Nira i7x lambda problem

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Volvo 945 b21
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jun 27, 2021 11:11 pm

Nira i7x lambda problem

Inlägg av Volvo 945 b21 »

Hej, det är så att jag har monterat ett nira i7x i min Volvo 945 med b21 botten 530 topp och hx35!

Har haft mycket problem på vägen men nu verkar det sista problemet vara att lambdan inte ger utslag i sprutet, den står på ”32.77 a/f R” hela tiden oavsett om lambdan är inkopplad eller urkopplad!
Jag har tittat så att stiften i kontaktdonet till sprutet stämmer samt kontaktdonet på både lambdasonden (bosch lsu 4.9 som nira i7x vill ha) och kontaktdonet mellan sprutet och lambdasonden, och även mätt med multimeter så att kablarna är hela och även fått ut 12v+ i kontaktdonet från sprutet (om man jordar i karossen) och 6-7v+ om man mäter i kontaktdonets jord. Lambda sonden är testad och jag vet att den fungerar för den testades ihop med en innovate Mtx-l mätare Och gav rätt värden samt blev varm (som den ska), däremot blir den inte varm när den kopplas ihop med sprutet, vad kan felet vara? Lambda utgången i sprutet är på och, korrigeringen är rätt utefter bosch hemsida med olika lambdavärden vid olika mA etc!