T31A
Re: T31A
Hästkrafterna lär ju begränsa, men snör ner nånting rimligt när du besiktar(om den inte redan är besiktad och därmed besiktningsbefriad) så lär det vara liten risk att en polis säger nåt sen
Re: T31A
Tanken var en B230FT. Men vet inte om det blir för mycket med 165 vilda. Vet inte riktigt historien om bilen men sitter en B20 nu. Är en - 64 och dom hade väl B18? Sitter skivbromsar fram.
Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: T31A
Om jag inte minns fel så är 150Hk och 196Nm max godkänt i Amazon med skivbromsar, men det kanske ingen bes. man känner till längre
Re: T31A
Du kan ju titta på vilket datum den regbesiktades senast. Var det långt innan B230FT motorer ens existerade så är är det ju ganska avslöjande för att det är fel motor...
Vad står det för effekt angivet i pappren?
Vad står det för effekt angivet i pappren?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: T31A
T31A anger bara att bilen är regbesiktad med utbytt motor. Förut skrev man inte in motortyp, det gör man nu.
Men bilen som regbeviset ovan avser är ju reggad med 60 kW (82 hk ungefär). Har du en motor som ger (ser ut att ge) ungefär 80 hk är det säkert inga problem men en B230FT är ju rätt långt från det. Fastnar du i en kontroll på vägen är risken rätt stor för ett föreläggande om registreringsbesiktning om det är helt fel motor i bilen.
Gustaf
Men bilen som regbeviset ovan avser är ju reggad med 60 kW (82 hk ungefär). Har du en motor som ger (ser ut att ge) ungefär 80 hk är det säkert inga problem men en B230FT är ju rätt långt från det. Fastnar du i en kontroll på vägen är risken rätt stor för ett föreläggande om registreringsbesiktning om det är helt fel motor i bilen.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: T31A
För att man ska kunna gå över Volvos intyg (150 hk, 196 Nm), måste det bli ombyggt fordon, och då måste man byta även bakaxel, samt bromsar runtom.
Det är ju inte ovanligt med Amazonbyggen med 240 bakaxel och 240 bromsar fram. Bygger man så med den nyare Amazonbakvagnen eller en riktig (bra) fyrlänk brukar 200-220 hk gå utmärkt. Vill man behålla den gamla Amazonbakvagnen bör man hålla ned effekt och vridmoment men en standard B230 turbo på 165 hk och 230 Nm eller vad det är brukar gå bra.
Gustaf
Det är ju inte ovanligt med Amazonbyggen med 240 bakaxel och 240 bromsar fram. Bygger man så med den nyare Amazonbakvagnen eller en riktig (bra) fyrlänk brukar 200-220 hk gå utmärkt. Vill man behålla den gamla Amazonbakvagnen bör man hålla ned effekt och vridmoment men en standard B230 turbo på 165 hk och 230 Nm eller vad det är brukar gå bra.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå