Grundarbete på Galvad kaross, hur göra?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Grundarbete på Galvad kaross, hur göra?

Inlägg av Kadett4wd »

Ja som rubriken säger.

Jag har efter många om och men fått dit hjulen på min merca(fanns inte rätt ET)
Jag var tvungen i slutänden valsa skärmkanterna milt för att säkerställa det inte ska ta i.

Och eftersom merca har gjort nån manöver med karosserikitt på skärmkanterna trots det inte är en skarv där(troligen stenskottsskydd) så spelade det ju ingen roll hur jag värmde och grejade, färgen kavlades ju runt uppepå kittet liksom.

Så,, jag är tvungen lacka om bakskärmarna.
Karossen är galvad.

Är det nåt speciellt förfarande att tänka på?

Nån speciell washprimer?
Såg det fanns slipgrund som skulle fästa direkt på galv, och det kanske räcker med detta för att få till en snygg kant igen.
Men det känns som att jag eventuellt missar nåt här.

Slipa väldigt försiktigt så galven är kvar?
Tvätta med nå riktigt starkt innan man lägger på nåt på galvet, aceton?

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Grundarbete på Galvad kaross, hur göra?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag skickaade iväg en Volvo 245 kaross till galvning, dom hade blästrat först och sen hade dom en spruta som blåste på galv, sprutan var med någon svetslåga och en rulle med zink och aluminium om jag inte mins fel.
Där slipade jag bara lite försiktigt på galvet, sen var det noga att spola rent kallvatten efteråt, för att förhindra att det inte skulle bli bubblor i lacken, när man slipade på galvet så började en prosses som gjorde att det blåste ut någon syra eller något från galvet,och sedan hade jag köpt någon grundfärg som var till galvat.
/Jonas E
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Grundarbete på Galvad kaross, hur göra?

Inlägg av Kadett4wd »

ahh,, gammal tråd.
Jag har ju redan fixat detta.
Nu minns jag inte artikelnumret, men jag köpte nå 2k epoxi med etsande egenskaper.
Den skulle enligt lokal målarfirma vara krav av mercedes att avändas vid omlack för att behålla garantierna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar