E10 stökiometriskt förhållande

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

E10 stökiometriskt förhållande

Inlägg av Kent Holmgren »

Hej.

Som rubriken lyder vad det stökiometriska förhållandet för e10 bensin?

Och i maxxecu ska jag välja gasoline 14,7 eller göra en custom inställning med rätt afr för e10.

Kent
För lite tid
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Inlägg av The »

Lambda 1.0 = 14.7 Bensin = 14.1 E10,
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Inlägg av Allx »

Blir det någon skillnad på spridartider när man ändrar denna parameter? Kan tänka mig att denna funktion jämnar ut VE-tabell och andra corrections men också att det inte är jättekritiskt att använda rätt inställning för bränslet man kör med.
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Inlägg av Kent Holmgren »

Tänker mest att lambda värdet ska visa rätt för det bränslet man kör med.

Kent
För lite tid
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Inlägg av Thunderbo1t »

Lambda värdet kommer alltid visa rätt oavsett bränsle, men AFR fungerar inte så.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Inlägg av Jens Gustavsson »

kör lamda rakt av bara. då man börjar krångla till saker med afr värden hit och dit är det lätt att göra fel.

lamda 1 är alltid stökiometriskt förhålande på alla bränslen.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Inlägg av JoBy »

I MaxxEcu som exempel anger man motorstorlek, spridastorlek och bränslets AFR som grunddata. Om bränslet inte finns i listan kan man ange ett eget AFR-värde.

Det finns en VE-tablell som beskriver hur motorn andas.
Det finns en Target Lambda tabell och det är denna som man styr bränslemängden med.

I beräkningen används motorstorlek samt Aktuellt VE för att beräkna luftmängd. Target Lambda ger då önskad bränslemängd. Med bränslets AFR samt spridarstorlek beräknas öppningstid.

Om inmatat data är rätt så kommer uppmätt lambda att stämma med target lambda. Om det inte stämmer så är VE-tabellen som ska justeras.

Det funkar iofs även om man har angivit fel AFR, fel motorvolym eller fel spridarstorlek. Konskvensen blir en VE-tabell med andra värden som kompenserar detta. Om man matar in rätt grunddata är det enkelt om man senare ändrar något, som att byta spridare eller tanka annat bränsle. Kompletterar man med en etanolsensor kan man bygga vidare med flexifuel-funktion. Har man tunat mot rätt AFR grunddata tidigare blir det rätt även med etanolsensorn.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Inlägg av Daniel-635 »

Väl formulerat JoBy !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Inlägg av sylta nr1 »

Är då det korta svaret att: ja, gå in och ändra till E10?
(lite trög) :lol:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Inlägg av BiTurbo »

Kör du med en gammal MaxxEcu MTune ?
För i senaste så finns en massa att välja:
Gasoline
E10
E75
E85
E100
Metanol osv.

Så ladda hem senaste versionen och välj E10 så är det klart..
stökiometriska förhållandet står även redan i Mtune bredvid det du väljer.
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: E10 stökiometriskt förhållande

Inlägg av Kent Holmgren »

Såg några veckor efter jag frågade att e10 fanns i senaste uppdateringen.
Så problemet löst.

Tackar för alla svar.

Kent
För lite tid
Skriv svar