Volvo 240 Turbo Bygge B200 HX35

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
MrValskog
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor aug 26, 2021 6:02 pm
Ort: Valskog

Volvo 240 Turbo Bygge B200 HX35

Inlägg av MrValskog »

Tjena!
Jag håller på plockar ihop lite grejer som jag haft legat och skräpat i åratal och skulle nog behöva en del tips och Trix då jag inte riktigt har koll på vad jag görBild, det är alltså en b230F med "USA" tändning från början som fått en helsmidd b200ET som jag hängt dit en hxw35 på med 2.5"IC och (stor som satan) och jag har börjat klura på insuget och elen, kan jag köra med USA tändningen? Eller är det bara att hiva och byta till något LH2.? Så jag får dit 3" luftmassemätare? Och eventuellt maxxECU styrning? Spridare/fuelrail? Har inte riktigt koll på el/tändningsbiten vad bör jag ha? För att kunna använda bilen, den ska mest gå som lek/drift is och banbil.

Effektmål har jag inget speciellt, bara att få den å gå hyfsat så kanske de blir och optimera grejerna vart eftersom?

Och insuget, kan jag köra med F suget eller är det plenum och stort gasspjäll som gäller också?


All hjälp uppskattas som tusan !Bild

Ber om ursäkt om jag är i fel kategori och skriver, det är mitt första inlägg så får väl radera eller flytta om det inte stämmer mvh TobbeBildBildBildBildBild

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk


Senast redigerad av MrValskog den sön sep 05, 2021 2:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
De måste ju gå å börna mä de här å ! :hey:
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: Volvo 240 Turbo Bygge B200 HX35

Inlägg av WTB »

Hej du kanske skulle starta en projekttråd här på sävar för att lättare få hjälp,Nåja mina 5 cent är koppla bort den interna wastegaten då den är för liten och plugga den samt skaffa en extern,Skaffa ett "riktigt" sprut om budgeten tillåter det då fler är kunniga jämfört med lh2,4, F insuget är väl inget vidunder i flöde men de duger ju till en början,Står inget om drivlina bakom motorn men koppling är ju A & O så de inte slirar samt att inte lådan rasar vid första gaspådrag hehe :)
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Volvo 240 Turbo Bygge B200 HX35

Inlägg av dsimila »

Ta svänghjul och svänghjulsgivare från b230f motorn, eller så kör du med hall-givaren som du kanske har i fördelaren. Sen är det bara att skaffa ett sprut, större spridare och kanske större bränslepump och koppla ihop allt. Luftmassamätare används inte.
Användarvisningsbild
MrValskog
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor aug 26, 2021 6:02 pm
Ort: Valskog

Re: Volvo 240 Turbo Bygge B200 HX35

Inlägg av MrValskog »

Tack för Infon hörrni, men projektet stannade av där nånstans och såldes.. vilket jag nu ångrar haha, men nu står nytt projekt i garaget, en 944 som ska få sig en uppfräschning så blir nog en projekt tråd om den istället !
De måste ju gå å börna mä de här å ! :hey:
Skriv svar