SFRO handbok

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: SFRO handbok

Inlägg av Johnny »

Nu borde väl biblioteket fått in den? :wink:
volvo_144
För mycket laddtryck
Inlägg: 482
Blev medlem: tor sep 01, 2005 10:47 am
Ort: norrbotten

Re: SFRO handbok

Inlägg av volvo_144 »

de är lång kö tyvärr, ännu också kö
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: SFRO handbok

Inlägg av The »

Har du inte råd med 400:- har du ändå inte råd att tanka bilen du bygger...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
volvo_144
För mycket laddtryck
Inlägg: 482
Blev medlem: tor sep 01, 2005 10:47 am
Ort: norrbotten

Re: SFRO handbok

Inlägg av volvo_144 »

The skrev:Har du inte råd med 400:- har du ändå inte råd att tanka bilen du bygger...

vem säger att den ska rulla så mkt?
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2434
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: SFRO handbok

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Om du hade sparat 1kr om dagen sen ditt första inlägg hade du nästan haft råd med en handbok nu :hihi:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
volvo_144
För mycket laddtryck
Inlägg: 482
Blev medlem: tor sep 01, 2005 10:47 am
Ort: norrbotten

Re: SFRO handbok

Inlägg av volvo_144 »

* * * NXJ * * * skrev:Om du hade sparat 1kr om dagen sen ditt första inlägg hade du nästan haft råd med en handbok nu :hihi:

:arrow: NXJ

425kr + frakt känns lite jävligt att lägga på en bok, kan bjuda 100kr till den som skannar in dom delarna jag vill ha i bra kvalite
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: SFRO handbok

Inlägg av loop »

Boken är dyr. Ska se om jag får igång min skanner så ska jag skanna in det på pin kiv. Gratis så klart :)
"Information wants to be free!"

Men har du prövat att beställa den på fjärrlån?
Kan även berätta att det är pga mig som Väghållningsboken - Göran Malmberg finns att låna på biblioteket. Jag ville låna den, men den fanns inte i utlåningsexemplar någonstans i Sverige. Så bibliotekarien hjälpte mig att fylla i ett inköpsförslag eller vad det kallas. Så den köptes in och jag var den första som fick låna den. Så nu finns den i alla fall på ett bibliotek och går att låna på fjärrlån. Bibliotek är bra grejor det
Senast redigerad av loop den lör maj 18, 2013 2:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
volvo_144
För mycket laddtryck
Inlägg: 482
Blev medlem: tor sep 01, 2005 10:47 am
Ort: norrbotten

Re: SFRO handbok

Inlägg av volvo_144 »

loop skrev:Boken är dyr. Ska se om jag får igång min skanner så ska jag skanna in det på pin kiv. Gratis så klart :)
"Information wants to be free!"
Ok, Den är ju lite överdrivet dyr, sen är de ju inte helt 100 att man börjar bygga ens så lite onödiga pengar o lägga ut
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: SFRO handbok

Inlägg av The »

Ja ni är då för roliga...

Överdrivet dyr? Vad tror ni att det kostat att ta fram boken och möjligheten till att faktiskt bygga eget och även kunna besiktiga farkosten? Det är ingen rättighet, utan en förmån vi har tack vare SFRO. Men jag gissar på att det rör sig om "yngre" individer som vuxit upp med att allt ska vara gratis på napster/dc/pirate bay...

Nothing costs nothing...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
volvo_144
För mycket laddtryck
Inlägg: 482
Blev medlem: tor sep 01, 2005 10:47 am
Ort: norrbotten

Re: SFRO handbok

Inlägg av volvo_144 »

The skrev:Ja ni är då för roliga...

Överdrivet dyr? Vad tror ni att det kostat att ta fram boken och möjligheten till att faktiskt bygga eget och även kunna besiktiga farkosten? Det är ingen rättighet, utan en förmån vi har tack vare SFRO. Men jag gissar på att det rör sig om "yngre" individer som vuxit upp med att allt ska vara gratis på napster/dc/pirate bay...

Nothing costs nothing...
Med tanke på att en besiktning kostar 4500kr så nog fan borde dom ha råd att sänka bok kostnaden
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: SFRO handbok

Inlägg av loop »

The skrev:Ja ni är då för roliga...

Överdrivet dyr? Vad tror ni att det kostat att ta fram boken och möjligheten till att faktiskt bygga eget och även kunna besiktiga farkosten? Det är ingen rättighet, utan en förmån vi har tack vare SFRO. Men jag gissar på att det rör sig om "yngre" individer som vuxit upp med att allt ska vara gratis på napster/dc/pirate bay...

Nothing costs nothing...
Jag är 38... Och jag minns fortfarande kassettbandsdebatten...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Home_Tapi ... ling_Music
https://www.youtube.com/watch?v=1KFrSXhXRzQ

Och Napster dog väl för över 10 år sedan efter att Metallica insett att många föredrog att inte betala för de usla skivor de då släppt under 10år...

1 Ja, det är en bok. Trots att jag pluggat en del och köpt kurslitteratur, så känns den dyr.

2 Ta fram boken har jag en uppskattning av. Och SFRO bildades och de nuvarande reglerna drevs igenom av bla tidningen Wheels i början på 80-talet. Och jag antar att deras redaktion och skribenter hade lön för den arbetstid de lade ner på det. Lite konstigt att hänvisa till kostnader för nåt som skedde för 30 år sedan.

3 Jag är lite skeptisk till hur en ideell organisation kan sköta "myndighetsutövning"(Besiktning), speciellt när det inte ens förklaras hur organisationen är uppbyggd, funkar demokratiskt, hur man blir medlem, hur man överklagar dess beslut osv. Nu har jag inte en susning om hur SFRO finansieras, men jag anser att staten(Transportstyrelsen) borde stå för en hel del av deras kostnader, då de faktiskt gör nåt som jag anser att är statens jobb.

4 Och,jo, jag anser faktiskt att det ska vara en rättighet att få konstruera, bygga och bruka(Även på allmän väg) fordon för privatpersoner. Förstår inte varför det ska vara nåt som bara företag ska få pyssla med. Privatpersoner får bygga hus och hyra ut också.

5 Jag gillar verkligen SFRO och de svenska reglerna, trots mina invändningar. Min stora invändning gäller alla organisationer som berör motorhobbyn, de har för lite stake och vågar inte ta plats. Men det är väl för att jag är socialist :twisted:

Hittar inte sladdjäveln till skannern, så det dröjer lite.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: SFRO handbok

Inlägg av Nicklas Eriksson »

SFRO som organisation och deras besiktningsmän tjänar väl inte några särskilda pengar. Priser på boken / besiktningar är kostnadsräckande. Och deras enda inkomst såvitt jag vet. Finns inget medlemsavgift att betala för den som vill?

Boken är billig. Köp den!

Om det nu finns åsikter som att staten bör delfinansiera eller att boken ska bli billigare, enda sättet att verkligen påverka är att bli medlem i SFRO och hjälpa till i arbetet, driva diskussioner med myndigheterna.

Stora delar av samhället runt omkring oss skulle stänga alla möjligheter för oss och vår hobby om vi inte var representerade av bra organisationer som tas på allvar av myndigheterna. Hjälp dom att hjälpa oss!

Köp boken. Den är billig!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: SFRO handbok

Inlägg av therealpinto »

Ni kan ju få lite fakta kanske. SFRO har ett uppdrag att utföra besiktningar av ombyggt och amatörbyggt fordon, uppdraget kommer från Transportstyrelsen men är inte myndighetsutövning. Det är besiktningsorganen eller Transportstyrelsen (beroende på om det är ombyggt eller amatörbyggt fordon) som tar det formella beslutet om att godkänna eller underkänna ett fordon, där SFROs besiktningsprotokoll är ett underlag. Jämför gärna med hur det fungerar för amatörbyggda flygplan (http://www.eaa.se/)

SFRO får ingen ersättning alls från staten, Transportstyrelsen eller liknande. Våra intäkter kommer från försäljning av bygghandboken och besiktningarna.

Som besiktningsman har man ett fast arvode per besiktning, ett arvode som man förstås skattar för som alla andra. Alla avgifter ni betalar är också momsbelagda.

Förutom att besikta fordon lägger SFRO ganska mycket tid på att påverka Transportstyrelsen, besiktningsorganen och andra beslutsfattare. Vi svarar på i snitt 1-2 remisser per månad om förslag till nya eller ändrade regler som påverkar, eller kan påverka byggarna. Vi har möten med Transportstyrelsen 2-3 gånger per år och med andra hobbyfordonsorganisationer lika ofta. Vi håller på att etablera bättre kontakter med de olika besiktningsorgan som finns idag för att förankra praxis och bedömningsgrunder för hur era fordon bedöms vid besiktningarna. Under de senaste åren har vi till exempel agerat hårt mot "skrotbilsutredningen". Detta är arbete som inte syns så tydligt men som också måste finansieras via besiktningarna och försäljningen av bygghandboken. Tänk också på att alla möten med myndigheter etc. ligger på kontorstid, vardagar, vilket betyder att vi måste ta ledigt från våra jobb för att kunna vara med på mötena.

Som SFRO är uppbyggt nu är det besiktningsmännen som är medlemmar och antalet medlemmar regleras av behovet av besiktningsmän. För att besiktningsmännen ska behålla sin kompetens har vi valt att hålla ned antalet - vi tror helt enkelt att man behöver besikta en viss volym för att hålla sig i form. SFRO står inför ett generationsskifte de kommande åren (många besiktningsmän börjar vara till åren) vilket gör att det förmodligen blir en viss rotation. Det har också funnits tankar om att ändra föreningens uppbyggnad så att byggarna är medlemmar. Men då handlar det om att hantera medlemsregister och avgifter, det finns en klar risk att man bara ökar på administrationen utan att nyttan för medlemmarna ökar.

SFROs nya bygghandbok togs fram som ett projekt inom föreningen, ett projekt som startade 2005. SFRO fick ett startbidrag från Transportstyrelsen (dåvarande Vägverket) för att sätta igång arbetet. Merparten gjordes dock på egen bekostnad. Jag har själv inte ens försökt räkna hur mycket tid jag lade ner på boken men jag vet att det gick åt nästan två hela semesterveckor sommaren innan den blev klar, bara för att arbeta med kapitlet om regler för amatörbyggt fordon.

Ytterligare ett arbete som våra besiktningsmän gör är att svara på frågor från byggare och presumtiva byggare. Ibland leder frågorna till en besiktning, ibland inte. Men än så länge är det gratis att fråga :-)

Är boken dyr? Det är upp till var och en att bedöma, och det är bland annat därför SFRO aktivt sett till att den ska finnas på bibliotek och fordonsskolor. Jag hoppas att de flesta respekterar upphovsrätten.

Besiktningsavgiften är ganska hög, det håller jag med om, och ett litet bidrag från staten hade varit fint för att kunna sänka den. Men vi brottas samtidigt med allt högre krav från kunderna, på tillgänglighet och service.

Jag hoppas att det besvarade några frågor, och tack för ert stöd!

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: SFRO handbok

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Gustaf: Tack för faktan! Letade på sfro.com men hittade inget som egentligen beskriver finansiering, organistation och eventuella bemyndiganden.

Min uppfattning är att SFRO gör ett jättejobb för fordonshobbyister som oss! Jag blir irriterad när man ska snåla in på några småkronor för boken, pengar som i ett projekt inte räcker till särskilt mycket.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: SFRO handbok

Inlägg av loop »

therealpinto skrev:Ni kan ju få lite fakta kanske. SFRO har ett uppdrag att utföra besiktningar av ombyggt och amatörbyggt fordon, uppdraget kommer från Transportstyrelsen men är inte myndighetsutövning. Det är besiktningsorganen eller Transportstyrelsen (beroende på om det är ombyggt eller amatörbyggt fordon) som tar det formella beslutet om att godkänna eller underkänna ett fordon, där SFROs besiktningsprotokoll är ett underlag. Jämför gärna med hur det fungerar för amatörbyggda flygplan (http://www.eaa.se/)

SFRO får ingen ersättning alls från staten, Transportstyrelsen eller liknande. Våra intäkter kommer från försäljning av bygghandboken och besiktningarna.

Som besiktningsman har man ett fast arvode per besiktning, ett arvode som man förstås skattar för som alla andra. Alla avgifter ni betalar är också momsbelagda.

Förutom att besikta fordon lägger SFRO ganska mycket tid på att påverka Transportstyrelsen, besiktningsorganen och andra beslutsfattare. Vi svarar på i snitt 1-2 remisser per månad om förslag till nya eller ändrade regler som påverkar, eller kan påverka byggarna. Vi har möten med Transportstyrelsen 2-3 gånger per år och med andra hobbyfordonsorganisationer lika ofta. Vi håller på att etablera bättre kontakter med de olika besiktningsorgan som finns idag för att förankra praxis och bedömningsgrunder för hur era fordon bedöms vid besiktningarna. Under de senaste åren har vi till exempel agerat hårt mot "skrotbilsutredningen". Detta är arbete som inte syns så tydligt men som också måste finansieras via besiktningarna och försäljningen av bygghandboken. Tänk också på att alla möten med myndigheter etc. ligger på kontorstid, vardagar, vilket betyder att vi måste ta ledigt från våra jobb för att kunna vara med på mötena.

Som SFRO är uppbyggt nu är det besiktningsmännen som är medlemmar och antalet medlemmar regleras av behovet av besiktningsmän. För att besiktningsmännen ska behålla sin kompetens har vi valt att hålla ned antalet - vi tror helt enkelt att man behöver besikta en viss volym för att hålla sig i form. SFRO står inför ett generationsskifte de kommande åren (många besiktningsmän börjar vara till åren) vilket gör att det förmodligen blir en viss rotation. Det har också funnits tankar om att ändra föreningens uppbyggnad så att byggarna är medlemmar. Men då handlar det om att hantera medlemsregister och avgifter, det finns en klar risk att man bara ökar på administrationen utan att nyttan för medlemmarna ökar.

SFROs nya bygghandbok togs fram som ett projekt inom föreningen, ett projekt som startade 2005. SFRO fick ett startbidrag från Transportstyrelsen (dåvarande Vägverket) för att sätta igång arbetet. Merparten gjordes dock på egen bekostnad. Jag har själv inte ens försökt räkna hur mycket tid jag lade ner på boken men jag vet att det gick åt nästan två hela semesterveckor sommaren innan den blev klar, bara för att arbeta med kapitlet om regler för amatörbyggt fordon.

Ytterligare ett arbete som våra besiktningsmän gör är att svara på frågor från byggare och presumtiva byggare. Ibland leder frågorna till en besiktning, ibland inte. Men än så länge är det gratis att fråga :-)

Är boken dyr? Det är upp till var och en att bedöma, och det är bland annat därför SFRO aktivt sett till att den ska finnas på bibliotek och fordonsskolor. Jag hoppas att de flesta respekterar upphovsrätten.

Besiktningsavgiften är ganska hög, det håller jag med om, och ett litet bidrag från staten hade varit fint för att kunna sänka den. Men vi brottas samtidigt med allt högre krav från kunderna, på tillgänglighet och service.

Jag hoppas att det besvarade några frågor, och tack för ert stöd!

Gustaf
I praktiken är det omöjligt att besikta ett amatörbyggt fordon utan inblandning av SFRO, vilket gör det ointressant om det är myndighetsutövning formellt eller ej. Det är det i praktiken.

SFRO gör ett bra jobb. Men den slutna strukturen gör att det blir en liten skara som utför det viktiga lobbyarbetet. Och jag kan inte förstå varför det måste vara samma människor som utför det och besiktningarna. Fler medlemmar skulle minska arbetsbördan. Och det skulle även öppna för en bättre finansiering. Att låta olika motorföreningar vara (stöd)medlemmar skulle tex kunna bidra till både finansieringen och kontakten med gräsrötterna.

En kedja är inte starkare än sin svagaste länk. För de flesta motorintresserade(och motorhobbyn i stort) är det ekonomin. Det ska man vara medveten om och ha respekt för.
Och om nån vill anmäla mig för upphovsrättbrott så skicka ett PM så får ni alla uppgifter ni behöver. Att jag skannar några sidor och skickar det till nån är ju verkligen väldigt mycket värre än att samma människa kopierar de sidorna på biblioteket.
Jag kallar det solidaritet, ni kanske kallar det för kriminellt.
Skriv svar