Laddtrycksstyrning med kall luft

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Apex
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 21, 2019 9:55 pm

Laddtrycksstyrning med kall luft

Inlägg av Apex »

Hej
En tuningsfirma jag besökte för effektmätning tipsade mig om att inte ta den varma luften från turbokompressorn till magnetventilen utan ta den efter intercoolern istället detta har jag inte hört om tidigare vad skulle jag vinna på det? förutom kallare luft då :roll:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Laddtrycksstyrning med kall luft

Inlägg av whilliam »

Rent, pneumatiskt, regleringsmässigt så är det bäst att ta signalen från kompressorhuset. Dels kan det vara liten aning högre tryck där (vissa I/C ger tryckfall) men det ger också mindre risk för oscillation/självsvängning och detta beror på att det blir en längre återkopplingsväg från avgaserna vid W/G-luckan/ventilen till själva signalkällan,

Rent spontant kan man ju tänka sig att de nån gång råkat ut för en överhettad magnetventil, borde kunna hända om man har höga laddtryck och det är ju smartare att förebygga sånt än att följa de teoretiska direktiven till punkt o pricka. (den lilla skillnad som teorin säger borde knappt påverka nåt i verkliga förhållhanden)

Kanske de också förväxlat med dumpventilen, den sitter bättre vid kalla sidan.
Apex
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 21, 2019 9:55 pm

Re: Laddtrycksstyrning med kall luft

Inlägg av Apex »

Ok ja visserligen så kör jag med högt laddtryck1,7-1,9Bar men överhettad magnetventil är knappast ett problem då det är en gatbil jag kör med Modellanpassad högflödes IC i helaluminium 85 % större cellpaketsvolym än original och med isolerat 60mm aluminium tryckrör till spjälhus, tryckfall efter IC är nog möjligt här, om inte så tar det tid att fylla och sen reglera, så vida inte regleringen kommer för tidigt kan det vara så de menade?
Skriv svar