var kommer alla pengar ifrån?

Tjata om vad som helst .
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av Patrik H »

Ja och en kompis pratade lite och funderade på hur kan alla personer , banker, och länder bara låna mer pengar hela tiden?
Googlade och hittade den här intressanta tråden


http://blogg.passagen.se/oscarwolf/entr ... r_ur_intet" onclick="window.open(this.href);return false;

En liten del av tråden , läs mer i länken ovan


Har du någonsin funderat över vart pengarna som banker lånar ut kommer ifrån?

Själv har jag alltid trott, likt de flesta människor troligen tror, att pengarna är de pengar vi sätter in på våra sparkonton. Sedan för några år sedan fick jag insikt i vad som kallas "the fractional banking system" där man talar om en utlåningsgrad på 9:1 i förhållande till det egna kapitalet. Det innebär att för varje tusenlapp en bank har på kontot så kan de låna ut 9000:-. Detta sätt att låna ut pengar har genom historien varit olagligt och betraktats som en form av synd. (Leta reda på årtal) Under 1900-talet legaliserades detta system dock, först i en 2:1 ratio för att sedan utvecklas till det numera standard 9:1 systemet.
Genom användning av olika avancerade ekonomiska verktyg och luckor i regleringarna så är det dock inte ovanligt att se banker med en belåningsgrad på mellan 30:1 - 40:1. Detta är en av de främsta orsakerna till att de finansiella jättarna i USA, investmentbankerna, nyligen föll som korthus när deras belåningsgrad visade sig ohållbar.

Säga vad man vill om det systemet som vi förstått det och de risker som medföljer men jag är förundrad över en mycket mer fundamental fråga; Vart kommer pengarna från?

Låt den frågan sjunka in. Vart kommer pengarna från?

Läs fortsättningen här nedan, var kommer pengarna ifrån?

http://blogg.passagen.se/oscarwolf/entr ... r_ur_intet" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Patrik H den tis nov 08, 2011 8:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av JohanK »

Sevärda filmer rörande ämnet:

http://www.youtube.com/watch?v=UvYW1h7u-DY" onclick="window.open(this.href);return false;

Och VD.n försöker förklara varför banken tjänar feta stålar medans vi hederliga arbetare istället går back.
http://www.youtube.com/watch?v=iqKJkfPbzUQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av Patrik H »

jo rättvisan kan ju alltid diskuteras .

men det ja funderar på och som skrämmer MIG ännu mer , är ju hållbarheten i finansiellt system där bankerna kan skapa pengar så lätt för egna syften .
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av Daniel-635 »

Det ÄR skrämmande, och ju mer man förstår av systemet desto mer obegripligt och instabilt verkar det.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av Deztallica »

Det är ett vidrigt system. Och mer och mer värdelösa blir dom, nu går det ju inte ens att hantera kontanter på bankkontor.

Kanske lika bra att vara lyckligt ovetande?
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av Patrik H »

Jo det är verkligen skrämmande .

Ja läste en artikel i Ny Teknik om robothandeln på börsen.
Med hjälp av datorer kunde man på 4/100 sek göra enorma affärer.

0,01 sek lägga upp en köporder, 0,02sek köpa enorma mängder aktier, 0,03 sek lägga ut en sälj order, 0,04 sek senare har man sålt hela innehavet och tjänat FEM MILJONER KRONOR.

antagligen så köper man för miljarder och på den hundradelen mellan köpet och sälj ordern så har kursen stigit enormt på grund av det jättestora köpet man gjorde några hundra delar tidigare. :roll:

Och sen så undrar man varför börsen är så orolig och svänger så mkt :doh: :doh:

som vanlig verkstads arbetare så fattar man ju inte så mkt av sånt här men en sak förstår man ju, det lär inte hålla i längden :(
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av bonden »

Finns fler varianter på datorköp. En utnyttjar tidsfördröjningen på uppdateringar av aktiekurser, på t.ex. två olika börser.
Om priset t.ex. sjunker på en råvara eller en aktie, så köper datorn fort som fan och säljer sedan någon hundradels sekund senare på en annan börs som inte hunnit få reda på prissänkningen ännu.
Borde klassas som bedrägeri.
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av Lappen »

En annan tanke i dessa "nordea-tider".

Företagskunder brukar i regel behandlas som kungar medan vi vanliga dödliga mest skall vara glada att banken vill ta i en med tång. I själva verket så står vi vanliga dödliga för min 80% av bankens inkomster.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av fugazi »

var kommer alla pengar ifrån?
Jag anser att frågan är felställd eller helt orelevant!
Det finns inga pengar (på banken), så dom behöver inte komma nånstansifrån...
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av Patrik H »

Du skrev: Det finns inga pengar (på banken), så dom behöver inte komma nånstansifrån...

Nej det är ju precis det som är svaret det finns inga pengar ändå kommer det nya , det är det som bloggen går ut på :?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av fugazi »

Jag skulle behöva lite av dom där pengarna som inte finns...
Jagmenar... dom finns ju varken på banken, eller hos mig.... så det borde ju inte va så svårt att föra över dom till mig, liksom?
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av coupe76 »

Jag håller med dig Patrik, tycker att ekonomiska läget är väldigt oroande just nu,
dyrbilsköp och andra större investeringar får vänta för tillfället. Tycker också och har under en längre tid
tyckt att hela vårt ekonomiska system med spekulerade värden för aktier är underligt, och sjukt! Att ett spekulerat/antaget
värde på ett företag kan hjälpa/stjälpa det. Anser att det inte kommer fungera i längden.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Kim Thuresson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån jan 05, 2004 9:35 pm
Ort: Näsum

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av Kim Thuresson »

Som jag har tolkat av det lilla jag läst så kommer pengarna från ränta på andra pengar som igentligen inte finns?

Alltså med en beräknad inkomst av ränta kan man låna ut pengar som man inte har och då även i sin tur låna ut ännu mer pengar på den beräknade ränte-inkomsten på pengar som inte fanns från början?

Om mina tankar är rätt är du ju inte direkt konstigt att allt krashar så fort finansvärden får en fis på tvären...
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av JohanK »

På tal om var pengar kommer ifrån kan jag ibland undra hur många har råd att köpa enbart det fetaste trimgodiset och plöja fram en 1000-hästars maskin på ingenting, handlar det om en seriös inkomst, prioriteringar eller är det banklån som ligger bakom?

Själv som medelsvensson, tvåbarnsfar och med en fruga som blir allt annat än glad när man lagt 13K på ett nytt sprut kan bara drömma om att bygga en sådan bil..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: var kommer alla pengar ifrån?

Inlägg av Patrik H »

:hihi: jo ibland så undrar man 8)
Skriv svar