Fuel IAT trim tabell

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Fuel IAT trim tabell

Inlägg av BiTurbo »

Min FUEL IAT trim tabell måste justeras så den kompenserar rätt..

För nu går bilen för fett på sommaren och för snålt i kallt..
(detta kompenserar ju nu Lambdan och fuel adaption och justerar bränsle tabellen, men vill ju ha bränsletabellen fast och istället få kompenseringen rätt)

Det jag undrar är hur räknar jag fram hur mycket jag ska ändra i tabellen, för som det är nu är det knappt någon kompensering mellan 20-50°C även väldigt lite vid 60°C

Jag kör MaxxEcu Pro
Fuel IAT trim tabell
Temp = Trim
0°C = 2,7%
20°C = 0.5%
40°C = 0%
50°C = 0%
60°C = -2%
70°C = -5.6%
80°C = -6%

Jämförelse:
Tar vi högsta värdet i fuel table jag hade 27/4 så var det vid 200Kpa och 5500rpm = VE 81.8 % med intake temp ca 25-30°C
Efter att kört en dag i somras i värmen 10/7 så har fuel adaption sänkt bränsletabellen så på samma plats sänktes till VE= 69,3% intake temp låg på mellan 40-55°C
Det är ju en rejäl sänkning och nu när det blivit kallt igen så går ju bilen för snålt och fuel adaption måste höja allt igen..

Vid test körning 14/8 så hamnade samma ruta på VE= 71,4 med intake temp 37-45°C

Så känns som jag bör kopiera hela bränsletabellen från 27/4 och lägga in för att få lambdan att gå rätt nu när det är typ samma temp ute som i april.

Men hur mycket ska jag justera Fuel IAT trim tabellen?
Hur ser era tabeller ut?
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av nkro »

Det fanns ngn formel för det där när jag körde Nira. Undra hur det blir när man kör E85. Möjligt man kan hitta fungerande tabeller i ett orginalsprut. Typ trionic.
Niklas
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av BiTurbo »

Jag hittade en bild från ett annat sprut där dom hade satt in att den skulle kompensera med 5% för var 10:de grad tempen ändras.
Sen andra tabeller med bara 2% osv.

Men det finns väl någon här på forumet som har justerat sin så den fungerar bra både i kallt och varmt väder?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av mattias »

Var sitter din givare för insugstemperatur?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av BiTurbo »

Den sitter i insuget, men det är ju inte heat-soak problem utan nu handlar det om hur mycket mer bränsle som behövs om det är +10 grader ute mot om det är +30

Alltså med +15 grader ute så har jag intake temp på ca 25-30°C
Med +30 grader ute så har jag intake temp på mellan 40-55°C
Denna info är från loggar när jag test gasat på gatan dom 2 olika dagarna med fullgas från typ 70-200km/h, men tempen jag angivet är vid 5500rpm = ca 130km/h
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av mattias »

Vilket bränsle kör du?

Det är inga konstigheter att räkna ut vad du borde ha för "trim" för att fixa just dom där situationerna, men det behöver inte bli rätt i alla situationer.
Placeringen av givaren kan göra att det inte stämmer så bra på alla laster, därför har många system en tabell för att bestämma hur mycket av kylvatten-temperaturen ska spela in vid olika varv/last (mer kylvatten som bestämmer vid låg last).

Om vi ställer upp det lite så
VE 81.8 % IAT 25-30°C
VE 71,4% IAT 37-45°C
VE 69,3% IAT 40-55°C

Det handlar om rätt stor procentuell förändring kan man säga. Jag tror inte det är så här enkelt, men om du provar detta så kanske det fungerar bättre för just det fall du beskriver :
0% vid 20°C
-10% vid 40°C
-15% vid 50°C
-20% vid 60°C

Om jag vore du skulle ja skippa "fuel adaption" och bara logga och ändra. Följ parametrarna "total fueling target error" och hur mycket alla "fuel trims" påverkar beräkningen", då borde det gå att se ett mönster.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av BiTurbo »

Jag kör på E85

Ja nu efter att sätt hur mycket bränslemappen ändrats så måste jag ju få till IAT trim först.

Men fuel adaption har ju varit bra då den fixat till bränslemappen när jag kör och korrigerat så jag fått rätt mängd bränsle trots temp, men får avaktivera den nu.

Jag kör med Bosch 0280130085 lufttempgivare i insuget.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av mattias »

Du vill datalogga och se vad som påverkat att "fuel adaption" behövt anpassa mappen så mycket.

När du kör E85 är det värt tänka på att kylvattentemperaturen kan påverka hur motorn går, jag har sett 10% skillnad mellan att köra 70 och 90 grader kylvattentemperatur på rallycross-motorer. Det är inte värt köra för kall termostat med E85, det kyler förbränningen så bra och du vill helst koka ur det ur oljan som gärna följer kylvatten-temperaturen.

Du har en bra och snabb givare, men jag hade alla dagar placerat den i tryckrör efter intercooler före spjällhuset. Gärna om du har en dump-ventil före spjällhuset att givaren sitter före dump-ventilen också så det hela tiden susar förbi luft där även på låg last när dumpen är öppen. Då har man en väldigt snabb temperatur-uppdatering på luften som åker in i motorn.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av super7 »

BiTurbo skrev: tor sep 02, 2021 7:50 amDenna info är från loggar när jag test gasat på gatan dom 2 olika dagarna med fullgas från typ 70-200km/h, men tempen jag angivet är vid 5500rpm = ca 130km/h
Hur långa är loggarna då, bara ett gäng fullgas repor eller?

Går det att få loggen att visas typ så här fast med dom dom loggade värden du är ute efter?
Skärmklipp 2021-09-02 14.08.47.png
Skärmklipp 2021-09-02 14.08.47.png (174.29 KiB) Visad 1501 gånger
Annan vy på loggen
Skärmklipp 2021-09-02 14.31.22.png
Skärmklipp 2021-09-02 14.31.22.png (268.96 KiB) Visad 1501 gånger
Loggen är från en Rallybil sträckan var nästan 3 mil.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av BiTurbo »

Ja det går att visa vad jag vill och hur jag vill i loggen, men dessa jag nämner så sparade jag inte ner hela loggen som kanske är 1-2 timmar utan sparade bara små snuttar efter varje "repa" så dom är bara typ 2-5 minuter för varje.
Så värdena är då tagna från dom alla så därför jag skrivit 40-55°C, så det varierade då mellan loggarna den dagen beroende på hur mycket jag kylde ned IC osv. med lugn körning i mellan varje fullgas repa.
Men fuel adaption jobbar ju hela tiden och skillnaden då på bränslemappen som blivit är efter den dagens körningar som jag nu jämfört.

Angående vatten temp så har jag normal termostat och jämför jag dessa värden så:
27/4 runt 85°C i 150km/h som steg till strax över 90 vid stillastående.
10/7 runt 89°C i 150km/h som steg till som mest 93.5 stillastående sen kyler fläktarna ner motor igen.

Och i loggen visar CLT trim på 0% på dessa körningar.

Och mina dumpventiler sitter direkt på kompressor huset så det blir ingen dumpning och frisk luft i tryckröret innan spjället.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av super7 »

BiTurbo skrev: tor sep 02, 2021 7:50 am hur mycket mer bränsle som behövs om det är +10 grader ute mot om det är +30

Alltså med +15 grader ute så har jag intake temp på ca 25-30°C
Med +30 grader ute så har jag intake temp på mellan 40-55°C
Default värdena i Motec
Skärmklipp 2021-09-03 17.20.29 (002).png
Skärmklipp 2021-09-03 17.20.29 (002).png (46.29 KiB) Visad 1447 gånger



Sen känns det lite som att du jämför äpplen och päron.... det är ju tempen på luften som åker in i motor är intressant,
inte ute luften som först värms upp av turbon för att sedan kylas ned av intercolern
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av BiTurbo »

Äpplen och Päron, tror du läser fel då??
Det är ju tempen in i motorn jag skrivit samt ute tempen:
Alltså med +15 grader ute så har jag intake temp på ca 25-30°C
Med +30 grader ute så har jag intake temp på mellan 40-55°C

intake temp = tempen i insuget.
Ute temp för att visa att i april var det kallt (som det är idag), och i juli var en varm sommardag.


Men ser att ditt exempel bara har 2% skillnad för varje 10 grader och det blir ju för lite för min motor.
Så ska testa med 3-5%
Kommer ladda in min bränslemapp från i april och justera IAT trim tabellen så här till en början för test:
-40 = 20%
-20 = 15%
0°C = 10%
20°C = 5%
40°C = 0%
50°C = -3%
60°C = -6%
70°C = -9%
80°C = -12%
90°C = -15%
100 = -18%

Sen e frågan om man ska ha två olika rader beroende av MAP så under 100kPa har en annan kompensering?
Men börjar med samma nu för test.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av super7 »

Jag tor inte att du skall blanda in ute tempen i det hela, det är ju bara insugs tempen som är intressant och det är ju en massa annat som styr den.
Loggen nedan är från en Mitsubishi Evo6:a som lyckade tas sig i mål som 4:a i klassen på en Sm tävling med trasig topp packning.....gick lite varmt på slutet av tävlingen :roll:
Lägg märke hur insugstempen varierar med farten
Loggfil.png
Loggfil.png (305.3 KiB) Visad 1413 gånger
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av BiTurbo »

När jag körde på Gotland Ring i maj så under ett pass så varierade insugstempen mellan 30-50 grader.

Men gjorde en provtur igår och det var inte lätt att testa för problemet är ju att så fort du stannar för att kolla loggen så stiger tempen under motorhuven så sen när du kör iväg igen så kan du ha en insugstemp på uppåt 70grader så då behöver man köra en bit för att kyla ner allt igen och jag har ingen bra lång väg här för detta speciellt inte med låg trafik osv.

Och "Total Fueling Target Error" kan variera mellan +15 till -30 och en orsak är att nu har jag ju ingen bränslemapp som är perfekt för dagens väder, Så jag måste ju köra med fuel adaption och korrigera mappen först, men om då samtidigt IAT trim är fel så blir det svårt att få till allt så här på gatan med varierande temp...
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av super7 »

BiTurbo skrev: sön sep 05, 2021 8:57 am När jag körde på Gotland Ring i maj så under ett pass så varierade insugstempen mellan 30-50 grader.
Hur långt var det passet? Jag tycket att det är lite stor variantion, om det nu är race tempo hela tiden.

Har tittat igenom loggarna från Mitzun både sommar och vinter tävlingar och dom längsta sträckorna är ca 10-15 minter
och det har varit som mest 10-12 grader mellan min och max temp.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar