Torque is the wrong term.

Tjata om vad som helst .
ROD02b
För mycket laddtryck
Inlägg: 472
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Torque is the wrong term.

Inlägg av ROD02b »

https://www.youtube.com/watch?v=1o93Myy2CP0
Real Small Block Chevy Power! 4:37

Har jag hittat nån som pratar mitt språk. Hästar på låga varv, istället för att benämna det som vrid. Jag vill bara veta pållar och rpm. Vridet kan jag räkna fram OM jag vill...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10069
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av Kadett4wd »

Det är ju faktiskt tvärtom..
Hästarna räknar man fram av vridmoment mot varvtal.
Vridet säger så mycket mer om hur motorn jobbar eftersom det är en direkt produkt av motorns effektivitet(VE) och blir slarvigt uttryckt ett fotavtryck av VE.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ROD02b
För mycket laddtryck
Inlägg: 472
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av ROD02b »

Som jag ser det. Två sätt att beskriva samma sak. Så varför vrid på låga varv, och pållar på höga? Jag har vant mig vid pållar. Om jag vant mig med vrid fån start så kanske det hade funkat med. Över hela skalan. Sen har pållar tids delen inbyggt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10069
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av Kadett4wd »

Dags att vänja om, just på grund av speglingen mot motorns effektivitet.

Kan om man vill slarva lite även se var friktionen i maskin börjar överkomma maskins fyllnadsgrad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ROD02b
För mycket laddtryck
Inlägg: 472
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av ROD02b »

Syns inte det på hkr vs rpm? Matte formeln är konstant. Det spelar ingen roll vilken man väljer. Av hkr eller vrid. Och hur många relaterar till en laglig moppe i vrid? För mig började det där 1hkr. Sen fortsatte det.

Om du trimmar dina 2t för max vrid. Hur snabba blir de då?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10069
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av Kadett4wd »

Det är ju faktiskt just det jag gör.
Jag sätter exempelvis upp cvt´n för att växla vid maxvrid, när det växlat klart får det dra mot toppeffekt.

Där du har max vrid har du max förmåga vrida av en drivaxel(inte chocka av den, utan vriiiida)

Och du skulle se vridkurvan i min yamma, lååångt fint register med 68nm+ peak.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ROD02b
För mycket laddtryck
Inlägg: 472
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av ROD02b »

Hur många hkr mindre har du vid max vrid, vs max hkr?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1055
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av hauge »

Det går inte att svara på. det beror helt på moment/effektkurvan.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1519
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av whilliam »

ROD02b och Kadett4wd verkar ha en konversation och nog borde det då gå att ge ett svar på frågan?

"Torque is the wrong term" kan jag inte hålla med om...... Vilket maxvrid en motor har berättar en hel del om effektiviteten på den (om man samtidigt får veta dess slagvolym) En motor fungerar med hjälp av tryck (i cylindern) och då blir det vridmoment som ligger närmast till hands för att göra en bedömning, skulle man enbart få veta "effekten på låga varvtal" så blir det en krångligare räkneoperation för att förstå hur effektivt den arbetar.

Självklart är det "tycke och smak" inblandat och den som hellre bara pratar effekt och vänjer sig vid det gör ju inget direkt "fel"
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10069
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av Kadett4wd »

ROD02b skrev: fre jul 09, 2021 11:21 pm Hur många hkr mindre har du vid max vrid, vs max hkr?
Det måste jag kolla bromspapperet för att svara på.
Men vridpeaken ligger inte så långt ifrån effektpeaken iaf.(spetsig karaktär, som alla hårt trimmade maskiner)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ROD02b
För mycket laddtryck
Inlägg: 472
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av ROD02b »

https://www.youtube.com/watch?v=HGSH1Jc0D6E

Varför bry sig om vridet? Det syns tydligt vad som skiljer i hp, tex vid 3500RPM.

Svara delvis på min önskan. 5L TPI vs trimmad B20 med samma toppeffekt. Och även en gammaldags sug diesel med samma toppeffekt. Får nog bli lastbilsmotor. Hur mycket hp har denna diesel vid 2500RPM(fick sänka då dieslar inte varvar)?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1519
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av whilliam »

För den som är måttligt intresserad av motorer eller att försöka jämföra och analysera hur effektivt de jobbar, så kan jag hålla med om att det blir enklare att "bara snacka hästar".

Vill man däremot få ett snabbt "kvitto" på hur bra en viss 2-litersmotor (bara exempel) står sig mot andra 2-liters, ja då är det bra att få veta vrid också (så att man slipper sätta sig o räkna det första man gör)

I denna fråga är det lite upp till var och en att tycka lite som man vill
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10069
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av Kadett4wd »

Precis, Torque är aldrig fel term, och inte hästkrafter heller.
Hästkrafter är bra att skryta kuklängder med.
Vridmoment är bra att analysera kuklängder med

=)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1738
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av Pacman »

Kadett4wd skrev: ons sep 08, 2021 11:51 am Precis, Torque är aldrig fel term, och inte hästkrafter heller.
Hästkrafter är bra att skryta kuklängder med.
Vridmoment är bra att analysera kuklängder med

=)
Hästkrafter är längden.
Vridmoment är diameter (hur grov den är)!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10069
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Torque is the wrong term.

Inlägg av Kadett4wd »

Ja nåt sånt ;)

Att pressa in den grova kräver kraft =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar