Mapp till ms1v3 b23et

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Steve »

whilliam skrev: sön maj 23, 2021 8:48 pm Visst kan man ha tändningen på ett enda värde i hela kartan men det finns ingen anledning till det (utom när man strobar o kollar att givaren verkligen sitter på noll, då är det smartast att ha den på just noll och kolla att markeringen håller sig stabil)
Vid en sån koll behöver inte motorn gå rent alls, så länge den bara snurrar så ska markeringen gå att läsa av (oavsett om den går ojämnt och orent)

Precis som jag skrev innan så är det enkelt att göra en "teoretisk" tändkurva med c:a 15 grader i tomgångsområdet samt 25 grader nedanför 100Kpa och sänka den med ungefär en grad per hekto laddtryck (från de 25) kartan jag länkade till var absolut inte perfekt men det var en karta som inte riskerar ras även om laddet far iväg.

MYCKET VANLIGT när man inte är van vid att läsa en lambda är att motorn går fett och därmed misständer så visar den MAGERT och den ovane lägger på ännu mer soppa.....

En lambda mäter syret i avgaserna (inte bränslemängden) och från mängden syre beräknar den vad det borde vara för mängd bränsle. Detta blir helt galet när det misständer eftersom då kommer det ut oförbränt bränsle och massor av syre (som lambdan tolkar som magert eftersom det är så hög syrehalt)
Varför alltid komplicera till allt?
Vet vi hur van han är med eftermarknadsinsprutningar? Nej. Kommer det att vara enklare med en fast tändkurva? Ja.

MYCKET vanligt att motorn går så fett så den misständer och visar magert när man bara försöker få den att gå? Nej, det är inte vanligt

Vet inte ens varför det ska börja babblas om laddtryck när den inte ens går.

Tänk på att vi är många som inte har samma praktiska erfarenhet som du har med sånt där och vill göra det på enkla sätt
whilliam skrev: sön maj 23, 2021 8:52 pm
242turbopower skrev: sön maj 23, 2021 5:14 pm
Hade mindre spridare på förut
Det går fin-fint att ändra bränslemappen med lika många procent som du ändrat spridarstorlek (då kommer den direkt att bli körbar vid spridarbyte)
Det normala är att ändra req.fuel vid spridarbyte


Kan ju även lägga till att trådskaparen fick en väl fungerande config till en 16v b230 med ms1v3 mailad till sig en timme efter att han la ut tråden.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av whilliam »

Allx skrev: sön maj 23, 2021 9:46 pm Att en motor går dåligt har till 98% att göra med bränslemappen/spridarinställningar. Har man glödande grenrör på tomgång eller smälta kolvar efter första fullgasningen har man "fel" tändmapp. Eller bara inte strobbat på rätt sätt.

En felställd tändmapp skapar i princip aldrig misständningar eller andra konstigheter på vacuumsidan. Har man lite vetskap om hur en motor fungerar så borde man veta att 10 till 40 grader förtändning fungerar "bra" och på så sätt lösa andra problem när motor väl går.
Stämmer bra men det är ju av den orsaken som man BÖR börja med en hyffsad tändmapp och den går då att "låna" från en liknande motor.
Steve tycker att jag föreslår nåt krångligt men hur svårt är det att få tag i en vettig tändmapp i stället för att lägga allt på samma värde?

Hur blir nästa steg när motorn börjar lira - är det då man ska jaga tändmappen? Som jag ser det så är det inte "krångligare" eller komplicerat eller svårt att göra det från början. Mest för att man MÅSTE göra det förr eller senare :hey:

@Steve
Ja, det var ju bra att han fick hjälp med bränslet, fast det kunde ju inte jag veta :roll:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Steve »

DET ÄR FÖR ATT TA BORT MÖJLIGA FELORSAKER/TANKEVURPOR, det tar två sekunder att lägga in en tändmapp sen när den går som den ska. Ska man hjälpa nån okänd över internet lär man ju helst ge enkla förslag eller hur?
Samma anledning som att inte bry sig om tomgångsmotor innan motorn går stabilt.

Jag kan ärligt erkänna att jag inte hållit på så mycket med sånt där, har bara kopplat in och startat upp ett tiotal insprutningar. Berätta mer om din erfarenhet av sånt

Ska radera offtopic sen
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av 242turbopower »

Ska gå igenom allt igen och testa mappen jag fick skickad . Måste bara skriva ner värdena för trigger m.m så får vi se om det funkar .
Men tänkte på en sak . Måste tps nollas eller räcker det med kalibrering i ms ?? Tror min börjar på 35 .
Och jag kan säga att detta är mitt första eftermarknadssprut
Daniel Fors
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Steve »

Du kan egentligen ha en helt platt tändkurva och helt platt bränslekurva för att den ska gå på tomgång så själva grundmappen är inte så noga

Börja med att strobba tändningen med spridarna urkopplade så du har den rätt. Sen är det egentligen bara att ställa in req.fuel rätt och prova, startar den inte och det inte luktar bränsle så kan man prova att höja req.fuel, och surar den så sänker man). Får man den inte att gå så lär man ha nåt annat fel

Ha inte lambdasonden i den förrän den startar och går ordentligt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Steve »

Du hade en 36-1 trigger om jag inte minns fel, vad kör du för tändning? Och funkar triggern verkligen som den ska? Det är det första man kollar innan man ens bryr sig om att koppla in tändspole eller spridare
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av whilliam »

Steve, eftersom bilen har startat innan så är det smartast att backa till det läget.
Problemet är INTE tändkurvan och därför behöver man inte koncentrera sig på den (dock är det smart att lägga in en tändkurva från liknande motor, för att senare kunna köra på)
Man KAN börja med en platt tändkurva men någon gång måste det problemet också lösas och det är SMART att lösa det innan man ens startar (eftersom det går att göra det)

Samma sak med triggerfrågor osv. bilen gick innan så triggern lär funka, mitt råd är att backa till inställningar som fanns när den startade och kompensera bränslet för de större spridarna.

Hade infon med spridarbyte kommit upp tidigare så hade nog inte vare sig jag eller Allx börjat diskutera tändkurva, det gjordes för att TS frågade efter tändkurva.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Steve »

Kan du läsa nånstans att den gått bra på tomgång? Har han kört med den med dom gamla spridarna? Det är inget man kan ta för givet. 36-1 är en hemmameckad triggerlösning och det är väl kanske den största källan till problem på en motorstyrning och en b23 med k-kam är en så snäll maskin så får man den inte att gå på tomgång är det troligen inte en tändkurva eller bränslekurva som är problemet.
Jag har jobbat väldigt mycket med felsökning och man måste lära sig att läsa mellan raderna och visst, ibland kan man ha tur och det är ett enkelt fel.

Ingen har sagt att tändkurvan är problemet, men är man ovan och inte riktigt vet vad som händer kan den hoppa mellan olika celler och det påverkar hur den går på tomgång. Som sagt tar det 2 sekunder att lägga in en vettigare tändkurva sen.

Du svarar på allt möjligt som ingen vill ha svar på, men aldrig dom direkta frågorna man ställer dig. Vad beror det på?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av 242turbopower »

Steve skrev: mån maj 24, 2021 8:35 am Du kan egentligen ha en helt platt tändkurva och helt platt bränslekurva för att den ska gå på tomgång så själva grundmappen är inte så noga

Börja med att strobba tändningen med spridarna urkopplade så du har den rätt. Sen är det egentligen bara att ställa in req.fuel rätt och prova, startar den inte och det inte luktar bränsle så kan man prova att höja req.fuel, och surar den så sänker man). Får man den inte att gå så lär man ha nåt annat fel

Ha inte lambdasonden i den förrän den startar och går ordentligt
absolut ska testa det 😁 ska bara dubbelkolla att inget är felinställt i maskin .
Daniel Fors
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av super7 »

Steve skrev: mån maj 24, 2021 11:38 am36-1 är en hemmameckad triggerlösning och det är väl kanske den största källan till problem på en motorstyrning
Är triggerhjulet eller svänghjulet bra fräst så brukar det inte vara några bekymmer med den lösningen.
Många Oem system kör ju så.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Steve »

super7 skrev: mån maj 24, 2021 5:25 pm
Steve skrev: mån maj 24, 2021 11:38 am36-1 är en hemmameckad triggerlösning och det är väl kanske den största källan till problem på en motorstyrning
Är triggerhjulet eller svänghjulet bra fräst så brukar det inte vara några bekymmer med den lösningen.
Många Oem system kör ju så.
Det är ju det som är problemet. Ofta är dom inte runda/centrerade eller så sitter det en hallgivare som inte hinner med på den hemmapulade varianten.

Har inte varit med om en enda oem 60-2 som strulat, men flera hemmabyggda som man fått göra om.
Det är ju sällan några proffsbyggen när det monteras den första motorstyrningen
MS är ju även lite känsligt på trigger ibland men brukar gå bra att få till
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Markus »

Steve skrev: sön maj 23, 2021 2:11 pm ...
Du har inte låst tändningen i programvaran när du strobbat då? En jag känner körde en hel sommar så
...
Är inte de här preskriberat snart? 😉
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Steve »

Tveksamt, det är ju sånt man minns 😄
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av 242turbopower »

Triggerhjulet är köpt på protoparts . Så det är inget på på det . Svetsat på remhjulet men sitter rakt . Givaren är med köpt där . Men har beställt ett svarvat originalsväghjul så kanske flyttar givaren sen . Ha ha ha låste bara tändningen när den strobbades men den är inte låst längre . Ska testa lite i helgen och se om jag får till det 👌
Daniel Fors
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av dundersmurfen »

Haha de är ju humor att jag blir kallad nåtnåt som halvkunnig i inlägget som refereras till angående tändmappen. Men skit samma jag delar gärna med mig, denna tändmappen är inte från en b23 för det hittar jag ingen med turbo ibland mina mappar. Men b230 är nära nog och denna gav väl en bit över 500 på hjulen och körs väldigt hårt. Observera e85!!!
Lambda kör jag nästan alltid på 1.00 på låglast upp till 100kpa och 4000rpm över det varvet så går jag ner på 0.90.
sedan 0.85 i lambda upp till 0,8bar över det lambda 0.82 på e85 då. på bensin går jag oftast ner på 0.75 i lambda istället för 0.82
den där klungan med 10 grader är för att stabilisera tomgången, lägre tändning kan ge ännu stabilare tomgång men då blir det varma avgaser och turbosnäckan brukar bli lite mörkröd på tomgång

Nu ska jag bara lyckas ladda upp bilderna.. det funkade ju helt super så fint det nya forumet är :thumbright:
tänd_e85.jpg
tänd_e85.jpg (58.97 KiB) Visad 1445 gånger
tänd_e85_2.jpg
tänd_e85_2.jpg (164.4 KiB) Visad 1445 gånger
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar