Mapp till ms1v3 b23et

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av 242turbopower »

Nån som har nån mapp som kan funka till min
B23et
Portad 405topp
K-kam
Ms1v3 wastedspark
875 deka spridare
Gt3582 turbo
Tomgångsmotor
Laddtrycksstyrning
Får inte min att funka speciellt bra . Så om nån har nån liknande man kan testa och kanske bygga vidare på så vore det jätte snällt
Mvh daniel
Daniel Fors
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Allx »

Hur långt har du kommit då?

Strobbat tändning och stabil tomgång?
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av 242turbopower »

Strobba tändning har jag gjort . Den startar men kan va seg. Har ingen tomgång längre 🤔 men hade det förut när jag strobbade . Har väl gjort nått galet men vet inte vad .Men har sen dess fixat in bland annat tomgångsstyrning och laddtrycksstyrning i boxen och kopplat det . Så skulle vilja få till en skaplig tändkurva att börja med och få någorlunda inställningar till tomgångsmotor . (Bosch lh2,4 motor)
Daniel Fors
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Allx »

Alla tempgivare ger rätt temp?

Du kan börja med att sätta 25 grader över hela mappen. Då kan man börja provköra bilen. Sen när man vet att motorn går bra och håller temp kan man börja justera lite för tomgång och laddtryck.

Tomgångsmotorn brukar vara 50 hz om det är en gammal rund bosch. Sen får man ställa dc efter hur motorn går på olika temperaturer. Knappa in 20% på alla rutor och låt motorn bli varm. Ställ sedan spjället så du har lagom tomgång (ca 1000 rpm). Här kan du sänka tändningen i mappen till ca 15 grader mellan 0 och 1500 rpm. Nu är det bara att vara med me datorn och prova tomgångsmotor-dc när du kallstartar.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av whilliam »

Allx skrev: fre maj 21, 2021 7:19 am Du kan börja med att sätta 25 grader över hela mappen. Då kan man börja provköra bilen. Sen när man vet att motorn går bra och håller temp kan man börja justera lite för tomgång och laddtryck.
Det här håller jag inte alls med om, TS frågar efter en grundmapp och ALLA som mappar (professionellt eller någorlunda frekvent) borde ha en vettig tändmapp att utgå ifrån (antingen en väldigt lik motor eller en i "närheten")

Tändmappen är den enda av alla kartor som går att överföra mellan motorer (andra mappar är individuella) och det man gör är att dra av för en säkerhetsmarginal innan man startar (typ, sänker 3 grader över hela registret, nån grad extra om man har väldigt högt komp jämfört med motorn som mappen kommer ifrån)
Egentligen menar jag att tändmappen kan "förutses" och nästan skapas på distans med uppgifter om motorkoncept medan detta blir svårt med de andra mapparna.

Det är också tändmappen som verkligen dödar motorer om den är galen, ju mer oerfaren TS är desto större risk att inte förstå sig på hur tändningen ska läggas (jämför med bränsletabellen, har man försiktig tändning så rasar inget fast det blir magert och har man 25 grader så kan det rasa omgående om det magrar ur på last)
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Allx »

Suck...

Hade han skrivit att bilen känns klen på 2 bar laddtryck och att den bara ger 300hk så kan man börja diskutera över en "vettig" tändmapp. ALLA som mappar vet att de 100 första hästarna är de svåraste. Läckage, hålla tempen, misständningar, felställda kammar, dålig koppling, lösa skruvar.. ja det är MYCKET jobb innan man börjar med fullgasningar. TS vet inte ens varför det inte är tomgång på bilen så jag drog slutsatsen att han är nybörjare på detta.

Om du lyckas få en som jobbar med mappning att dela med sig gratis av de som man tar betalt för bor du inte i Sverige. Tråden är flera dagar gammal och jag ser bara en som skrivit något som kan vara till hjälp och som jag vet fungerar för en sväng runt kvarteret.
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av 242turbopower »

Allx skrev: fre maj 21, 2021 7:19 am Alla tempgivare ger rätt temp?

Du kan börja med att sätta 25 grader över hela mappen. Då kan man börja provköra bilen. Sen när man vet att motorn går bra och håller temp kan man börja justera lite för tomgång och laddtryck.

Tomgångsmotorn brukar vara 50 hz om det är en gammal rund bosch. Sen får man ställa dc efter hur motorn går på olika temperaturer. Knappa in 20% på alla rutor och låt motorn bli varm. Ställ sedan spjället så du har lagom tomgång (ca 1000 rpm). Här kan du sänka tändningen i mappen till ca 15 grader mellan 0 och 1500 rpm. Nu är det bara att vara med me datorn och prova tomgångsmotor-dc när du kallstartar.
Ja alla givare ger rätt temp . Men tackar för tipsen 😁 har lite svårt att förstå när jag läser på engelska . Men ska banne mig lära mig grunderna 👌
Daniel Fors
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av whilliam »

Här har du en tändmapp:
viewtopic.php?p=687649#p687649
Några poster ner i tråden har du även en relativt van mappare som kommenterar hur den bör "friseras"
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av 242turbopower »

whilliam skrev: fre maj 21, 2021 7:10 pm Här har du en tändmapp:
viewtopic.php?p=687649#p687649
Några poster ner i tråden har du även en relativt van mappare som kommenterar hur den bör "friseras"
Tack så mycket 😁 ska testa den och se om den funkar 👌
Daniel Fors
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Steve »

Vad är det som inte funkar bra och hur beter sig motorn?
Labba hit och dit med tändkurvor är ju fel väg att börja om den t.ex. går dåligt på tomgång

Du har inte låst tändningen i programvaran när du strobbat då? En jag känner körde en hel sommar så
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av 242turbopower »

Steve skrev: sön maj 23, 2021 2:11 pm Vad är det som inte funkar bra och hur beter sig motorn?
Labba hit och dit med tändkurvor är ju fel väg att börja om den t.ex. går dåligt på tomgång

Du har inte låst tändningen i programvaran när du strobbat då? En jag känner körde en hel sommar så
Hade mindre spridare på förut och ingen tomgångsmotor . När jag hade det så låste jag tändningen på 10 och strobba den . Hade taskig tomgång men tillräckligt för att strobba den . Har då försökt ändra lite tändning m.m . Men nu med större spridare och tomgångs motorn . Så har jag ingen tomgång och börjar baktända . Den värkar gå fet ( stinker soppa om avgaserna ) men lamban säger snålt . Så tänkte att får jag nån skaplig tändkurva kan jag bara labbar med soppan för att få ordning på det . Testa att byta till bg onoff tomgång inställning då starta den lättare men ingen tomgång . Har komptestat motorn å det är jämt på alla cylindrar och ingen läcka nånstans vad jag hittat. Så borde bara va nån inställning som jag missat eller råkat aktivera 🤔
Daniel Fors
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Steve »

Tycker inte det alls att det är en dum idé att ändra hela tändkurvan till ett enda värde medans du felsöker, då är det ingen risk att den hoppar mellan olika celler och den skulle inte alls gå dåligt eller ojämnt med typ 15 grader överallt.
Gör du så kan du lättare hitta felet som troligen inte har med tändkurvan att göra

Och skit i tomgångsmotorn tills du har fått den att gå rent, ställ upp på spjället istället
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av whilliam »

Visst kan man ha tändningen på ett enda värde i hela kartan men det finns ingen anledning till det (utom när man strobar o kollar att givaren verkligen sitter på noll, då är det smartast att ha den på just noll och kolla att markeringen håller sig stabil)
Vid en sån koll behöver inte motorn gå rent alls, så länge den bara snurrar så ska markeringen gå att läsa av (oavsett om den går ojämnt och orent)

Precis som jag skrev innan så är det enkelt att göra en "teoretisk" tändkurva med c:a 15 grader i tomgångsområdet samt 25 grader nedanför 100Kpa och sänka den med ungefär en grad per hekto laddtryck (från de 25) kartan jag länkade till var absolut inte perfekt men det var en karta som inte riskerar ras även om laddet far iväg.

MYCKET VANLIGT när man inte är van vid att läsa en lambda är att motorn går fett och därmed misständer så visar den MAGERT och den ovane lägger på ännu mer soppa.....

En lambda mäter syret i avgaserna (inte bränslemängden) och från mängden syre beräknar den vad det borde vara för mängd bränsle. Detta blir helt galet när det misständer eftersom då kommer det ut oförbränt bränsle och massor av syre (som lambdan tolkar som magert eftersom det är så hög syrehalt)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av whilliam »

242turbopower skrev: sön maj 23, 2021 5:14 pm
Steve skrev: sön maj 23, 2021 2:11 pm Vad är det som inte funkar bra och hur beter sig motorn?
Labba hit och dit med tändkurvor är ju fel väg att börja om den t.ex. går dåligt på tomgång

Du har inte låst tändningen i programvaran när du strobbat då? En jag känner körde en hel sommar så
Hade mindre spridare på förut
Om den gick hyffsat med de mindre spridarna så borde du ju redan ha en tändkurva som är ok?
Det går fin-fint att ändra bränslemappen med lika många procent som du ändrat spridarstorlek (då kommer den direkt att bli körbar vid spridarbyte)
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Mapp till ms1v3 b23et

Inlägg av Allx »

Att en motor går dåligt har till 98% att göra med bränslemappen/spridarinställningar. Har man glödande grenrör på tomgång eller smälta kolvar efter första fullgasningen har man "fel" tändmapp. Eller bara inte strobbat på rätt sätt.

En felställd tändmapp skapar i princip aldrig misständningar eller andra konstigheter på vacuumsidan. Har man lite vetskap om hur en motor fungerar så borde man veta att 10 till 40 grader förtändning fungerar "bra" och på så sätt lösa andra problem när motor väl går.
Skriv svar