Triggerproblem Audi AAN

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Johan+-
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons apr 21, 2021 8:23 pm

Triggerproblem Audi AAN

Inlägg av Johan+- »

Hej,

Jag köpte nyligen ett PNP MaxxECU Street för AAN motorn till min S4. Innan detta körde jag på original Motronic utan bekymmer.
Jag kör på original triggersystemet med samma givare och har samma svänghjul osv.
Nu när jag kopplat in detta så startar jag bilen och den går igång utan problem och går bra på tomgång med basmappen från MaxxECU.

När jag varvar till ~1900 rpm så får jag syncfel på triggern och bilen börjar bluddra.

Jag har hittat ett signalfel på triggern m.h.a. oscilloskopet och behöver hjälp att reda ut vad det kan bero på. (Se bilderna)

Alla tips mottages :D
Bilagor
175663869_840095519919324_1633323470511134741_n.png
175663869_840095519919324_1633323470511134741_n.png (98.69 KiB) Visad 811 gånger
Trigger tomgång.png
Trigger tomgång.png (49.99 KiB) Visad 811 gånger
Trigger error.png
Trigger error.png (75.2 KiB) Visad 811 gånger
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerproblem Audi AAN

Inlägg av mattias »

Troligtvis har du en trasig tand på startkransen. Besikta den med ögonen så lär det dyka upp. Här är anledningen att många sätter dit 60-2 bak i packboxen på vevaxeln istället.

Ta ett screenshot av dina trigger-inställningar också. Du verkar köra med "automatisk" gränsvärde för vevtriggern, det funkar inte så bra på den här triggern då nivån är så låg och det blir sådana här strul. Du kan också se i dataloggen vad du har för "trigger arming threshold".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Johan+-
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons apr 21, 2021 8:23 pm

Re: Triggerproblem Audi AAN

Inlägg av Johan+- »

Tack så jättemycket för svar!!
Jag förstår och det du säger låter troligt. Jag har provat köra med manuella tabellvärden beräknat från mina oscilloskopbilder utan framgång.
Det blir att byta till 60-2 triggern då :)
Johan+-
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons apr 21, 2021 8:23 pm

Re: Triggerproblem Audi AAN

Inlägg av Johan+- »

mattias skrev: ons apr 21, 2021 9:12 pm Troligtvis har du en trasig tand på startkransen. Besikta den med ögonen så lär det dyka upp. Här är anledningen att många sätter dit 60-2 bak i packboxen på vevaxeln istället.

Ta ett screenshot av dina trigger-inställningar också. Du verkar köra med "automatisk" gränsvärde för vevtriggern, det funkar inte så bra på den här triggern då nivån är så låg och det blir sådana här strul. Du kan också se i dataloggen vad du har för "trigger arming threshold".
Jag inspekterade triggerhjulet idag och hittade lite små rispor på ett par tänder, men ingenting ser särskilt konstigt ut där jag får min felsignal.
Det som jag inte förstår är hur det kan ha funkat med Motronic om jag har en tand som är så pass trasig att den ger en sådan felsignal?

Jag bifogar bild på mina inställningar, det är samma utom att jag har ställt in manuella arming threshold värden. (utifrån mina oscilloskopbilder)
Bilagor
Inställningar.png
Inställningar.png (315.2 KiB) Visad 759 gånger
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerproblem Audi AAN

Inlägg av mattias »

Original-motorstyrningen har en enorm utvecklings-budget och hårdare krav på viss grundfunktionalitet, t.ex att motorn alltid ska gå även om en tand på startkransen är dålig så filtreras det bort. MaxxECU liksom andra eftermarknadssystem har sällan eller aldrig någon mjukvara som accepterar fel utan gör precis rätt i att ge trigger-fel vid de tillfällena.
Testa ställa in lägre threshold-värden, om inte det hjälper om möjligt skulle du "shimsat" in givaren lite närmare starktransen så signalen blir starkare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Johan+-
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons apr 21, 2021 8:23 pm

Re: Triggerproblem Audi AAN

Inlägg av Johan+- »

Aha okej, då förstår jag. Jag ska pröva att göra det!

Tack så jättemycket för svar!
Skriv svar