V12 vevparti, på ett berg?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av jompazx »

Hej,

Va ute och promenerade på några i berg i närheten av där jag bor, och när jag kom över ett krön så såg jag nått som gjorde mig ganska förvånad. Det låg ett komplett vevparti från nån V12a mitt på en bergsknalle, den såg ut att ha legat där lääänge. samt fragment från en av vipparmsbryggan med lagerytor för kamaxel. Vevstakarna var av gaffelmodell, en del av fodren sitter kvar på vissa kolvar. Den är riktigt stor, ska gå tillbaks nån dag med skjutmått och se om jag kan lyckas mäta upp den. Då kanske man kan luska ut var den kommer ifrån. Värt att nämna är att detta skogs/bergsområde ligger i direkt anslutning till en militärt skjutfält (som inte har varit i bruk på drygt 10år) och måste vara en efterlämning efter dom. Men det sjuka är att hur fan har dom fått dit den? man måste ju nästa klättra för att komma upp dit, och den väger nog minst 200kg. De har också övat flyganfall i närheten på skrotbåt som ligger ute i vassen, så kanske att dom släppt den från ett flygplan? dock inga sprickor i berget vad man kunde se. Jag tänkte också om det vore så att det är rester efter en akut reparation av nån pansarvagn, dock fattar jag inte hur man får upp en pansarvagn dit. Min nuvarande hypotes till hur och varför den kom dit är att militärerna har haft nån övning i att få upp något tungt och otympligt på ett jobbigt ställe, och otymplig var den nog innan den hade rostat ihop, tunga jäkla kolvar och stakar som slänger kring alla möjliga axlar.

Den kommer förmodligen från något militärfordon(pansarvagn eller dyl) så om nån vet mycket om sånt och kan identifiera ursprunget, ska gå tillbaka och mäta nu under påsk helgen. så åter kommer med mått.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av jompazx »

Var där och mätte idag. fick 135 mm kolv diameter och ca 150 mm slaglängd(uppskattat med skjutmått). och jag har kunnat dra en slutsats om vad det är för motor. Det kan vara en Rolls-Royce Meteor mk 4B motor på 650 hästar och 27 liter. Detta baserar jag på dels att den motorn har suttit i en svensk pansarvagn "Centurion" , dock är den lite gammal tror jag för den är från 60-talet vet inte riktigt hur länge detta skjutfält har var i bruk men de kanske sen 70-80-talet? de slutade bruka det nån gång när jag var i 7-års åldern ca 2007 men veven kan ju legat där längre. man kanske hade kvar gamla pansarvagnar för lumpen längre än det riktiga försvaret. Måtten stämde också bra 137 mm borr(vet ej kolvspel kanske är rätt stort med så stora kolvar och de har väl krumt med tiden) och slag 152.4 mm vilket är väldigt nära min uppskattning. Denna motorn är också en bensinare och jag tycker kolvarna ser ut som bensinkolvar. Främst för första ringen sitter väldigt högt upp i jämföresle med några penta dieslars kolvar som ligger på en tipp i närheten. Har också konstaterat att dom släppt vevpartiet från en flygplan, som man ser på bilderna är vevaxeln otroligt krokig(syns ju på bilderna) och jag såg idag att den är kraftigt skadad i bakändan där svänghjulet eller dylikt ska sitta, det syns att den dunsat i backen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Meteor#

https://sv.wikipedia.org/wiki/Centurion_(stridsvagn)
mvh! Jonathan Hall
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av TVR »

Centurion är från 40-talet men tillverkades nog in på 60-talet. Svenska armén använde dem ända till 90-talet.
Skjutfältet vid Björlanda kan nog funnits sen kriget om inte ännu längre. Men det är en spekulation från min sida.

Vraket du nämner är HMS Kullen, en minsvepare som enligt uppgift legat där sen någon gång på 70-talet.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av jompazx »

TVR skrev:Centurion är från 40-talet men tillverkades nog in på 60-talet. Svenska armén använde dem ända till 90-talet.
Skjutfältet vid Björlanda kan nog funnits sen kriget om inte ännu längre. Men det är en spekulation från min sida.

Vraket du nämner är HMS Kullen, en minsvepare som enligt uppgift legat där sen någon gång på 70-talet.
Shit! nån vet ju nått om allt här, Jo jag vet att det finns ett par bunkrar som riktigt gamla(baserat på det står skrivet i betongen) om du är bekant med området vill jag minnas en bunker på den norra udden om Åle-viken som är riktigt gammal den är inte bara betong utan det är sten ingjutet i den som en mur (kamouflage?) och en liten bunker uppe på berget ovan HMS Kullen som verkar gammal samt en åt andra inne skogen finns också en som verkar gammal vid en stålgrind och gärdesgård. men tänkte om sånt kanske bara va i beredskap. Riktigt kul att få lite info om "skrotbåten". hitta denna https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Kullen_(64) det bekräftar att det är en minsvepare. Synd att det typ bara är halva båten kvar 2x1600hk ångturbiner hade ju vart coolt att se, elda man kol då för driva dess turbiner då eller? nu ligger det bara nån halvstor 6a där som jag tror bara drivit generatorer eller länspump(vet ej mycket om båtar).
mvh! Jonathan Hall
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av TVR »

Har inte kollat på bunkrarna men får nog ta och göra det någon gång.

Det finns en del sidor där båten diskuteras om man googlar lite. Minns inte vilken sida det fanns mest på, kan faktiskt ha varit på Flashbacks UE-avdelning den diskuterades.
Om inte ångpannan eldades kol så bör det väl ha varit med olja, typ diesel. Det borde iofs kanske ha varit smidigast att oljeelda den, går ganska snabbt att bunkra och bränslet funkar till många olika motorer vilket borde tilltala militären
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av mattias »

Coola motorer, samma som de jag och Jonas arbetade på i Sverige S-1 (båten)
https://youtu.be/R0jHpIUOrX4
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av jompazx »

mattias skrev:Coola motorer, samma som de jag och Jonas arbetade på i Sverige S-1 (båten)
https://youtu.be/R0jHpIUOrX4
juste, den båten har jag sett. är det samma motor alltså? Coolt! då vet du vart det finns gratis reservdelar!
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av mattias »

Exakt samma motor, dom kommer från Centurion när försvaret sålde ut alla sina motorer. Dom börjar kosta lite när man hittar dom.
Den här veven lär man ju bara behöva polera lite så har man en i reserv :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av TVR »

Stötte av en händelse på en tråd på ett annat forum där ett haveri med en De Havilland Mosquito J30 omnämns. Planet havererade 14/6 1952 på skjutfältet i Björlanda. En person omkom tyvärr.
För de som inte vet så är DH Mosquito försedda med två Rolls Royce Merlin motorer, mycket närbesläktade med RR Meteor som nämnts tidigare i tråden. Undrar om vevpartiet du hittat kan vara rester från detta plan. Känns lite konstigt att man inte tog reda på resterna men vem vet.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av jompazx »

TVR skrev:Stötte av en händelse på en tråd på ett annat forum där ett haveri med en De Havilland Mosquito J30 omnämns. Planet havererade 14/6 1952 på skjutfältet i Björlanda. En person omkom tyvärr.
För de som inte vet så är DH Mosquito försedda med två Rolls Royce Merlin motorer, mycket närbesläktade med RR Meteor som nämnts tidigare i tråden. Undrar om vevpartiet du hittat kan vara rester från detta plan. Känns lite konstigt att man inte tog reda på resterna men vem vet.
Okej det var intressant, har du en länk till den tråden på det forumet? Det är inte omöjligt att det kommer därifrån då, men man kan ju undra vart resten av motorblocket är? har inte sätt något mer har varit där ett par gånger till och har varit mycket i området i alla år.
mvh! Jonathan Hall
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av TVR »

Det står egentligen inte så mycket alls:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... nda#p28100

Var på udden ligger vevpartiet, på ett ungefär. Du kan skicka PM om du inte vill röja platsen offentligt.

Uppenbarligen har även en J11 Falco totalhavererat där 1943 samt även en J29 Tunnan 1954. Dock verkar det kanske ha varit med landning i vattnet.
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... nda#p32391
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... nda#p30683
lars sundin
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön mar 21, 2021 8:08 pm

Re: V12 vevparti, på ett berg?

Inlägg av lars sundin »

Motordelarna uppe på berget på nordvästra Hisingen härstammar från ett haveri med en J 30 Mosquito nattjaktplan (från F 1 i Västerås) som störtade våldsamt där 1952. Föraren dödades.

Mosquiton hade två Rolls-Royce Merlin-motorer av typ Merlin.

Se https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... 728#p57728
Skriv svar