Fuel IAT trim tabell

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av nkro »

Den tabellen är väll för att kompensera bränslet mot hur bränslet reagerar på temperatur avvikelse tex kondensering. Motec etc har en tabell som gör detta jobb på bensin. Finns det en liknande för E85 eller ska jag leta rätt på ngt? Sen kan man använda tabellen för extra kylning om du nu vill kyla med bränsle. Givare bör kanske sitta i plenumet.
Niklas
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av BiTurbo »

super7 skrev: sön sep 05, 2021 8:15 pm
BiTurbo skrev: sön sep 05, 2021 8:57 am När jag körde på Gotland Ring i maj så under ett pass så varierade insugstempen mellan 30-50 grader.
Hur långt var det passet? Jag tycket att det är lite stor variantion, om det nu är race tempo hela tiden.

Har tittat igenom loggarna från Mitzun både sommar och vinter tävlingar och dom längsta sträckorna är ca 10-15 minter
och det har varit som mest 10-12 grader mellan min och max temp.
Nu kör ju inte jag någon tävling utan det är typ "allmänhetens körning" så ena stunden fullgas och jagar eller blir jagad sen kanske hamna bakom någon bil och ligger på halvgas tills det finns ställe att köra om på och sen järnet igen eller ligger några varv bakom någon kompis i långsammare bil och jag kör då på lågt varv på hög växel och lågt laddtryck, osv.
Så under ett normalt varv så varierar det mellan 5 till 10 grader.

Men det kan ju då bli skillnader på 20 grader under ett pass med denna varierande körning.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av Kadett4wd »

Nånting jag noterade då jag mappade e85 för nåt år sen, det var att över ~78 grader motortemp så fick jag faktiskt börja feta på den lite igen.
Nån annan som sett fenomenet?

Antar det har att göra med då alkohol börjar koka, hembrännaren bör känna igen sig, 78,37grader ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av nkro »

Försökte hitta ngt i trionic grejerna som finns. Det är rätt mkt mappar. Hittade inget för insugstempen.
Dom har olika mappar för motortemperaturen bensin/e85. Tittar man där ser man kanske motortemp fenomenet.

Sen kom jag på att vi kompenserar inte för luften utan motorn som ändrar VE.
Kompenseringen bör vara rätt lika mot tex motec. Om man nu inte vill tex kyla med bränsle när tempen stiger.

Det kanske är ngn annan tabell som inte gör sitt jobb.
Niklas
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av BiTurbo »

En undran till Mattias, super7 mfl.
Kör ni med samma Fuel IAT trim tabell på alla motorer ni mappat?
Eller hur mycket brukar ni få justera tabellen för olika motorer?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av mattias »

För att göra ett bra jobb går det inte bara att köra den i dynon och sen är det klart. Man måste helst få ha bilen och kallstarta och köra med året runt (eller åtminstone med de variationer som en hel säsong då bilen används har). När jag kör i dynon ser jag hur den reagerar på det jag gör och lägger bara in en bra gissning och rör ofta inte standard-tabellerna i styrsystemet om de redan är hyfsat korrekta.
Det beror som sagt på bränsle, termostat, typ av insug (Chev V8 jämfört med separat port på en rak 4 cyl), placering av givaren (som kan kräva kompensering i vissa situationer pga den ljuger), listan kan göras längre om man är riktigt noga.

De flesta har ingen aning och är inte så noga eller förstår problemet, och kör mest på sommaren. Jag kan försöka förklara för kunden med 9/10 förstår inte vad jag babblar om. Det är inte lätt.

Försök isolera vilka parametrar som styr det här hårdast, datalogga och analysera, så kommer du nog framåt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av whilliam »

Viktigast är nog att man får till motorns vattentemp och kompenseringar gentemot den - när den funkar riktigt bra så är det nog enklare att kika på kompensering mot insugsluften.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av super7 »

BiTurbo skrev: lör sep 04, 2021 8:51 amMen ser att ditt exempel bara har 2% skillnad för varje 10 grader och det blir ju för lite för min motor.
Så ska testa med 3-5%
Kommer ladda in min bränslemapp från i april och justera IAT trim tabellen så här till en början för test:
-40 = 20%
-20 = 15%
0°C = 10%
20°C = 5%
40°C = 0%
50°C = -3%
60°C = -6%
70°C = -9%
80°C = -12%
90°C = -15%
100 = -18%
Sen är alla kompenserings mappar ganska så grova i inställningarna i default värdena, men det är ju bara att ändra till dom värden som relevanta för bilen och dess användnings område.

Tex så här ser det ut på min Se7en.
Skärmklipp 2021-09-12 17.59.31.png
Skärmklipp 2021-09-12 17.59.31.png (40.4 KiB) Visad 1390 gånger
Skulle nog kunna ta bort -15 då jag nog aldrig skulle försöka starta den när det är så kallt ute, men däremot så har jag sett i loggen vid några av cruisingarna så har insugstempen varit uppe på 55 grader.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av JE Jr »

Hur funkar styrsystemet, linjärinterpolerar det mellan stöttepunkterna på X-axeln och om tempen understiger understa värdet på x-axeln så används kompenseringen för -15degC eller? Kan du ändra X axeln så sätt lägsta värdet på tex -30degC istället och skriv '10' där så blir det linjärt och så kan du ju flytta bort en bunt värden högre upp om du behöver, för kompenseringen ser väldigt linjär ut. En gissning uppåt på linjär kompensering blir nog bättre än inget så skriv högsta värdet på X-axeln till typ 80 istället och sätt nåt schyast värde där.
Mvh
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av BiTurbo »

Ja på MaxxEcu behöver man inte skiva in vid varje gradtal utan du kan ha hopp på 10-20 grader.
Så 10 grader mellan varje värde räcker och då på super7 tabellen så blir det ju då 2% för var 10:de grad.

Men jag vill dock inte börja om med tabellen helt och skriva tex 0 vid 0 grader för då måste jag ju göra om bränslemappen totalt.
Utan nu är ju lättast att utgå från värdet vid kanske +40 där det nu är 0 och sedan försöka få till tempen över och under.

Men en annan fråga, har någon märkt att det kan behövas olika kompenseringar beroende på över/under tryck osv.?
För det IAT trim tabell jag kört med så var det 2 rader, så en rad för tryck under 100 kPa och en för över 200 kPa och då skiljer det i tabellerna vid insugstemperaturer över +90°C , så vid 200kPa kommer den ge mer bränsle än under 100kPa om insugstempen är över +90
Nu har jag visserligen aldrig varit uppe i den tempen vad jag vet.
Men det kanske har med det att alkoholen kokar som Kadett skrev om och att det då behövs mera soppa vid laddtryck?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Fuel IAT trim tabell

Inlägg av whilliam »

Kokpunkten ökar vid ökat tryck.
Skriv svar