båt tuning någon?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

båt tuning någon?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej nån på forumet som grejar med båtar? fixa ihop en ny båt i fjol men vill ju alltid den ska gå lite fortare vart år....

det är en gammal öppen 5.5m picknick båt som är ganska V bottnad men ganska tung. sen har den en 1990 OMC 3-cyl evenrude VRO 60hk som jag höjt lite på akterspegeln (den har trim och tilt)

den går 30-32 knop med en risig 13 1/4x17 propeller och det känns ok men lånade sen en fin likadan av min morbror från hans V4 120hk men då gick den bara saktare?

testa sen en propeller från en 2cyl 50hk då varva den mer och acc lite bättre men tappa fart då också.

drömmen vore att få den gå ca 35 knop och lite billigare. tips på bra propeller?

ska beställa nya Reeds till den också före sjösättning. tycker den går lite kasst på tomgång fast än den har fin kompa och ny rengjorda gasare+ synkat.

Bild
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: båt tuning någon?

Inlägg av Hasse Bus »

Kolla in den här killen från Finland, kanske är han på detta forumet oxå.
Han meckar på med små medel men GPS:en får jobba, jänkarna har svårt att tro att båten går så fort som den gör.
Du måste nog skapa konto för att se bilder men det är det värt.
Finns en del "galna" byggen.
http://www.boatracingfacts.com/forums/s ... 70mod-quot
//Hasse
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: båt tuning någon?

Inlägg av Hasse Bus »

Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: båt tuning någon?

Inlägg av Jens Gustavsson »

har fått veta att båten är en selco 18 med bort plockad överdel. har jämfört lite propellrar och den ena som fungerar så bra är modifierad
tomaso
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 20, 2012 8:19 pm
Ort: umeå

Re: båt tuning någon?

Inlägg av tomaso »

Hade kört ca 10000 distans med en och samma från då med en ny motor. Som du har så fick jag problem med lågfart. Eftersom började den gå skitdåligt på tomgång jag behövde jag hjälp. Efter ett snack med Mattias Berglund "winnmarin"så Tyckte han att jag skulle kolla flottervivån och synkning , och mycket riktikt, en förgasare flödade mer än de andra. Kanske inte du har detta problem men det är värt att kolla.
Skriv svar