uppskattat. Ser ni något uppenbart jag kanske missat eller någon information som saknas meddela gärna så uppdaterar jag!
MVH Viking.