Va ute och promenerade på några i berg i närheten av där jag bor, och när jag kom över ett krön så såg jag nått som gjorde mig ganska förvånad. Det låg ett komplett vevparti från nån V12a mitt på en bergsknalle, den såg ut att ha legat där lääänge. samt fragment från en av vipparmsbryggan med lagerytor för kamaxel. Vevstakarna var av gaffelmodell, en del av fodren sitter kvar på vissa kolvar. Den är riktigt stor, ska gå tillbaks nån dag med skjutmått och se om jag kan lyckas mäta upp den. Då kanske man kan luska ut var den kommer ifrån. Värt att nämna är att detta skogs/bergsområde ligger i direkt anslutning till en militärt skjutfält (som inte har varit i bruk på drygt 10år) och måste vara en efterlämning efter dom. Men det sjuka är att hur fan har dom fått dit den? man måste ju nästa klättra för att komma upp dit, och den väger nog minst 200kg. De har också övat flyganfall i närheten på skrotbåt som ligger ute i vassen, så kanske att dom släppt den från ett flygplan? dock inga sprickor i berget vad man kunde se. Jag tänkte också om det vore så att det är rester efter en akut reparation av nån pansarvagn, dock fattar jag inte hur man får upp en pansarvagn dit. Min nuvarande hypotes till hur och varför den kom dit är att militärerna har haft nån övning i att få upp något tungt och otympligt på ett jobbigt ställe, och otymplig var den nog innan den hade rostat ihop, tunga jäkla kolvar och stakar som slänger kring alla möjliga axlar.
Den kommer förmodligen från något militärfordon(pansarvagn eller dyl) så om nån vet mycket om sånt och kan identifiera ursprunget, ska gå tillbaka och mäta nu under påsk helgen. så åter kommer med mått.