Tips & trix att lära sig mappa (moped)

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

heffaklump
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 20, 2021 6:06 pm

Tips & trix att lära sig mappa (moped)

Inlägg av heffaklump »

Jag har beställt ett sprut ifrån ebay som jag ska ha till min 90cc kines moped.
Hur lär man sig smidigast att mappa? kan man lyckas få till en bra mappning utan att bänka?
Har kikat lite i programmet och förstår det mesta, det jag inte lyckats förstå än är hur man ska ändra siffrorna i bränsle samt tändnings "12x12 tables"?

Jag har ännu inte fått hem sprutet utan har bara programmet så har alltså inte kollat hur det ser ut med alla givare inkopplade.
Någon som har lust att förklara hur det går till när man ska bestämma dessa siffror?
ska man bara öka/minska tills man hittar en bra gång i motorn eller hur funkar det?

MVH Amatör som vill lära sig
Bilagor
s.png
s.png (217.56 KiB) Visad 1157 gånger
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tips & trix att lära sig mappa (moped)

Inlägg av dundersmurfen »

Du har förstått rätt, man ändrar tills den går bäst. kommer inte ihåg vilka knappar det var i det programmet men pröva med qwer dom är vanliga att höja och sänka med eller + -
börja med att få till vettiga värden på axlarna som exempel 1000rpm, 1500rpm, 2000rpm och om du kör med mapsensor kanske börja på 20kpa, 40kpa, 60kpa osv.
Lambda tabellen kan du fylla med 0,85 i hela till att börja med det duger fint åt en moppe iaf 4takt, 2takt kan jag inte.
sen en viktig detalj är att man gör en nollmarkering som är lätt att sikta på med strobben, sen antingen låser man tändningen på 0 eller skriver 0 i hela tändmappen plus alla kompenseringar och sedan ställer man trigger offset så strobben blinkar på 0 markeringen man gjort.

Om du inte har en bredbandslambda är det inte hela världen för du kan höja och sänka tills den går bäst. Ibland kan dock någon form av indikation på lambda vara bra. Höll själv på med min fiddy och kunde inte riktigt få till det. visade sig att den gick på tok för fett och jag misstolkade hur motorn gick. stoppade i en bredbandslambda och då trillade poletten ner så att säga. nu tyckte jag mest det var en kul ploj att vara ute å leka med rövdynon, har ingen moppedyno ännu. sen var jag ute och lekte och lyckades bryta av lamdbasonden, bra där bara 1000kr för en sond :hihi:

det underlättar att sätta fast moppen i en rulle när man ska knappa på datorn. enklaste kanske är att bygga av en gammal bakaxel, har faktiskt en sådan som blivit stående om du är intresserad. den har 2 rullar för var tänkt för bil från början. köper du axeln av mig bjuder jag på en liten styrbox och program till dyno.

ursäkta att jag blandar in köp å sälj här men orkar inte skicka pm.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tips & trix att lära sig mappa (moped)

Inlägg av dundersmurfen »

Det finns rätt mycket bra videos på tuben om hur man kan mappa saker, men många krånglar till det lite i onödan. haltech har mycket bra som dom förklarar på ett trevligt och bra sätt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar