H4 trubbel? (SMART 42)

Tjata om vad som helst .
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

H4 trubbel? (SMART 42)

Inlägg av ROD02b »

https://www.youtube.com/watch?v=Y4VSOeXQyhA
Smart Car ForTwo W450 Headlight Guide - Removal / Repair / LED upgrade / Bulb Change

Vid ca 9:50 syns en variant av glödlampsfäste. Där ändarna på ståltråden skall sitta kvar. Finns andra där det är tvärt om. Hur skall man veta det när man inte ser grrrrr. Man kan byta glödlampan via den lilla grillen. Plats som ett brevinkast grrr. Sen gör det inte saken bättre, att det känns som att det går att montera lampan i flera lägen. Det skall vara ett distinkt läge!!!

I mitt fall SMART 42 1999. Får jag nog riva fronten(skärmar och huv i ett stycke) för att fixa grrrr. Torx behöver jag säga mer grrrr.
På min bil har det blandats friskt med skruvarna. T25, T20 och sexkant med stjärnskruv i. Hittade en bits T25 från feltema Bitssats ”Security”, 33 delar
Artnr. 10-102. Men den sprack tack vare hålet. Åkte och köpte 10pack T25. Och då lossade sista (tror jag) skruven. Ganska lätt med rätt verktyg. Var köper man skruv? Både originalliknande torx, och ersättare med annan skalle. Feltema har en del, men vissa är special...
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: H4 trubbel? (SMART 42)

Inlägg av ROD02b »

Så lätt det var att montera lampa när man ser :D .
När fronten var tillbaka, så sitter lamphuset såklart för lågt grrr. Tyngdlagen och murphy... Hann inte få dit några skruvar som tur var. Men sidoblinkerssladden kom jag såklart ihåg, när den ändå skall bort igen. Riva av, ändra, upprepa massor av ggr, sen kanske det funkar puh...

Bild

Det syns inte på bilden. Men bygeln går lätt att dra ur, och få i handen. Lätt att montera tillbaka, om man ser... Inte samma som filmen ovan.
Senast redigerad av ROD02b den tor jun 10, 2021 3:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: H4 trubbel? (SMART 42)

Inlägg av ROD02b »

Bild

Så här ser det ut på lite nyare bil. Man skall trycka i U¨et, och föra i sidled. Prova det med ögonbindel, och inte sett det förut.

Vad är gångjärns mojängen på högersidan till för? Går det att skruva ur hela enheten på den modellen? Tänk på att det skall vara en gummidamask över det hela.

https://www.evilution.co.uk/295
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: H4 trubbel? (SMART 42)

Inlägg av ROD02b »

Höjde lamphuset lite på känn. Så det såg bra ut mot fronten. Blev perfekt direkt. Behövdes inte justeras. Snacka om tur.
Skriv svar